صادق صندوقی تصویرگر كتاب‌های دینی کودکان درگذشت

صادق صندوقی، تصویرگر كتاب‌های دینی- تاریخی کودکان ۳۱ مردادماه در سن ۷۲ درگذشت. صادق صندوقی تصویرگری را از سال ۱۳۴۲ از مجله‌های «صبح امروز» و «دانشمند» آغاز كرد.

در سال ۱۳۵۳ هنگامی كه آموزگار بود، تصویرگری كتابی با نام «ببرهای غریبه» نوشته شكوه میرزادگی را انجام داد که مركز مطالعات ملی میهنی (وابسته به آموزش و پرورش) به او پیشنهاد کرده بود. صندوقی در سال ۱۳۵۵ تصویرگری كتاب‌های دینی- تاریخی به ویژه قصه‌های قرآن که برای کودکان نوشته می‌شد را آغاز كرد و با تصویرگری كتاب «ابولهب» نوشته عبدالودود کتاب «یوسف»، بازنوشته میرابوالفتح دعوتی، کتاب «اصحاب فیل» و کتاب «حضرت داود» نوشته سید میرابوالفتح دعوتی و چند کتاب دیگر توانایی خود را در بازنمایی داستان‌های دینی- تاریخی نشان داد.

در مجموعه کتاب‌های تاریخ ادبیات کودکان درباره سبک کار او نوشته شده است: «او با بهره‌مندی از سبكی واقعگرا به بیان رویدادهای این‌گونه داستان‌ها می‌پرداخت و می‌كوشید با به تصویر كشاندن كنش‌ها و بازتاب حالت و چهره شخصیت‌ها، به داستان‌ها حس و حال بیشتری بدهد.»

صادق صندوقی ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۲۵ در شهر همدان به دنیا آمد. او با حمایت پدرش نقاشی را از کودکی آغاز کرد و در دوره نوجوانی به همراه برادرش نشریه «همدان ‌مصور» را در اواخر دهه ۳۰ و اوایل ۴۰ خورشیدی در ۱۰ شماره در شمار محدود به شکل دستی منتشر کرد. نشریه «همدان‌مصور» که هنوز نسخه‌هایی از آن موجود است مشاهیر همدان و اتفاق‌های فرهنگی را در همان سال‌ها بیان می‌کند. صادق صندوقی با تحصیل در هنرستان هنرهای تجسمی کار نقاشی را ادامه داد و حدود نیم قرن تلاش مستمر در زمینه نقاشی و تصویرگری را در کارنامه حرفه‌ای خود ثبت کرد که افزون بر آثاری که پیشتر نام برده شد می‌توان به تصاویر روی جلد کتاب‌هایی مانند «شاهزاده و گدا»، «سفر به مرکز زمین» و «فرزندان کاپیتان گرانت» اشاره کرد.

کتابک درگذشت صادق صندوقی تصویرگر کتاب‌های دینی -تاریخی کودکان را به دوستداران فرهنگ و ادبیات کودکان تسلیت می‌گوید.

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on