توجه به ایمنی محیط کار در روز جهانی منع کار کودک

امروز ۲۲ خرداد برابر با ۱۲ ژوئن روز جهانی منع کار کودک است. امسال در روز جهانی منع کار کودک و روز جهانی «سلامتی و ایمنی در کار» بر روی بهبود ایمنی و سلامتی کارگران جوان در محیط کار و پایان دادن به کار کودک تمرکز شده است.

هدف این کمپین مشترک، سرعت بخشیدن به دستیابی به دو هدف از اهداف توسعه پایدار است: هدف ۸.۸ که درباره محیط امن و بی‌خطر برای همه کارگران تا سال ۲۰۳۰ است و هدف ۸.۷ که درباره پایان دادن به همه انواع کار کودکان تا سال ۲۰۲۵ است.

هدف ۸٫۷ توسعه پایدار، به طور ویژه، از جامعه جهانی می‌خواهد که «اقدامات فوری و موثری را برای ریشه‌کن کردن کار اجباری، پایان دادن به بردگی‌های مدرن و قاچاق انسان و همچنین برای قدغن کردن و از بین بردن بدترین انواع کار کودکان، از جمله استخدام و استفاده از سربازان کودک فوری و به شکل موثری اقدام کنند به گونه‌ای که تا سال ۲۰۲۵ به همه اشکال کار کودک پایان دهند.»

سرعت بخشیدن به دستیابی به این اهداف به سود نسل آینده نیروی کار است و به یک رویکرد هماهنگ و یکپارچه برای از بین بردن کار کودکان و ترویج فرهنگ پیشگیری نیاز دارد.

بازده سرمایه‌گذاری برای پایان دادن به کار کودکان بی‌نهایت وغیرقابل‌شمارش است کودکانی که از بار کار کردن آزاد هستند، می‌توانند حقوق خود را در آموزش، اوقات فراغت و رشد سالم تحقق بخشند و به نوبه خود پایه‌ای اساسی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی گسترده‌تر، ریشه‌کن کردن فقر و تحقق بخشیدن به حقوق بشر را فراهم می‌کنند.

تاریخچه نام گذاری روز جهانی منع کار کودک

سازمان بین‌المللی کار از سال ۲۰۰۲، دوازدهم ژوئن را به نام روز جهانی منع کار کودک نامگذاری کرده است تا توجه جهانی را به وسعت این پدیده و تلاش‌هایی جلب کند که برای لغو آن صورت می‌گیرد. هر سال در روز ۱۲ ژوئن دولتمردان، کارفرمایان و سازمان‌های کارگری، جامعه مدنی و همچنین میلیون‌ها نفر از سراسر جهان را گرد هم می‌آیند تا معضل کار کردن کودکان را برجسته کند و برای کمک به آن‌ها همفکری کنند.

در تعریف جهانی، کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به کار گماشته می‌شوند، این کودکان پیش از رسیدن به سن قانونی کار، ناگزیر وارد بازار کار می‌شوند و کار زودرس آنها مانع رشد طبیعی، اجتماعی، روانی و جسمانی آن‌ها می‌شود.

روز جهانی منع کار کودک

نویسنده
گروه خبر کتابک
Submitted by editor3 on