مزرعه‌ محیط‌ مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است

عنوان لاتین:
Farms found to be right environment to strengthen children’s immune systems

پیش از این می‌دانستیم که برخی از میکروب‌هایی که در مزرعه‌ها یافت می‌شوند، برای سیستم ایمنی بدن کودکان مفید هستند و آنان را از ابتلا با آسم و انواع آلرژی‌ها محافظت می‌کنند. ایمنی‌شناسان به تازگی کشف کرده‌اند جانوران مزرعه، خود به تنهایی می‌توانند امکان ابتلا به التهابات ریوی را کاهش می‌دهند. این یافته می‌تواند به یافتن راه‌های درمانی جدید بیانجامد.

مقاله آنچه باید درباره آلرژی در کودکان بدانیم را مطالعه کنید

شیوع بیماری‌های آلرژیک و آسم، به ویژه در کشورهای صنعتی طی چند دهه گذشته در حال افزایش است. در حال حاضر در حدود یک کودک از هر سه کودک در معرض بیماری‌‎های آلرژیک است، به استثنای کودکانی که در مزارع زندگی می‌کنند.

مزارع، کودکان را در معرض انواع میکروب‌ها قرار می‌دهند. به این ترتیب سیستم ایمنی بدن کودکان تقویت می‌شود، بدون آن‌که به مواد آسیب‌زا واکنش بیش از حد آلرژیک نشان دهند. این پدیده با مقایسه سرعت ابتلا به بیماری کودکانی که در یک روستا زندگی می‌کردند، مشخص شد.

کودکانی که در روستا، اما خارج از مزارع زندگی می‌کردند سرعت ابتلای به بیماری بیشتری داشتند.

سیستم ایمنی بدن کودکان

تازه‌ترین پژوهش منتشر شده در مجله آلرژی و ایمنی‌شناسی بالینی، این دانش را بیش از پیش گسترش داد. این پژوهش نشان داده است علاوه بر میکروب‌ها، جانوران مزرعه نیز می‌توانند با تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان آن‌ها را در برابر ابتلا به بیماری‌های آلرژیک و آسم حفاظت کنند. به گفته رمو فری Remo Frei یکی از نویسندگان مقاله، «ارتباط با جانوران و مصرف خوراکی‌هایی که از جانوران به دست می‌آید در دوره خردسالی، واکنش‌های التهابی دستگاه ایمنی را تعدیل می‌کند».

این مطالعه نشان می‌دهد سیالیک اسید که ماده‌ای معمول در بدن مهر‌داران از جمله جانوران مزرعه است، مسئول پدیده‌ حفاظتی مذکور است. به دلیل یک جهش ژنتیکی ماده ان-گلیکولیل‌نورامینیک اسید N-Glycolylneuraminic acid (Neu5Gc) به طور طبیعی در بدن انسان یافت نمی‌شود. انسان می‌تواند این ماده را از طریق تماس با جانوران و مصرف خوراکی‌هایی که از جانوران به دست می‌آیند، جذب و در گلیکوپروتیین‌های خود جای‌گذاری کند.

کودک در مزرعه

زمانی که فرد در معرض Neu5Gc قرار می‌گیرد، آنتی‌بادی‌‌هایی در خون او تولید می‌شود. پژوهشگران با اندازه‌گیری غلظت آن‌ها می‌توانند میزان جذب سیالیک اسید را استنتاج کنند. با بررسی نتایج در بیش از ۱۰۰۰ کودک پژوهشگران توانستند بفهمند میان ابتلا به آسم و غلظت آنتی بادی Neu5Gc همبستگی وجود دارد.

نتایج پژوهش نسان داد «کودکان مزرعه آنتی‌بادی‌های Neu5Gc بیشتری در خون خود داشتند و در نتیجه کمتر به آسم مبتلا می‌شوند.»

پژوهش دیگری بر موش‌های آزمایشگاهی نیز نتایج پژوهش مذکور را تایید کرده است. این پژوهش نشان داده است مولکول‌های Neu5Gc که از طریق غذا جذاب می‌شوند، عملکرد ریه‌های موش‌ها را بهبود می‌دهد و از این رو علائم آسمی کاهش می‌یابد.

به گفته فری «نتایج پژوهش ما فرصت‌های جدیدی را برای انتقال تاثیرات حفاظتی مزرعه به کودکان فراهم آورده است. در این راه، می‌توان سنگ بنای روش‌های موثر پیشگیری از آلرژی‌ها را بنیان نهاد.

برگردان:
صفورا زواران حسینی
ویراستار:
گروه خبر کتابک
Submitted by editor71 on