آپولین راننده می‌شود – مجموعه کتاب بازی‌ها و رفتارهای کودکانه

عنوان لاتین
Apolline: En voiture! A la plage

«آپولین راننده می‌شود» از مجموعه کتاب «بازی‌ها و رفتارهای کودکانه» درباره خلاقیت و تخیل در بازی کردن است. آپولین با یک جعبه ماشین بازی می‌کند. وقتی هم چپ می‌کند. به تعمیر کار زنگ می‌زند تا ماشین را درست کند.

آپولین یک جعبه مقوایی پیدا می‌کند. دیگر ماشین‌های اسباب‌بازی را هم پشت سر آن می‌چیند. او با عروسکش در جعبه می‌نشیند و با کلید ماشین را روشن می‌کند. سرعت ماشین بالاست و خیلی کیف دارد؛ اما ناگهان ماشینش چپ می‌کند. آپولین برای خرابی ماشینش، به تعمیر کار زنگ می‌زند. او خودش تعمیر کار هم می‌شود و با ابزارش، ماشین را درست می‌کند.

داستان لطیف و ساده، به بازی کودکی کم‌سال می‌پردازد. آپولین اسباب‌بازی‌های دیگر هم دارد؛ اما یک جعبه را ماشین خودش می‌کند. در پایان داستان هم می‌بینم که همین جعبه را خانه می‌کند. کودک با تغییر کاربری وسایل در دسترس خود، تخیل و خلاقیت را پرورش می‌دهد. هم‌چنین یکی از جذابیت‌های داستان به تنهایی بازی کردن آپولین است، چرا که در پرورش استقلال کودک کاربرد دارد. تصاویر کتاب به خوبی متن داستان را تکمیل کرده‌اند. تصویرها نیز مانند داستان بسیار لطیف هستند. به‌ویژه آپولین، آن‌قدر دلنشین تصویر شده است است که از دیدنش سیر نمی‌شوید!

مجموعه کتاب «بازی‌ها و رفتارهای کودکانه»، داستان‌هایی دل‌انگیز برای تقویت مهارت‌های زندگی در کودکان است. این کتاب‌ها مهارت خلاقیت، تخیل، حل مسئله و تنها بازی کردن در کودک را پرورش می‌دهد و حتی بزرگسالان را نیز با دنیای کودکان آشنا می‌سازد.

«آپولین پزشک می‌شود» داستان مریض شدن عروسک آپولین است. آپولین عروسک را با وسایل پزشکی معاینه می‌کند و از او مراقبت می‌کند تا حالش خوب شود. «آپولین نمی‌خوابد» ماجرای شبی است که آپولین نمی‌خواهد بخوابد. او تلاش می‌کند از اتاق بیرون برود اما نمی‌تواند در را باز کند. دست آخر با عروسکش در جعبه نرم لباس‌ها می‌خوابد.

«دیدیه دوفرانس»، نویسنده این مجموعه کتاب، اهل فرانسه است. او به جز نوشتن برای کودکان، برای نوجوانان هم می‌نویسد. دوفرانس ایده‌هایش را از طریق برخورد و ارتباط با دیگران، در سفر به دست می‌آورد. او وقتی ایده پیدا می‌کند، برای پیدا کردن اطلاعات درباره آن، در اینترنت جست‌وجو می‌کند و با مردم گفتگو می‌کند، سپس شروع به نوشتن می‌کند.

«آرمل مدره» تصاویر دل‌نشین آپولین را کشیده است. او پس از تحصیل در حوزه‌های مختلف، سراغ تصویرگری کتاب‌های کودک آمد. او در کودکی کتاب‌هایی را که به مادربزرگش هدیه می‌داد را تصویرگری می‌کرد.

 

برگردان
گروه فرهنگی پژواک دانش
تصویرگر
تصویرگر
Armelle Modrere, آرمل مدره
سال نشر
1389
نویسنده
Didier Dufresne , دیدیه دوفرانس
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on