هفته جهانی بازی ۲۰۱۷ در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود

۲۹ اکتبر تا ۴ نوامبر ۲۰۱۷ برابر با ۷ تا ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۶ هفته جهانی بازی نام‌گذاری شده است. در ایران برنامه‌های هفته جهانی بازی از امروز ۶ آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا جمعه ۱۱ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

هفته جهانی بازی در سراسر جهان گسترش یافته است تا رویدادها را در همه‌ ۷ قاره جهان دربرگیرد. این هفته، آگاهی عموم مردم را از بازی و بازی کردن در کتابخانه‌ها افزایش می‌دهد. هفته جهانی بازی راهی ارزشمند برای کتابخانه‌ها و انجمن‌های آن‌ها است تا به هم بپیوندند و در جریان بازی کردن درگیر شوند.

 

هفته بازی در کتابخانه

کتابخانه عمومی اسکوکی در روز ملی بازی سال ۲۰۰۹

 

هر سال در طول این هفته، کتابخانه‌ها از گرداگرد جهان در فعالیت‌های محلی و بین‌المللی در پیوند با بازی کردن شرکت می‌کنند. همچنین سازندگان بازی، به مناسبت این رویداد، برترین بازی‌های خود را اهدا می‌کنند و بازی‌های ویدیوئی خود را در دسترس صدها کتابخانه می‌گذارند. در سال ۲۰۰۸ این رویداد تنها دو پشتیبان در ایالات متحده امریکا داشت اما اکنون تعداد پشتیبانان این برنامه در سراسر جهان به طور پیوسته در حال افزایش است.

 

روز جهانی بازی

کتابخانه عمومی مانتری در روز ملی بازی سال ۲۰۰۹

 

امسال در ایران، کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد از ۶ تا ۱۱ آبان‌ماه برنامه‌هایی ویژه را به مناسبت هفته جهانی بازی برای کودکان، نوجوانان، جوانان، خانواده‌ها، سالمندان، بازنشستگان و مربیان در نظر گرفته است.

 

هفته جهانی بازی در ایران

برنامه‌های کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد در هفته جهانی بازی

 

تاریخچه هفته جهانی بازی

جنی لوین و اسکات نیکلسون برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ روز ملی بازی را در امریکا پایه‌گذاری کردند. این رویداد در واقع از درون ایده‌ای رشد کرد که بر اساس آن تلاش می‌شد که رکودی جهانی از نظر تعداد افرادی ثبت شود که همزمان یک بازی مشترک را در کتابخانه‌ها با هم انجام می‌دهند؛ ایده‌ای که باعث شکل‌گیری روز ملی بازی شد. روز ملی بازی در سال ۲۰۱۷ تبدیل به روز جهانی بازی شد و اکنون در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار این روز به یک هفته افزایش یافته است و هفته جهانی بازی نام‌گذاری شده است.

برگزارکنندگان هفته جهانی بازی

هفته جهانی بازی از سوی داوطلبانی از سازمان‌های زیر اداره می‌شود:

  • انجمن کتابخانه امریکا، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین انجمن کتابخانه در جهان با بیش از ۵۵ هزار عضو
  • میز گرد بازی و بازی کردن که از سوی انجمن کتابخانه امریکا برای تمامی کتابخانه‌های علاقه‌مند به استفاده از بازی در کتابخانه‌ها فراهم شده است تا در کنار هم جمع شوند.این میزگرد از سال ۲۰۱۱ شکل گرفت.
  • انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استرالیا، سازمانی ملی برای کتابخانه‌ها و بخش‌های اطلاعاتی استرالیا
  • هفته بازی نوردیک که پیش‌تر در سال ۲۰۱۵ روز بازی نوردیک بود و در سال ۲۰۱۷ به هفته بازی نوردیک تبدیل شده است. هدف کشورهای نوردیک (کشورهای شمال اروپا و اقیانوس اطلس) این است که در تمامی مناطق نوردیک، کتابخانه‌هایی عمومی داشته باشند که تمرکز بیشتری را بر بازی‌ها به عنوان یک رسانه- هم بازی‌های تخته‌ای و هم بازی‌های دیجیتالی- دارند.‌
  • انجمن کتابخانه ایتالیا که هدف آن ترویج خدمات کتابخانه‌ها و شناساندن حرفه کتابداری در ایتالیا است.

 

برگردان:
فاطمه بدری
منبع
Submitted by editor71 on