رامونا و خواهرش (مجموعه کتاب رامونا)

عنوان لاتین
eezus and Ramona (Ramona)

کتاب «رامونا و خواهرش» اولین جلد از مجموعه کتاب «رامونا» است. این کتاب تنها جلدی است که داستان از زبان بئاتریس خواهر رامونا گفته می‌شود. بئاتریس که معمولاً آرام و ساکت است و سعی دارد همهٔ کارها را درست جلو ببرد؛ نمی‌داند با شیطنت‌های خواهر آتش‌پاره‌اش «رامونا» چه‌طور کنار بیاید.

بئاتریس ده ساله، یک خواهر کوچک آتش‌پاره دارد، به نام رامونا. رامونا گاهی خیلی خراب‌کاری می‌کند و این‌طور همه را کلافه می‌کند. بئاتریس بعضی اوقات فکر می‌کند که اصلاً رامونا را دوست ندارد و این موضوع خیلی خیلی باعث ناراحتی است؛ چون بئا می‌داند او تنها کسی است که خواهرش را دوست ندرد. مثلاً روزی که رامونا کلاس نقاشی بئا را به هم می‌زند یا روزی که همه سیب‌ها را با یک گاز زدن خراب می‌کند و یا روزی که یک عالمه بچه کوچک را بدون هماهنگی به خانه دعوت می‌کند، بئا آن‌قدر کلافه می‌شود که با خودش فکر می‌کند مگر می‌شود یک بچه 4 ساله اینقدر خراب‌کار باشد؟ و البته بدترین این روزها برای بئا روز تولدش می‌شود، وقتی‌که رامونا در یک روز دو بار کیک تولد او را خراب می‌کند و بالاخره بئا مجبور می‌شود از حس دوست نداشتن رامونا با مادر و خاله‌اش صحبت کند.

مجموعه کتاب «رامونا» شامل هشت جلد است که در هر جلد اتفاقاتی در خانه خانواده «کوییم‌بی» رخ می‌دهد، و این اتفاقات محوریت داستان را تشکیل می‌دهند. غیر از جلد اول کتاب که با محوریت «بئاتریس»، دختر بزرگ خانواده روایت می‌شود، بقیه جلدها حول محور «رامونا» دختر کوچک خانواده می‌گذرد.

در هر جلد مجموعه کتاب، رامونا بزرگ‌تر و با مشکلات و اتفاقات متفاوتی روبه‌رو می‌شود. هشت جلد کتاب شامل «رامونا و بیزس (رامونا و خواهرش)»، «رامونای آتیش پاره»، «رامونای شجاع شجاع»، «رامونا و پدرش»، «رامونا و مادرش»، «رامونای هشت ساله»، «رامونا همیشه راموناست» و «دنیای رامونا» هستند.[SZ1] 

رامونا داستان کودکی جستجوگر است، داستانی است که با علاقه آن را می‌خوانید و با ماجراهایش همراه می‌شوید. رامونا کودکان و حتی بزرگسالان را مشتاق می‌کند تا هیجانات، ترس‌ها و شادی‌هایش را دنبال کنند.

«بورلی کلی یری» نویسنده کتاب اهل آمریکا و ایالت پورتلند است. او متولد 1916 است و پس از پایان تحصیلاتش در رشته علوم کتابداری، به کتابداری رو آورد. کتابدار شدن و تماس با کودکان باعث شد تا متوجه شود باید برای کودکان کتاب‌های باکیفیت‌تری نوشته شود، پس شروع به نوشتن کرد. کلی یری کتاب‌های زیادی را از سال 1942 تا به حال برای کودکان نوشته است. بعضی از شخصیت‌های داستان‌های کلی یری در داستان‌های زیادی حضور دارند؛ مثل «رامونا کوییم‌بی»، «هنری هاگینز» و «رالف اس موش». این شخصیت‌ها در کتاب‌های چند جلدی کلی‌یری حضور دارند. او علاوه بر مجموعه کتاب‌هایش آثار دیگری نیز دارد، مانند: آقای «هنشاو عزیز»، «دختری اهل یامیل»، «جوراب‌ها» و بیش از 50 کتاب دیگر.

از میان آثار کلی یری «آقای هنشای عزیز» در سال ۱۹۸۴ مدال نیوبری را کسب کرد، و نشان افتخار نیوبری در ۱۹۷۸ به «رامونا و پدرش» و «رامونا کویم بی‌هشت سال»  در سال ۱۹۸۲ اعطا شد. کلی‌یری برنده جایزه کتاب ملی در‌بخش داستانی کودکان (شومیز) برای «رامونا و مادرش» در سال ۱۹۸۱، جایزه کتاب کودک ویلیام آلن وایت برای «جوراب‌ها» 1973، مدال رجینای انجمن کتابخانه‌های کاتولیک 1980، و جایزه برای هر کودک یک کتاب شورای کتاب کودکان 1985 شد. بیشتر اتفاقات در داستان‌های کلی‌یری در اطراف پارک پورتلند رخ می‌دهد، یعنی جایی‌که او کودکی‌اش را پشت سر گذاشته است. مجسمه «رامونا کوییم بی‌ را هم می‌توان در گرند پارک پورتلند مشاهده کرد.

«پروین علی‌پور» مترجم کتاب‌های رامونا در نشر فندق، دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی از دانشگاه تهران است. در کارنامه او می‌توان بیش از ۷۰ اثر در حوزه ادبیات کودکان یافت و به همراه سه مترجم دیگر برجسته‌ترین مترجم بیست سال پس از انقلاب اسلامی شناخته شده است. علی‌پور علاوه بر نوشتن و ترجمه داستان و شعر برای کودکان، در زمینه‌های علمی و آموزشی، مطبوعاتی، تدریس و داوری آثار در جشنواره‌های گوناگون فعالیت داشته است.

کتاب‌های رامونا توسط نشر کیمیا و با ترجمه احمد کسائی‌پور نیز به چاپ رسیده‌اند.

گزیده‌هایی از کتاب

بئاتریس به خود گفت: «قیافه‌اش را باش! با آن خرده‌های بیسکویت که جلوی شلوار پیش‌سینه‌دارش چسبیده، با آن دست‌ها و صورت کثیف و آن گوش‌های کاغذی مضحک، چه ریختی به هم زده! وحشتناک است؛ جداً وحشتناک است! بدتر از همه چه‌قدر خوشحال است! هر که نگاهش کند، حدس نمی‌زند این همه دسته گل به آب داده! تمام بعد از ظهرم را حرام کرده و حالا هم عین خیالش نیست! تازه، انتظار دارد باهاش پولک‌بازی کنم! نخیر، این کار را نمی‌کنم. نمی‌کنم؛ چون دوستش ندارم! حتی یک ذره!»

برگردان
پروین علی‌پور
تصویرگر
تصویرگر
آلن تایگرین, Alan Tiegreen
سال نشر
1399
نویسنده
Beverly Cleary, بورلی کلی‌یر
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
مژگان کلهر
ویراستار
Submitted by skyfa on