خرس کوچولو و درخت آرزوها

عنوان لاتین
Little Bear and the wishing tree

«خرس کوچولو و درخت آرزوها» داستانی جذاب، کوتاه و ساده است که با ایجاد پرسش در ذهن مخاطب، او را به یافتن پاسخ ترغیب می‌کند.

برتی، خرس کوچولو، که دلش نمی‌خواهد اسباب‌بازی‌اش را به برادر کوچکش بدهد، قهر می‌کند و به بالای درخت نزدیک خانه‌شان می‌رود. کمی بعد گرسنه می‌شود و احساس سرما می‌کند. خوراکی‌ها و پرهایی هم که سنجاب‌ها و پرنده‌ها برایش می‌آورند، نه او را سیر می‌کنند و نه گرم. اما درخت، آرزوهای برتی را برآورده می‌کند و با تاریک شدن هوا هم برای او فانوسی روشن می‌کند. برتی از روشنایی فانوس کمک می‌گیرد تا به خانه برگردد و در آغوش امن مادرش ماجرای درخت آرزوها را برای او و برادرش تعریف کند. وای چه درخت عجیبی! گرسنه که بشوی به تو کلوچه می‌دهد، سردت که بشود، برایت پتو می‌فرستد، تاریک که بشود، چراغ برایت روشن می‌کند. چه درخت مهربانی! ولی مگر ممکن است؟  

 

کتاب با تصاویر زیبا و دلنشین حضور خرس کوچولو را در کنار بقیه جانوران روی درخت و همکاری آن‌ها برای حمایت از او را نشان می‌دهد. در اولین حضور مادر نزدیک درخت هنگامی که خرس کوچولو گرسنه‌اش شده و شکمش قار و قور می‌کند، برتی کنار سنجاب‌هایی که دور او را گرفته‌اند، در مرکز تصویر قرار دارد و تنها بخشی از صورت مادر در گوشه تصویر به چشم می‌خورد. اما هر چه‌قدر داستان جلوتر می‌رود، رفت و آمد‌های مادر که به موقع نیازهای برتی را تشخیص می‌دهد، در تصاویر آشکارتر می‌شود. به این ترتیب راز برآورده شدن خواسته‌های برتی و حمایت بی‌سر و صدای مادر از فرزندش آرام آرام برای مخاطب کودک قابل درک می‌شود. تا اینکه شب‌هنگام وقتی بقیه جانوران به لانه‌هایشان رفته‌اند، برتی بالای درخت کوچک و تنها به نظر می‌رسد و مادر با تصویری بزرگ، کامل و روشن پشت سر او حضور دارد. فانوسی که مادر برای برتی روی درخت می‌گذارد، بی‌سر وصدا راه او را برای بازگشت به خانه و آرام گرفتن در آغوش او روشن می‌کند. حالا برتی دوباره کنار برادرش است و آن‌ها با خیال خوش یک درخت کلوچه‌ای، پتویی، گردویی به خواب می‌روند.

تاکنون مجموعه کتاب‌ 4 جلدی «ماجراهای آقا موشه» و کتاب «باهوش‌ترین کرم ابریشم دنیا» از «روبرت لاندا» نویسنده‌ کتاب «خرس کوچولو و درخت آرزو‌ها» در ایران ترجمه و منتشر شده است.

کتاب حاضر ترجمه داستانی از کتاب «With lots of love forever: a collection of cosy stories»، مجموعه داستانی از چند نویسنده و تصویرگر مختلف است. سه داستان دیگر این مجموعه داستان نیز  با نام‌های «کنارم بمان، پاندا کوچولو»، «مامان من کیه؟ »، «دو ببر شجاع، زیر نور ماه» به صورت کتاب مستقل در ایران ترجمه و منتشر شده‌اند.

برگردان
هانیه فکور
تصویرگر
تصویرگر
Simon Mendez, سیمون مندز
سال نشر
1398
ناشر
نویسنده
Norbert Landa , نوربرت لاندا
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
مهشید ندیری
ویراستار
Submitted by editor3 on