مادران سیگاری ممکن است با مرگ ناگهانی نوزاد خود روبه‌رو شوند!

نوزادان مادرانی که در دوره بارداری سیگار می‌کشیده‌اند بیش از دیگران در خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قرار دارند.

به گزارش خبر آنلاین پژوهشگران در نشریه ایمنی‌شناسی و آلرژی کودکان اعلام کردند نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند رشد قسمت‌هایی از مغز که وظیفه تنظیم تنفس را دارند با اخلال روبه‌رو کند. سندروم مرگ ناگهانی نوزادان مهم‌ترین عامل مرگ و میر در اولین سال زندگی نوزادان است و اکنون پژوهشگران با انجام مطالعات گسترده رابطه بین این بیماری و سیگار کشیدن مادران در دوران بارداری را کشف کردند.

مطالعات نشان می‌دهد سیگار کشیدن مادران در زمان بارداری، احتمال ابتلا به بیماری‌ سندروم مرگ زودرس را بین ۲ تا ۵ برابر افزایش می‌دهد و از مهم‌ترین عوامل تولد نوزادان نارس است.  تولد زودتر از موقع کودکان نیز یکی دیگر از عوامل مرگ و میر آن‌ها در نخستین روزهای پس از تولد است.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار و مواد شیمیایی موجود در آن در رحم مادر خطر زیادی برای سلامت جنین در حال رشد دارد. پژوهشگران مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی در اوهایوی آمریکا، به شواهد مهمی در مورد اثر دود سیگار روی نوزادان دست پیدا کردند. آن‌ها متوجه شدند دود سیگار در رحم الگوی نفس کشیدن را تغییر می‌دهد. نوزادانی که مادر آن‌ها در  زمان بارداری سیگار می‌کشد دچار وقفه‌های تنفسی می‌شوند که از آن با عنوان آپنه نوزادان یاد می‌شود. نرسیدن اکسیژن کافی به مغز کودکان هم‌چنین ممکن است روی قسمت‌هایی از مغز نوزادان اثر بگذارد که در نتیجه آن‌ها سخت‌تر از خواب بیدار می‌شوند.

دکتر هارولد فاربر در این باره گفت: "این یافته‌ها اهمیت اتخاذ سیاست‌های درست برای سلامت عمومی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیگار کشیدن را نشان می‌دهد."

Submitted by admin on