دو کتاب از انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به فهرست کوتاه جایزه نامی ۲۰۱۹ راه یافت

نوشین صفاخو با کتاب «هفت اسب، هفت رنگ» و امیر شعبانی‌پور با کتاب «چشمه و ماه»، از انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، به فهرست کوتاه جایزه نامی ۲۰۱۹ راه یافتند.  

کتاب «هفت اسب، هفت رنگ» نوشته محمدهادی محمدی، از مجموعه کتاب‌های پروژه بین‌فرهنگی تولید کتاب‌های تصویری باکیفیت برای برنامه «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان است. در این پروژه تصویرگران ایرانی زیر نظر ماریت تورن کویست، تصویرگر برجسته‌ هلندی ـ سوئدی کار می‌کنند.

کتاب «هفت اسب، هفت رنگ» که تابستان ۱۳۹۷ منتشر شده است، داستان دخترکی است که «پاهایش توان حرکت ندارند اما در رویاهای‌اش سفر می‌کند و تجربه می‌اندوزد». این کتاب به زبان هلندی نیز ترجمه و توسط یکی از ناشران مطرح و خوش‌نام کتاب‌های کودک هلند منتشر و از سوی منتقدان ستایش شده است.

کتاب «چشمه و ماه» یکی از سه‌گانه‌ محمدهادی محمدی و امیرشعبانی‌پور است که موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در دست انتشار دارد. این سه‌گانه بازآفرینی مدرنی است از سه حکایت‌ مثنوی معنوی مولانا. تصویرگری جلد اول این سه‌گانه که با نام «طوطی و بقال» به تازگی منتشر شده، جایزه سوم نامی ۲۰۱۷ و دیپلم افتخار جایزه بلونیا ۲۰۱۸ را دریافت کرده است.

امسال در کل ۱۸۴۴ تصویرگر از ۹۸ کشور آثارشان را برای این جایزه ارسال کردند که از این بین ۱۰۶ نفر از ۴۲ کشور به مرحله نهایی راه یافتند و آثارشان در کاتالوگ ۲۰۱۹ این مسابقه منتشر خواهد شد. از ایران علاوه بر نوشین صفاخو و امیر شعبانی‌پور، سه تصویرگر دیگر به نام‌های حسن عامه کن، هدا حدادی و میترا عبداللهی هم به فهرست کوتاه راه پیدا کرده‌اند. 

دو کتاب موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در فهرست کوتاه جایزه نامی ۲۰۱۹

درباره جایزه بین‌المللی تصویرگری نامی

جایزه بین‌المللی تصویرگری نامی از اندیشه‌های مین بیونگ-دو، بینانگذار جزیره‌ نامی سرچشمه گرفته است. او از پشتیبانان هنرمندان از جمله نویسندگان کتاب کودک بود.

جایزه بین‌المللی تصویرگری نامی از سال ۲۰۱۳ با هدف فراهم کردن فرصتی برای تصویرگران برای به نمایش گذاشتن خلاقیت‌شان و بالا بردن کیفیت و استاندارد تصویرگری کتاب‌های تصویری برگزار می‌شود. کمیته‌ داوری مسابقه بین‌المللی تصویرگری نامی از ۶ کشور مختلف ارزیابی آثار شرکت‌کنندگان را بر عهده دارند. معیارهای انتخاب برگزیدگان این مسابقه انسجام، کیفیت و روح حاکم بر روایت و قابلیت تفسیرپذیری و چند لایه بودن قصه‌گویی و تصویرگری‌های نوآورانه و اصیل است.

برگزارکنندگان جایزه نامی همچنین با سازمان‌های بین‌المللی مانند یونیسف، یونسکو و دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان و هنرمندان هم همکاری می‌کند. این جزیره همچنین پشتیبان رسمی جایزه‌ هانس کریستین اندرسن است که به عنوان جایزه نوبل ادبیات کودکان شناخته می‌شود و دفتر بین‌ا‌لمللی کتاب کودک برای نسل جوان این جایزه را هر دو سال یک بار به یک نویسنده و تصویرگر اهدا می‌کند.  

جایزه‌های این مسابقه شامل جایزه بزرگ برای یک نفر شامل پلاک و ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا، جزیره‌ طلا برای دو نفر شامل پلاک و ۵۰۰۰ دلار آمریکا، جزیرهی سبز برای سه نفر شامل پلاک و ۲۰۰۰ دلار آمریکا و جزیره‌ بنفش برای ۱۰ نفر شامل گواهینامه و پلاک است.

از ایران تاکنون فقط نوشین صفاخو، امیر شعبانی پور و حسن عامه کن توانسته‌اند جایزه‌ بخش‌های مختلف این مسابقه را از آن خود کنند.

علاقمندان می‌توانند کتاب «هفت اسب، هفت رنگ» و کتاب «طوطی و بقال» را از سایت کتاب هدهد تهیه کنند.

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on