اکران مستند «یمینی شریف نغمه‌سرای کودکان» در سینما هنر و تجربه

فیلم مستند «یمینی شریف نغمه‌سرای کودکان» یکی از۹ فیلم مجموعه فیلم‌های مستند «چهره‌های ایرانی» است که در سینما هنر و تجربه در حال اکران است. هر یک از این فیلم‌ها به یکی از چهره‌های برجسته فرهنگ و هنر ایران می‌پردازد.

عباس یمینی شریف، از نخستین شاعران و نویسندگان کودک ایران است که شعر «من یار مهربانم» از آثار معروف اوست. او از بینان‌گذاران شورای کتاب کودک و انجمن پژوهش‌های آموزشی پویاست و سردبیری و مدیریت شماری از مجله‌های کودکان را نیز بر عهده داشته است.

هومن ظریف کارگردان مستند «یمینی شریف نغمه‌سرای کودکان» آیین دیدار مجموعه فیلم‌های مستند «چهره‌های ایرانی» چهارشنبه شب دوم آبان ماه در محل موزه سینما برگزار شد، درباره این فیلم گفت: «تولید این فیلم را مدیون پسر آقای یمینی شریف هستم. وقتی می‌گویم من یار مهربانم مصرع بعدی در ذهن همه شماها تبلور پیدا می‌کند و من برای شناساندن این چهره کار خاصی نکردم. این دومین فیلم من است و بعد از ای ایران ای مرز پرگهر آقای گل گلاب سراغ این فیلم آمدم و ریسک بزرگی بود. از جمع این ۹ چهره تاثیرگذار با چهارنفر هم‌نفس بوده‌ام و آرزو داشتم، می‌توانستم درباره آن‌ها فیلم بسازم. فیلم‌های من وصیت‌نامه‌های من هستند. بسیار بسیار افسرده‌ام به دلایلی که همه می‌دانید اما به قول کنفوسیوس در تاریکی شمعی روشن کرده‌ام.»

یادآوری می‌شود که فیلم «یکی بود یکی نبود» هم مستندی دیگری است از این مجموعه که به زندگی توران میرهادی و فعالیت‌هایش در عرصه ادبیات کودکان می‌پردازد.

گروه سینماهای هنر و تجربه تلاشی برای نمایش آن دسته از فیلم‌های باارزشی در میان فیلم‌های غیرتجاری است که اکران‌شان می‌تواند جایگاه شایسته و درخور سازندگان آن‌ها را در جامعه سینمایی روشن کند و به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری سینمای ایران کمک کند.

علاقمندان می‌توانند جدول اکران فیلم مستند «یمینی شریف نغمه‌سرای کودکان» را از بخش پیوست دریافت کنند.

 

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on