سنجاب ترسو دوست پیدا می‌کند (مجموعه کتاب سنجاب ترسو)

عنوان لاتین
Scaredy squirrel makes a friend

«سنجاب ترسو دوست پیدا می‌کند» اولین جلد از مجموعه کتاب «سنجاب ترسو» است. شخصیت اصلی داستان‌های این مجموعه کتاب سنجاب ترسویی است که هر بار با ماجرایی تازه مواجه می‌شود.

در کتاب «سنجاب ترسو دوست پیدا می‌کند» سنجاب ترسو ترجیح می‌دهد تنها بماند چون می‌ترسد موجودات دیگر به او آسیب بزنند؛ برای همین راه‌های جالبی پیدا می‌کند تا بتواند وقتش را به تنهایی بگذراند. یک روز، او ماهی قرمز کوچکی در حوض می‌بیند. خب، ماهی قرمز دوست بی‌آزاری است، مگر نه؟ به‌این‌ترتیب او دست‌به‌کار می‌شود. برنامه‌ای عالی می‌نویسد تا بداند چطور به ماهی‌ نزدیک شود و در‌عین‌حال از خطرات در امان باشد. اما ناگهان اتفاقی می‌افتد که در برنامه‌ نیست. او یک سگ می‌بیند! خیلی می‌ترسد. و دست‌ آخر، بعد از کلی فرار کردن و خود را به مردن زدن، متوجه می‌شود سگ آزاری ندارد و فقط می‌خواهد با او دوست شود. به‌این‌ترتیب، سنجاب هم کم‌کم تمام نگرانی‌هایش را فراموش می‌کند و غرق بازی با دوست جدیدش می‌شود. همه‌ی این‌ها او را به این فکر می‌اندازد که نظرش را درباره‌ی دوستی کمی عوض کند...

حالا که سنجاب ترسو دوست پیدا کرده، شاید دیگر نوبت تولد گرفتن باشد! «سنجاب ترسو جشن تولد می‌گیرد»، نام جلد دیگری از این مجموعه‌ی فوق‌العاده است. سنجاب ترسو هیچ وقت جشن تولد بزرگی نگرفته. او بیش‌تر دوست دارد تنهایی بالای درختش بماند و برای خودش یک جشن بی‌سروصدا بگیرد. لابد می‌پرسید چرا؟ چون روی زمین هزارجور چیز خطرناک وجود دارد؛ مثل جوجه‌تیغی، هیولای جنگل و کاغذهای رنگی! او کمی قبل از جشن تولد خصوصی‌اش، کارت تبریکی از دوستش بادی دریافت می‌کند، به همین دلیل تصمیم می‌گیرد او را هم به جشن دعوت کند. برای تمام لحظات جشن برنامه‌ریزی می‌کند. اما ناگهان اتفاقی می‌افتد که در برنامه نیست...بعد از کلی از جا پریدن و جیغ کشیدن و خود را به مردن زدن، یاد می‌گیرد که چطور از جشنش لذت ببرد. ترس‌هایش را فراموش می‌کند و هنوز چند روز از تولدش نگذشته، تصمیم می‌گیرد کارت دعوتی برای مهمانان سال بعدش بفرستد.

داستان‌های سنجاب ترسو ادامه می‌یابد و در جلد «سنجاب ترسو به ساحل می‌رود» می‌بینیم که او هیچ‌وقت به کنار دریا نمی‌رود، در عوض با استخر بادی و نقاشی ساحل و ... یک ساحل خصوصی برای خود می‌سازد. اما ساحل خصوصی‌اش چیزی کم دارد... صدای آرامش‌بخش دریا را! برای حل این مشکل تصمیم می‌گیرد به ساحلی واقعی برود و یک گوش‌ماهی پیدا کند تا بتواند از داخل آن صدای دریا را بشنود. بعد از کلی برنامه‌ریزی، با لباس دفاعی مخصوصش به ساحل می‌رود. اما چیزهایی که در ساحل می‌بیند در برنامه‌ای که پیش‌بینی کرده بود نیست! بعد از کلی دستپاچگی و خود را به مردن زدن، می‌فهمد که ساحل جای امنی ‌است. بنابراین حسابی خوش‌ می‌گذراند و با لبی خندان، عکس‌های یادگاری و البته گوش‌ماهی، به ساحل خصوصی‌اش برمی‌گردد. و کسی چه می‌داند! شاید سفر بعدی سنجاب ترسو به کنار دریا، به همین زودی‌ها باشد...

