پرسش های نخستین، پاسخ های بی پایان

کودکان و نوجوانان پرسش های زیادی را، بارها و بارها از خود، خانواده، مربیان و کتابداران می کنند. پرسش هایی چون "آیا جهان دور و بر ما واقعاً وجود دارد؟"، "عدد چیست؟"، "شناخت یعنی چه و هیچ وقت کامل می شود؟" و اصلاً "چنین چیزی (کامل شدن) امکان پذیر است؟" و گاهی ما آن ها را برای آزمودن مورد پرسش قرارمی دهیم!

از او می پرسیم "چنانچه یک کشتی در میان دریای متلاطم گرفتار شد و ناخد ا ناچار بود چند نفر از مسافران را به دریا بیندازد تا دیگران نجات پیدا کنند باید چه کسانی را انتخاب کند؟ و اگر قرار بود نوجوان تصمیم گیرنده باشد، چه می کرد؟"

این پرسش ها در ارتباط با مباحث مختلفی چون "من، اخلاق، هستی شناسی، جهان، معرفت، عدد، سیاست و زبان" ذهن انسان به ویژه نوجوان کنجکاو و جستجوگر را در گیر می کند. پاسخ های داده شده، گاه غیر منتظره و گاه پاسخ های بی شمار برای یک پرسش است، که با نگاهی فلسفی به آن پرداخته شده است.

این مجموعه در ۸ جلد و با انتخاب عنوان هایی جذاب مانند: "هوا را از من بگیر، قدرت را نه"، "این صفرهای دوست داشتنی"، "سازمان قوری های متحد"، "با برده ها می رقصد"، "چراهمه گاوها این رنگی اند؟"، "چه کسی بود صدا زد اصغر؟"، "چه رفتاری خواهم داشت وقتی تیراندازی شروع شود؟" انگیزه خواندن را در نوجوانان ایجاد می کند. مطالب با زبانی طنز پرسش هایی را مطرح می کند که ذهن نوجوانان را به چالش می کشد و ضمن معرفی فیلسوفان گاهی با بی پاسخ گذاشتن برخی از پرسش ها تلاش می کند که پاسخ های گوناگون را در ذهن خواننده ایجاد کند و همچنین پیوندی محکم بین فلسفه قدیم و جدید برقرار کند. نویسندگان این مجموعه نادر شهریوری صدقی، حسین شیخ الاسلامی، مازیار سمیعی و حسین یوسفی هستند.
 

تهیه کننده
مریم سرشتی – فاطمه مرتضایی فرد
سال نشر
۱۳۹۱
ناشران
نویسنده
نادر شهریوری صدقی, حسین شیخ الاسلامی, مازیار سمیعی, حسین یوسفی
ویراستار
شهلا انتظاریان, مژگان کلهر
Submitted by editor3 on