آلودگی هوا در داخل خودرو بیش از فضای بیرون به کودکان آسیب می‌زند

دانشمندان هشدار داده‌اند کودکان در داخل وسایل نقلیه، بیش از فضای بیرون در معرض آلودگی هوا هستند. به گفته‌ی پروفسور دیوید کینگ، پیاده روی یا دوچرخه سواری به سمت مدرسه برای سلامت کودکان بهتر است.

پیش از این می‌دانستیم آلودگی هوا موجب آسیب به رشد ریه‌های کودکان می‌شود، اما پژوهش‌های اخیر نشان‌ داده‌اند آلودگی هوا به توانایی یادگیری کودکان و حتی ممکن است دی‌ان‌ای (DNA) آن‌ها آسیب بزند.

به گفته پروفسور کینگ، کودکانی که در صندلی عقب خودروها نشسته‌اند در معرض سطح خطرناکی از مواد آلاینده هوا هستند. والدین ممکن است تمیزترین خودروی دنیا را برانند، اما در واقع فضای داخل خودرو مانند جعبه‌ای است که آلودگی تمام خودروهای اطراف را در داخل خود جمع می‌کند.

والدینی که در فضای داخلی خودرو سیگار نمی‌کشند به کاهش آلودگی هوای داخل خودرو کمک می‌کنند. اما با این وجود باز هم فضای داخل خودروها پر از مواد آلاینده‌ی هواست.

پروفسور کینگ پیشنهاد می‌دهد: «بهترین چیز برای همه ما این است که دست از خودروهایمان بکشیم. پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برای سلامتی ما سودمندتر از هزینه‌ی سنگینی است که نفس کشیدن در آلودگی دارد. اگر رانندگان بیشتری درباره‌ی آسیبی که ممکن است به کودکان خود بزنند بدانند، به نظر من بیشتر درباره‌ی استفاده از خودرو فکر خواهند کرد.»

 

آلودگی هوا

 

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند، رانندگان خودروها در شهر به نسبت افرادی که در همان مسیر پیاده یا با دوچرخه حرکت می‌کنند، در معرض آلودگی هوای بیشتری هستند. به گفته پروفسور استفان هولگیت، متخصص آسم در دانشگاه سوث همپتون، شواهد کافی برای ارائه به والدین درباره‌ی این موضوع وجود دارد. به گفته‌ی وی سطح آلاینده‌ها در داخل خودرو ۹ تا ۱۲ برابر بیش از بیرون از خودرو است. در اغلب موارد کودکان در صندلی عقب نشانده می‌شوند در حالی‌که سیستم خنک‌کننده روی فن تنظیم شده است و دود تازه کامیون‌ها و ماشین‌های دیگر را به صندلی عقب می‌فرستد.

به گفته‌ی پروفسور هولگیت کودکان بیش از بزرگسالان در معرض اثرات مخرب آلودگی هوا بر رشد ریه‌ها و افزایش حساسیت‌هایی که منجر به آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی می‌شوند، هستند. پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری سودی چندگانه دارد، اما والدین فکر می‌کنند کودکان در ماشین کمتر در معرض آلودگی هوا هستند.

بن برت از کالج پادشاهی لندن، میزان آلاینده‌هایی که افراد در خودرو، اتوبوس، سوار دوچرخه یا زمانی که پیاده‌روی می‌کنند را در سال ۲۰۱۴ اندازه‌گیری و مقایسه کرده است. یافته‌های وی نشان می‌دهند افرادی که در خودرو هستند در معرض بالاترین سطح آلاینده‌ها نسبت به گروه‌های دیگر هستند. به گفته وی «آلاینده‌های خارج شده از خودورهای جلو و عقب به داخل خودرو آمده و در آن محبوس می‌شوند. این موضوع واقعیت ندارد که اگر داخل خودرو باشید از آلودگی هوا فرار می‌کنید.»

پژوهش‌های اخیر بر دانش قبلی ما درباره تاثیرات منفی آلودگی هوا بر رشد ریه کودکان افزوده‌اند. پژوهشی در شهر بارسلونا نشان داده است، آلودگی هوا توانایی تمرکز کودکان را کاهش داده و سرعت واکنش‌های آنان را کند می‌کند. این موارد بر شواهدی که بر تاثیر منفی آلودگی هوا بر توسعه سیستم عصبی کودکان وجود داشتند افزوده شده است.

پژوهشی کوچک در کالیفرنیا نیز نشان داده است بالا رفتن سطح آلودگی هوای ناشی از ترافیک با افزایش آسیب به دی‌ان‌ای‌ کودکان مرتبط است.

در پیوند با آلودگی هوا بیشتر بخوانید:

 

برگردان:
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor71 on