دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۷، آغاز هفته بلندخوانی

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای دومین سال پی‌درپی، ۲ تا ۸ بهمن‌ماه را با عنوان «هفته بلندخوانی» و با شعار «در چرخش روز و شب، بلند بخوان تا حال را دگر کنی!» جشن می‌گیرد.

هفته بلندخوانی از سه‌شنبه، دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۷ آغاز می‌شود تا لزوم توجه به بلندخوانی برای کودکان را بار دیگر به بزرگسالان یادآوری کند. به همین مناسبت موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با هدف تاکید بر اهمیت بلندخوانی برای کودکان، دوم تا هشتم بهمن‌ماه را «هفته بلندخوانی» اعلام کرده است. این موسسه تمامی پدران و مادران، مربیان، آموزگاران و کتابداران را فرامی‌خواند تا از همین هفته بلندخوانی برای کودکان خود را آغاز کنند و دست کم هر روز ۱۵ دقیقه کتابی را برای آنان بلند بخوانند. این تجربه می‌تواند در هر زمان و در هر مکانی باشد.

گفتنی است دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۷، هم‌زمان با سالروز تولد سایت ترویج کتابخوانی «کتابک»، به‌عنوان تنها پایگاه مجازی ترویج کتابخوانی در ایران است که از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان راه‌اندازی شده و تولید محتوا می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند تجربه‌های بلندخوانی خود برای کودکان را در شبکه‌های اجتماعی خود با هشتگ #هفته_بلندخوانی منتشر کنند تا در ترویج فرهنگ کتابخوانی سهمی به‌سزا داشته باشند. همچنین می‌توانند تجربه‌های خود را در قالب عکس، فیلم یا متن به نشانی تلگرامی @Khanak_Archives ارسال کنند.

 

هفته بلندخوانی

 

 

چرا بلندخوانی؟

بلندخوانی برای کودکان قسمتی از مغز را تحریک و تقویت می‌کند که با تخیل دیداری، درک مطلب و دریافت معنی واژگان ارتباط مستقیم دارد.

بر اساس یافته‌های مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، دایره واژگان کودکان با خواندن کتاب‌های تصویری برای آنان نسبت به صحبت کردن بزرگسالان با آنان بیشتر گسترش می‌یابد

یکی از تحقیقات دوره کودکی اولیه نشان داده است که کودکان پیش‌دبستانی که حداقل سه بار در هفته برای آن‌ها کتاب خوانده شده بود، دارای آگاهی واجی بیش‌تری نسبت به کودکانی بودند که کم‌تر برای آن‌ها خوانده شده بود.

بلندخوانی همچنین به کودکان کمک می‌کند که ارتباط مثبت خود را با کتاب‌ها توسعه دهند. تخیل آن‌ها را تقویت می‌کند، باعث گرفتن رابطه بهتر با مربیانشان می‌شود و به آن‌ها قدرت درکی کلی از مکان‌ها، مردم، اتفاقات و افسانه‌های کلاسیک می‌دهد که آن‌ها را فراتر از خانه و محله‌شان می‌برد.

قسمت برجسته گزارش برنامه «یک ملت خواننده شدن» که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد این بود که اعلام کرد «تنها و مهم‌ترین فعالیت در شکل دادن دانش کودکان با هدف موفقیت نهایی آن‌ها در مهارت خواندن، بلندخوانی برای آنان است.»

تحقیقات بسیاری بر چرایی بلندخوانی تاکید دارند، اما به «چگونگی» آن اشاره‌ای ندارند. خانواده‌ها می‌توانند از چه راهبردهایی برای تبدیل کردن این توصیه‌ها به واقعیات استفاده کنند؟

در اینجا بخوانید:

بهترین نتیجه را از بلندخوانی برای کودکان بگیرید

 

Submitted by editor71 on