سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی در آبان‌ماه برگزار می‌شود

سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» در روزهای ۲ و ۳ آبان‌ماه در خانه کتاب برگزار خواهد شد.

 سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» به مقوله «دیگری» و انعکاس آن در ادبیات کودک پرداخته خواهد شد و پرسش‌هایی همانند «چگونه انسان‌ها در جوامع خود «دیگری» می‌سازند و با توسل به آن هویت‌شان را تعریف می‌کنند؟ آیا چنین فرایندی می‌تواند منجر به تبعیض اجتماعی شود؟ بازنمایی «دیگری» در ادبیات کودک چگونه است؟ آیا این ادبیات می‌تواند نقشی در تقویت یا مقابله با «دیگری‌سازی» داشته باشد؟ در ایران کنونی و در میان آثار ادبی برای کودکان چه انواعی از «دیگری‌سازی» به چشم می‌خورد؟ ادبیات کودک در کشورهای دیگر چگونه مقوله «دیگری» را در خود منعکس کرده است؟ تا چه حد پدیدآورندگان ادبیات کودک به گروه‌های اجتماعی در اقلیت و آنان که در جامعه «دیگری» تلقی می‌شوند توجه داشته‌اند؟ «دیگری» در ادبیات تعلیمی، تبلیغی و درسی چگونه حضور دارد؟ بازنمایی «دیگری» در جهان دیجیتال و رسانه‌های الکترونیک چگونه است؟ بررسی خواهند شد.»

برنامه از ساعت ۹ صبح آغاز و تا ساعت ۱۸:۳۰ ادامه خواهد داشت و در آن بیش از ۲۰ مقاله با موضوع «دیگری» ارائه خواهد شد و سخنرانان مدعو نیز درباره این موضوع سخن خواهند گفت.

سخنرانان مدعو این برنامه عبارت‌اند از: لیز پیج مدیر اجرایی IBBY، علی‌اصغر سیدآبادی، دکتر علیرضا کرمانی، دکتر عبدالرحمن نجل رحیم، محسن هجری، دکتر مهدی یوسفی، دکتر مصطفی مهرآیین، حمیدرضا شاه‌آبادی و دکتر حسام سلامت.

شرکت در این برنامه (جز برای سخنرانان و ارائه‌دهندگان مقالات) نیازمند پرداخت هزینه (بابت شرکت در جلسات، دریافت کیف همایش، پذیرایی و ناهار) است. هزینه شرکت در همایش ۱۰۰ هزار تومان است که علاقه‌مندان می‌توانند به حساب بانکی شورا با مشخصات زیر تا قبل از شروع همایش واریز کرده و هنگام مراجعه فیش آن را به همراه داشته باشند:

شماره حساب  ۸۱۱۴۱۶۰۷

شماره کارت ۶۲۲۱۰۶۱۰۸۰۰۱۶۴۵۶

بانک پارسیان، به نام شورای کتاب کودک

جزئیات سخنرانی‌ها و برنامه همایش متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.

درباره همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی

همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی شورای کتاب کودک با هدف ارتقای سطح علمی اعضاء و ایجاد محفلی علمی برای گفت‌وگو و تبادل نظر دست‌اندرکاران، پیش‌کسوتان و صاحب‌نظران ادبیات کودک و همچنین برقراری پیوند و ارتباط بین بخش غیردولتی فعال در حوزه ادبیات کودک و بخش دانشگاهی و استادان و دانشجویان این حوزه و با توجه به تاسیس این رشته در دانشگاه‌ها، برگزار می‌شود. نخستین دوره همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی در سال ۱۳۹۳ با عنوان «ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز» برگزار شد و موضوع و محور آن «جایگاه و اهمیت مخاطب در ادبیات کودک» بود. دومین همایش ادبیات کودکان و مطالعات کودکی با عنوان «کودک، ادبیات و لذت‌های خواندن» بود که آبان ماه ۱۳۹۵ برگزار شد. موضوع اصلی این همایش خواندن و بررسی آن از جنبه‌های گوناگون، با تأکید ویژه بر لذت‌های خواندن ادبیات بود.

سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری»

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on