سی و ششمین کنگره ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌شود

سی و ششمین کنگره ادبیات کودک و نوجوان دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) از۳۰ آگوست تا ۱ سپتامبر ۲۰۱۸ برابر با ۸ تا ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ در آتن یونان برگزار می‌شود.

موضوع سی و ششمین کنگره ادبیات کودک و نوجوان «آن جا که شرق و غرب با یکدیگر دیدار می‌کنند» است. کشور یونان جایی است که سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا با فرهنگ‎های گوناگون با یکدیگر پیوند می‎خورند. موضوع کنگره سی و ششم نیز به نقش ادبیات کودکان در پیوند میان فرهنگ‎های شرق و غرب می‎پردازد. یلا لپمن بنیانگذار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان باور داشت اگر مردم کشورهای گوناگون قصه‎ها و داستان‎های کودکان خود را با دیگر فرهنگ‎ها به اشتراک بگذارند، گام بزرگی به سوی دستیابی به صلح در جهان برداشته می‎شود.

در سی و ششمین کنگره ادبیات کودک و نوجوان کنگره به سه موضوع «تفاوت، تشابه و تنوع در ادبیات کودکان»،«ترجمه، تبادل، پذیرش و مقایسه در ملت‎ها، فرهنگ‎ها و زبان‎های گوناگون» و «علاقه‎مند و درگیر کردن کودکان به ادبیات بین‎المللی و ادبیات چندفرهنگی» پرداخته می‌شود و تمرکز آن بر فراهم آوردن کتاب‎هایی از فرهنگ‎های گوناگون، فراهم کردن امکان گفت‌وگو و تبادل نظر درباره پیشینه فرهنگی و ظرفیت تبادل فرهنگی آن‌ها و نقش آن‌ها در بالا بردن آگاهی جهانی درباره صلح و تنوع فرهنگی در جهان است.

در این کنگره زهره قایینی عضو هیات مدیره دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان ریاست یکی از جلسات را به عهده دارد. در این جلسه سه پژوهشگر، دکتر دیمیترا تسیوری از یکی از دانشگاه لونینا یونان، آیفار اونال از دانشگاه استانبول ترکیه و ایبون اگانا از اسپانیا شرکت دارند.

موضوع این نشست که در ۳۱ آگوست برگزار می‌شود بازتاب بحران پناهندگان در ادبیات کودکان جهان است.

رویا مکتبی‌فرد هم از ایران با مقاله «دو زن، دو اقلیم و آرمانی واحد: یلا لیپمن و توران میرهادی» به عنوان یکی از سخنرانان اصلی دعوت دارد.

بهار اشراق با مقاله «ردپای شازده کوچولو در ادبیات کودک ملی ایران» و حمید پیمانی و دلنشین دانایی با مقاله «دیدگاه ناشران کتاب کودک درباره کپی‌رایت در ایران» هم در سی و ششمین کنگره ادبیات کودک و نوجوان حضور خواهند داشت.

سودابه نوذری و میترا صمیعی نیز پوستر خود را با عنوان «نگاه کودک و نوجوان ایرانی به جهان: گزارشی از یک پروژه سی و هشت ساله در ایران» در این کنگره جهانی ارائه خواهند کرد.

 

 

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on