بلند بگو نه!

عنوان لاتین
I said NO! a kid to kid guide to keeping private parts private

کتاب «بلند بگو نه!» کتابی از زبان یک کودک برای آموزش خودمراقبتی به کودکان دیگر است. کودکان با شرایط نامطلوبی که ممکن است برایشان پیش آید آشنا می‌شوند و راه خروج از آن را می‌آموزند.

کتاب «بلند بگو نه» از زبان زاک است. زاک اتفاق بدی را پشت سر گذاشته و می­‌خواهد برای دیگر کودکان از این اتفاق صحبت کند و آن­‌ها را از خطراتی که در پیش رو دارند آگاه کند تا آن­‌ها هم بدانند در چنین شرایطی چه کنند. زاک شروع می‌­کند به توضیح درباره جاهای خصوصی بدن، کنجکاوی­‌های کودکانه، قانون­‌های مهم مراقبت از بدن و از همه مهم‌تر صحبت درباره آدم‌هایی که پرچم سبز دارند و آدم­‌هایی که پرچم قرمز دارند. زاک علاوه بر توضیح در مورد همه این مسائل در هر‌بخش بحث و گفت‌وگویی را با کودک آغاز می­‌کند که با پرسش و پاسخ همراه می‌شود.

در ادامه کتاب «بلند بگو نه» زاک از احساسات و شناخت آن­‌ها صحبت می‌­کند و از شرایط مختلفی مثال می‌­آورد که ممکن است کودکان در آن قرار بگیرند و برای آماده کردن کودک با ایجاد شرایط گفت‌وگو او را راهنمایی می­‌کند که چه‌طور خود را در هر کدام از این وضعیت­‌ها نجات دهد.

هر چه در کتاب «بلند بگو نه» جلوتر می‌­رویم با مفاهیم بیشتری در ارتباط با آزار جنسی کودکان روبه رو می‌­شویم، مثل تهدید و رشوه. زاک با زبانی ساده هر کدام از این مسائل را روشن می‌­کند و برای روشن‌­تر شدن از مثال­‌های متفاوتی نیز استفاده می­‌کند. زاک در نهایت راه‌­های متفاوت مقابله با آزار را هم به کودکان نشان می‌­دهد و با تاکید بر این‌که حتما کسی به کودک کمک خواهد کرد، از کودکان می­‌خواهد با شجاعت از آزار جنسی دیگران پرده بردارند.

کتاب «بلند بگو نه»، کتابی نسبتا طولانی است که می­توان هر‌بخش آن را در زمان­‌های متفاوتی مورد توجه قرار داد. می‌توان خواندن یک‌باره کتاب برای کودک را به خواندن‌­های با فاصله و با بحث و گفت‌وگو تغییر داد و هر مثال کتاب را به عنوان آموزه­ مهمی مورد توجه قرار داد.

در انتهای کتاب هم صفحه­‌هایی برای نقاشی کودک گذاشته شده تا کودکی که شاید سخن گفتن برایش سخت‌­تر است به روش نقاشی ارتباط راحت­‌تری با کتاب و داستان آزار برقرار کند.

«کیمبرلی کینگ» نویسنده کتاب «بلند بگو نه» از آموزشگران و مربیان خودمراقبتی در کودکان است. کتاب «بلند بگو نه» عنوان منتخب جایزه مادران را کسب کرده و به عنوان کتاب مهمی در زمینه آموزش جنسی و جلوگیری از آزار جنسی در آمریکا مطرح است. «کیمبرلی کینگ» کتاب‌های دیگری نیز در زمینه جدایی پدر و مادر و سلامت کودک منتشر نموده که آن­ها نیز مورد توجه قرار گرفته‌­اند.

«عطیه الحسینی» کتاب­‌های دیگری نیز برای کودکان ترجمه کرده که از آن جمله می‌­توان به «مواظبت از بابابزرگ شیطون» و «مواظبت از مامان­بزرگ شیطون» اشاره کرد.

گزیده‌هایی از کتاب

 «وقتی کشتی با یک پرچم سبز توی اقیانوس حرکت می­‌کند، یعنی همه چیز امن است و دریا آرام!

 یعنی همه چیز خوب است!

 تو احساس امنیت و راحتی می‌­کنی.

 خوشحال و آرام با کشتی­ات در دریا حرکت می­‌کنی!

 اما وقتی پرچم قرمز روی کشتی بالا می‌­آید، یعنی دریا دیگر آرام نیست و اوضاع خطرناک شده!»

برگردان
عطیه الحسینی
تصویرگر
تصویرگر
Sue Rama, سو راما
سال نشر
1399
نویسنده
Zack and Kimberly King, زاک و کیمبرلی کینگ
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
زهرا السادات رضوی
Submitted by skyfa on