دو موش ناقلا – مجموعه دنیای پیتر خرگوشه و دوستان

عنوان لاتین
The Tale of Two Bad Mice

کتاب «دو موش ناقلا» داستان دو موشی است که به سراغ خانه‌ی اسباب‌بازیی می‌روند که صاحب‌اش، عروسک‌ها را برای بازی برداشته و خانه برای گشت‌وگذار موش‌ها و کنجکاوی در آن آماده شده است.

اما این سرک کشیدن نتیجه‌ای برایشان ندارد، چون همه چیز خانه مصنوعی است! هیچ چیزی خوردنی نیست! نه ماهی، نه گوشت نه شکلات. حتی اجاق خانه کار نمی‌کند تا این‌که صدای پای بازگشت عروسک‌ها می‌آید. اما پيش از رسیدن عروسک‌ها به خانه، خانم موش مقداری وسیله از خانه برمی‌دارد. صاحب عروسک‌ها تصمیم می‌گیرد یک عروسک پلیس برای خانه‌ی عروسکی‌اش بگذارد و پرستارش یک تله‌موش. اما آقا و خانم موش خوب هستند. آقای موش سکه‌ای را که از زیر اجاق پیدا کرده است، جای چیزهایی که برداشته‌اند، در جوراب یکی از عروسک‌ها می‌گذارد و خانم موش هم وقتی عروسک‌ها نیستند، برای تمیز کردن خانه می‌آید.

 

بئاتریکس پاتر در کتاب «دو موش ناقلا» سفری شگفت‌انگیز میان خیال و واقعیت دارد. خانه‌ی عروسکی همان‌ اندازه که واقعی است، مصنوعی و ساختگی نيز هست. کنش‌های انسانی موش‌ها این سفر را جذاب‌تر می‌کند. تام انگشتی و هونکامونکا، موش‌های خانگی پاتر هستند و خانه‌ی عروسک هم برای برادرزاده‌ی ناشر پاتر است.

 

هلن بئاتریکس پاتر (زاده ۲۸ ژوئیه ۱۸۶۶ - درگذشته دسامبر ۱۹۴۳م.)، تصویرگر و نویسنده کودکان و پژوهشگر علوم طبیعی، اهل انگلستان بود. او ۲۳ عنوان کتاب نوشته که پرآوازه‌ترین آن‌ها «قصه پیتر خرگوشه» است.

بئاتریکس پاتر، در خانواده‌ای ثروتمند بزرگ شد و در کودکی بسیار تنها و منزوی زندگی کرد. او علاقه ویژه‌ای به طبیعت داشت و مکان‌های طبیعی منبع الهام او بودند. بررسي‌هاي پاتر درباره‌ي قارچ‌ها و جلبک‌ها در انگلستان به او در جايگاه يك پژوهشگر قارچ‌شناس، احترام گذاشته شود. پاتر سی سال پایان عمرش را در ناحیه لِیک دستریکت در شمال غربی انگلستان گذراند و به کشاورزی، حمایت از حفظ محیط زیست و همکاری با بنیاد ملی حفظ میراث تاریخی و زیبایی طبیعی پرداخت.

بئاتریکس پاتر در 77 سالگی درگذشت. کتاب‌های او هم‌چنان پرفروش‌اند و داستان‌هایش در آهنگ، فیلم، باله و انیمیشن بازنویسی می‌شود. براساس زندگی بئاتریکس پاتر فیلم سينمايي نیز ساخته شده است.

 

کتاب «دوشیزه ماپت» یکی از 23 عنوان کتابی است که بئاتریکس پاتر نوشته است. کتاب‌های دیگر این نویسنده که به فارسی ترجمه شده‌اند، عبارت است از: «قصه‌ی پیتر خرگوشه»، «قصه‌ی دو موش ناقلا»، «خیاط گلاستر»، «داستان یک خرگوش بد زورگو»، «ناتکین سنجابه»، «قصه‌ی پیترخرگوشه»، «قصه‌ی بنجامین خرگوشه»، «خانم تیگی چشمکی» و «قصه‌ی آقای جِرِمی ماهیگیر» است.

برگردان
پروانه عروج‌نیا
تصویرگر
Beatrix Potter, بئاتریکس پاتر
سال نشر
۱۳۹۴
نویسنده
Beatrix Potter, بئاتریکس پاتر
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
علیرضا اسماعیل‌پور
Submitted by editor2 on