موزا وزا

عنوان لاتین
Mosa wosa

"موزا" پسری ۹ ساله و دورگه ای است که با پدربزرگش در دهکده ای در صحرای لاکوتا در میان سرخپوستان زندگی می کند. مادر سرخپوستش در هنگام تولد او می میرد و پدر سفید پوستش پزشکی است که موزا هرگز او را ندیده و در کلان شهری (تکنوسیتی) ساخته شده ی دست انسان و با استفاده از تکنولوژی مدرن و هوای مصنوعی زندگی می کند.

زمانی که پدر بزرگ می میرد او تصمیم می گیرد به نزد پدرش برود. در آن جا متوجه می شود برادری دارد به نام وزا که از او شبیه سازی شده و بیمار است. موزا می فهمد اگر از خون سالم بدن او به برادرش تزریق شود او زنده خواهد ماند اما خطر مرگ برایش وجود دارد. موزا فداکاری می کند و به پدرش پیشنهاد می کند همراه او و وزا به سرزمین سرخ پوستان بروند. در آن جا با استفاده از روش های مدرن پزشکی و تلفیق آن با روش های درمان سرخپوستان و نیروی خارق العاده ی دختری سرخپوست ‌ وزا از مرگ نجات پیدا می کند اما موزا جانش را از دست می دهد.

در قرن بیست و دوم چنان آلودگی های زیست محیطی و اختلالات آب و هوایی شدت می گیرد که نیمی از جمعیت قاره ی امریکای شمالی جان خود را از دست می دهند و زمین های حاصلخیز نابود می شود. از این رو سفیدپوستان به فکر چاره می افتند و ده "تکنو سی تی" بزرگ می سازند و همه ی مردم به این کلان شهرها نقل مکان می کنند. این موضوع دست مایه ی نوشتن داستان علمی–تخیلی "موزا وزا" با موضوع "شبیه سازی انسان و مشکلات آن" با درونمایه ی اجتماعی، عاطفی، فلسفی می گردد. داستانی که در شرایطی روی می دهد که دخالت های بی رویه ی انسان در محیط زیست عرصه را بر او تنگ کرده است.

داستان تفاوت زندگی در طبیعت (زندگی سرخ پوستان) و زندگی با استفاده از تکنولوژی را به تصویر کشیده است. در این رمان، هراس انسان از دخالت های خود در طبیعت و محیط زیست و درهم ریختن نظم آفرینش چهره می نمایاند. اگرچه از زندگی در آرامش سرخپوستان و روش درمان سنتی آن ها دفاع می کند اما دستاوردهای تکنولوژی کاملا نادیده گرفته نمی شود. راه نجات انسان را در نهایت در تلفیقی از این دو می بیند.

کتاب با تبعیض جنسیتی نسبت به دختران سرخپوست و سنت های دست و پاگیر و قدیمی آنان در ارتباط با درمان مقابله می کند. ضمن بیان معجزه ی عشق برای ادامه زندگی، ایثار و از خود گذشتگی و وفاداری را به تصویر می کشد. صلح و پذیرفتن دیگران از نکات برجسته داستان است و خوانندگان نوجوان خود را با زندگی و آداب و رسوم و روش های درمانی سرخپوستان آشنا می کند.                                            

 

برگردان
فرزانه مهری
تهیه کننده
ژاله فروهر
سال نشر
۱۳۹۰
ناشران
نویسنده
Le Gendre Nathalle, ناتالی لوژاندر
Submitted by editor3 on