ریگو و رزا

عنوان لاتین
Rigo und rosa

«ریگو و رزا» کتابی است به نویسندگی لورنتس پائولی (Lorenz pauli) و تصویرگری کاترین شرر (Kathrin scharer)؛ کتابی درباره‌ی اعتماد، دوستی، احساسات و ترس؛ کتابی که هر خواننده‌ای را درگیر پرسش‌های عمیق و زیبا درباره‌ی زندگی خواهد کرد؛ کتابی که یادمان می‌دهد پرسش‌ها همیشه به پاسخ نیاز ندارند و گاه جواب می‌تواند سفر سؤال‌ها را خراب کند: «بعضی سؤالات مثل آغاز یک سفر هستند. تو با چشم و گوش باز به راه می‌افتی و از سؤالی به سؤالی دیگر می‌روی.» این کتاب داستان‌هایی از رابطه‌ی میان یک پلنگ ایرانی و یک موش در باغ‌‌‌وحشی در سوئیس است. پلنگی که هرگز وطن‌اش ایران را ندیده است، اما دلتنگ آن است و با قلبش به ایران نزدیک نزدیک است: «دلم برای وطنی تنگ شده که مال من نیست.» 


خرید کتاب کودک درباره دوستی


رابطه‌ی میان این دو با اعتماد شکل می‌گیرد و پر از شیطنت و جست‌وجوگری و رخدادهای بامزه است. یک روز سر‌و‌کله‌ی موش در قفس پلنگ پیدا می‌شود و از پلنگ می‌خواهد که از او در برابر جانوران خطرناک محافظت کند. پلنگ میان خوردن موش و دوستی با او «دوستی» را انتخاب می‌کند و موش هم در میان دُم نرم پلنگ خوابش می‌برد. و این آغاز دوستی و عشقی غیرمعمول، اما عمیق و ژرف است. 


خرید کتاب کودک درباره عشق و دوست داشتن


«ریگو و رزا» کتابی است که هر خواننده‌ای را سر شوق می‌آورد. تصویرهای شگفت و بسیار زیبای کتاب همراه با متن عمیق و فلسفی‌اش، پرسش‌های مهمی را درباره‌ی زندگی، مرگ و عشق مطرح می‌کند؛ گویی لورنتس پائولی و کاترین شرر دو فیلسوف را مقابل یکدیگر قرار داده‌اند، یکی در هیئت موش و دیگری در پوست پلنگ. در حقیقت، این کتاب، داستان‌هایی برای خواندن و تماشا کردن است. 

در داستان‌های این کتاب، جریانی پنهانی از غم و اندوه نیز وجود دارد؛ به‌ویژه اینکه گفت‌وگوهای بین دو جانور موضوعاتی فلسفی دارند. شاید هم دلیلش این باشد که ریگو پلنگی محبوس و اسیر و بدون آزادی در باغ‌وحش است، پلنگی دور از وطن. در عین حال، زبان و لحن داستان‌ها چنان صمیمانه و شیطنت‌آمیز است که هر کودکی را به خود جذب خواهد کرد. رزا موشی بامزه و شیطان است و پر از تازگی و تجریبات تازه که حتی ریگو پلنگ بی‌حوصله‌ی باغ‌وحش را سر ذوق می‌آورد. داستان‌ها به‌ظاهر برای کودکان هستند، اما بزرگسالان هم با خواندن آن‌ها به موضوعاتی تازه‌ برای فکر کردن و یادگیری دست پیدا می‌کنند. 
هر داستان به موضوعی تازه اختصاص دارد. در حقیقت، هر روز که رزا پیش ریگو می‌آید، داستانی شکل می‌گیرد. سیر داستان‌ها چنان طبیعی و جذاب است که ریگو و رزا را برای ما به دو شخصیت واقعی و دوست‌داشتنی تبدیل می‌کند، آن‌قدر که پس از تمام شدن کتاب، دل‌مان برای‌شان تنگ می‌شود.


خرید کتاب کودک درباره فلسفه


هر داستان کتاب می‌تواند باب گفت‌وگویی تازه میان کودکان و شما باشد. این کتاب را هم می‌توان خواند و هم می‌توان اجرا کرد، «ریگو و رزا» هم کتابی تصویری و هم نمایشنامه‌ای تصویری است؛ کتابی است که روزها شما و کودکان را درگیر خود می‌کند و چیزهای زیادی به شما می‌آموزد. رزا، موش کتاب، با پرسش‌هایش روزمرگی‌های کسالت‌بار باغ‌وحش را جذاب می‌کند و نشان‌مان می‌دهد این ما هستیم که می‌توانیم انتخاب کنیم به پیرامون‌مان چگونه نگاه کنیم. رزا یادمان می‌دهد پرسش داشته باشیم و ریگو یادمان می‌دهد چگونه عمیق فکر کنیم و اینکه «دوستی» از هر چیزی در دنیا واقعی‌تر و زیباتر است. نگاه پائولی و شرر به مرگ و زندگی در این کتاب، شبیه به هیچ‌یک از کتاب‌هایی که تاکنون خوانده‌اید، نیست. این کتاب تجربه‌ا‌ی کمیاب برای خواندن و دیدن و درک پرسش‌های فلسفی است. 

«ریگو و رزا» مجموعه‌ای دو جلدی است. کتاب دوم با نام «ماجراهای ریگو و رزا: تجربه ‌های جدید در کاشت موش و اختراع پلنگ» 31 داستان دارد و مانند این کتاب، گفت‌وگوهای جذاب و فلسفی میان ریگو و رزا را روایت می‌کند. گفت‌وگوهایی که هرکدام می‌توانند ما را با موضوعات مهم زندگی درگیر کنند و به کودکان نیز یاد بدهند که زندگی در عین سادگی می‌تواند دشوار، عمیق، زیبا و شاد باشد. کافی است مانند ریگو و رزا دوست داشتن را بلد باشیم و بدانیم در بازی زندگی چگونه شاد باشیم.

گزیده‌هایی از کتاب

ریگو نیشخند زد. چشم‌هایش بسته بود تا بتواند دنیای رزا را بهتر تصور کند. دلش می‌خواست باز هم در دنیای شگفت‌انگیز رزا بماند و وقتی پرسید «اگر می‌شد همه چیز را نو کرد، آیا همه چیز واقعاً بهتر می‌شد؟» باز هم چشم‌هایش را باز نکرد. هر دوی آن‌ها مدتی طولانی به این فکر کردند. پرنده‌ای آواز خواند. بالاخره ریگو پرسید: «آیا دهان من بوی بدی می‌دهد؟» رزا با پنجه‌اش ریگو را نوازش کرد: «بوی دهان تو متعلق به توست. به نظر من این بو به‌تنهایی بد است. اما تو و بوی دهانت با هم خوب هستند.»

تصویرگر
تصویرگر
Kathrin scharer
سال نشر
1396
قالب کتاب
نویسنده
Lorenz pauli
نگارنده معرفی کتاب
ژانر کتاب
Submitted by editor69 on