آقای ماجیکا ناپدید می‌شود

عنوان لاتین
Mr. Majeika vanishes

کتاب «آقای ماجیکا ناپدید می‌شود» از مجموعه کتاب‌های ماجراهای آقای ماجیکا است. این مجموعه روایتگر اتفاق‌هایی است که در مدرسه‌ سنت بارتی می‌افتد. با این‌که هسته‌ مرکزی کتاب‌ها‌ یکسان است ولی هر کتاب را به ‌تنهایی و مستقل از سایر کتاب‌های این مجموعه نیز می‌توان خواند.

رخدادهای همه‌ داستان‌ها از جمله کتاب «آقای ماجیکا ناپدید می‌شود» بر محور جنگِ بین خوبی و بدی و نیکی و شرارت روی می‌دهد و در یک رویارویی طولانی و طی ماجراهای زیاد، خیر مطلق در برابر شر مطلق به پیروزی می‌رسد. آقای ماجیکا (آموزگار کلاس سوم که قبل از معلمی جادوگر بوده است)، جودی، توماس و برادر دوقلویش پیت (از شاگردان کلاس سوم) نماینده‌ خیراند و همیش بیگ‌مور (شاگرد بدجنس کلاس سوم) و ویلهلمینا وارلاک (جادوگر بدکار و دشمن آقای ماجیکا) نماینده‌‌ شر. دوستی، همدلی و هوشمندی عامل موفقیت بچه‌های کلاس سوم دبستان سنت بارتی است. آن‌ها با اتحاد، کار گروهی و مسئولیت‌پذیری می‌توانند بر نیروی شر غالب ‌شوند.

در پشت جلد کتاب «آقای ماجیکا ناپدید می‌شود» می‌خوانیم: «یک نفر برایم پاپوش دوخته. لطفا کمک کنید!» توماس و پیت و جودی پیامی از آقای ماجیکا دریافت می‌کنند و می‌فهمند که هیات رسیدگی به جرائم الکی او را دستگیر کرده است. آن‌ها تصمیم می‌گیرند به او کمک کنند. از بخت بد، همیش بیگ‌مور و ویلهلمینا وارلاک یک گام از آن‌ها جلوترند و می‌خواهند به آن‌ها کلک بزنند.

کتاب «آقای ماجیکا ناپدید می‌شود» در شش فصل پیش می‌رود. بچه‌های کلاس متوجه شده‌اند که چیزی اشتباه است. این‌که آقای ماجیکا بدون خداحافظی مدرسه را ترک کند به نظر عجیب می‌رسید تا این‌که از او پیامی دریافت می‌کنند که می‌گوید توسط گروه جاسوسی جنجالی دستگیر شده است. آن‌ها مصمم هستند که او را نجات دهند. برای انجام این کار آن‌ها باید همیش بیگ‌مور و ویلهلمینا وارلاک، دشمن قدیمی آقای ماجیکا، را گول بزنند. آن‌ها سرانجام موفق می‌شوند و ویلهلمینا مجازات می‌شود که برای مدتی طولانی روی زمین بماند و به عنوان کمک‌معلم کار کند بدون این‌که اجازه‌‌ی جادوگری داشته باشد.

 مجموعه کتاب‌های ماجراهای آقای ماجیکا برای کودکانی که داستان‌های هیجان‌انگیز و ماجراجویانه را دوست دارند جذاب و خواندنی است. «آقای ماجیکا و بازرس مدرسه»، «آقای ماجیکا و سرایدار مدرسه» و «آقای ماجیکا و کتاب هفته» جلدهای دیگر این مجموعه است. از مجموعه کتاب‌های ماجراهای آقای ماجیکا یک مجموعه‌ تلویزیونی نیز ساخته و در فاصله‌ سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ پخش شده است. هم‌چنین داستان‌های این مجموعه از رادیو نیز پخش شده‌اند.                                                                                                

درباره نویسنده کتاب «آقای ماجیکا ناپدید می‌شود»

هامفری کارپنتر نویسنده، برنامه‌ساز رادیویی و بیوگرافی‌نویس انگلیسی است که در سال ۱۹۴۵ در آکسفورد به دنیا آمده و در سال ۲۰۰۵ درگذشته است. در میان آثار گوناگون او آن‌چه به ادبیات کودک مربوط می‌شود، می‌توان به بیوگرافی تالکین و راهنمای ادبیات کودک آکسفورد اشاره کرد که به همراه همسرش تالیف کرد و مرجع معتبری به‌شمار می‌رود. مجموعه‌ آقای ماجیکا نیز از آثار محبوب اوست که تاکنون بارها تجدید چاپ شده است.

درباره تصویرگر کتاب «آقای ماجیکا ناپدید می‌شود»

فرانک راجرز، زاده‌ ۱۹۶۰، نویسنده و تصویرگر اسکاتلندی کتابهای کودکان است. او در مدرسه‌ی هنر گلاسگو درس خواند و از سال ۱۹۸۷ تصمیم گرفت به عنوان  یک نویسنده و تصویرگر تمام‌وقت فعالیت کند. او تاکنون بیش از شصت کتاب نوشته و تصویرگری کرده است. راجرز هم‌چنین به‌عنوان یک تصویرگر با نویسندگان بسیاری از جمله هامفری کارپنتر مشارکت داشته است.

گزیده‌هایی از کتاب
  • توماس غرغرکنان به برادرش گفت: «چرا من باید بدترین جا بنشینم؟»
  •  پیت گفت: «بدترین جا مال تو نیست، جایی است که من نشسته‌ام. وای نشستن روی این میله چه‌قدر سخت است! ولی خب، ما کارمان را می‌کنیم. حالا، دوچرخه! بزن برویم! ما را ببر پیش آقای ماجیکا!»
برگردان
جمال اکرمی
تصویرگر
Frank Rodgers, فرانک راجرز
تهیه کننده
ویکتوریا فاتحی
سال نشر
۱۳۹۶
نویسنده
Humphrey Carpenter, هامفری کارپنتر
ویراستار
پژمان واسعی
Submitted by editor3 on