در جلد دیگری از مجموعه می‌بینیم که سنجاب قصه‌ی ما از چیز دیگری می‌ترسد. این بار نوبت «تاریکی» است. در «سنجاب ترسو از تاریکی می ترسد» می‌بینیم که او هیچ وقت نمی‌خوابد، مبادا نیمه‌شب خواب‌های ترسناک ببیند. اما نخوابیدن ضررهایی هم دارد. پس برای اینکه بتواند با خواب‌های ترسناک مبارزه کند، برنامه‌ریزی می‌کند اما این بار هم اتفاقی می‌افتد که در برنامه‌ریزی‌اش نبود…

در «سنجاب ترسو به اردو می رود» می‌خوانیم که او هیچ وقت به اردو نمی‌رود. او بیشتر دوست دارد توی خانه‌ی راحت خودش بماند، چراکه نمی‌خواهد جانش را به خطر بیندازد و به طبیعت وحشی برود. اما باز هم اتفاقاتی  می‌افتد و او می‌فهمد اردو رفتن آن‌قدرها هم ترسناک نیست. 

در مجموعه‌ کتاب «سنجاب ترسو»، با تصاویری ساده، دورگیری ضخیم مشکی و رنگ‌های نسبتاً ملایم روبه‌رو هستیم. ترکیب این ویژگی‌ها، تصاویر زیبایی را سبب شده که به خوبی با مخاطب هدف ارتباط برقرار می‌کند. جزئیاتی که در خلق بعضی از صفحه‌ها به کار گرفته شده و ترکیب آن‌ها با نوشته‌های کتاب، امکانات فوق‌العاده‌ای برای کشف به مخاطب می‌دهد و می‌تواند او را برای مدتی طولانی به خود مشغول کند. متن کتاب‌های این مجموعه بسیار روان است. توجه به جرئیات از ویژگی‌های بارز این مجموعه است (همان‌طور که از ویژگی‌های بارز سنجاب کوچک داستان است). نویسنده‌ در این مجموعه به طور غیرمستقیم به کودکان یاد می‌دهد چطور برنامه‌ریزی و نقشه‌خوانی کنند یا پرسشنامه و چک‌لیست درست کنند و ...

خالق مجموعه‌ی «سنجاب ترسو»، «ملانی وات»، نویسنده و تصویرگر کانادایی است. او حدود 30 کتاب برای کودکان نوشته و تصویرگری کرده است. علاوه‌بر مجموعه‌ی فوق، مجموعه‌ی «چستر» و کتاب «لئون آفتاب‌پرست» نیز به فارسی ترجمه شده‌اند.

مجموعه‌ی «سنجاب ترسو» را خانم «محبوبه نجف‌خوانی»، مترجم نام‌آشنای ادبیات کودکان ترجمه کرده است. ترجمه‌ی بسیار زیبای محبوبه نجف‌خانی از این مجموعه، فرصتی عالی در اختیار مخاطبان فارسی‌زبان ادبیات کودکان قرار داده است. ترجمه‌های خانم نجف‌خوانی بسیارند و همه‌ی آن‌ها جزو آثار درخشان ادبیات کودک هستند. از میان ترجمه‌های ایشان می‌توان به مجموعه‌ کتاب‌های رولد دال، مجموعه‌ی «مدرسه‌ی عجیب و غریب»، مجموعه‌ی «جودی دمدمی»، مجموعه‌ی «فلیکس» و «بیدی» و ... اشاره کرد.

این مجموعه چندین جایزه‌ی بین‌المللی را از آن خود کرده و در ایران، در فهرست کتاب‌های دارای 4 لاک‌پشت پرنده قرار گرفته است.

فعالیت پیشنهادی برای کتاب سنجاب ترسو دوست پیدا می‌کند

 

برگردان
محبوبه نجف‌خانی
تصویرگر
Melanie Watt, ملانی وات
سال نشر
1391
نویسنده
Melanie Watt, ملانی وات
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by admin on