چهاردهمین شماره داروگ منتشر شد

چهاردهمین شماره داروگ (نخستین نشریه نوجوانان دوستدار محیط‌زیست) منتشر شد. ماهنامه داروگ مهرماه همراه با یک پوستر تمام رنگی رایگان، با حال و هوای آغاز سال تحصیلی و فصل پاییز در بخش‌های گوناگون به دکه‌ها آمده است.

بخش‌های چهاردهمین شماره داروگ

تکاپو

اگر شما هم مانند داروگی‌های گزارش، با دوچرخه به مدرسه نمی‌روید خواندن مطلب «من با دوچرخه به مدرسه نمی‌روم» را از دست ندهید. در ادامه این بخش هم سری به شهر سبز و مسیرهای هیجان‌انگیز دوچرخه‌سواری در آن می‌زنید تا لذت دوچرخه‌سواری در یک شهر سبز را تجربه کنید.

طبیعت‌گردی

طبیعت‌گردی چهاردهمین شماره داروگ به سراغتان آمده است تا در فصل برگ‌های زرد و ارغوانی شما را به مسیر زیبای «آهار» به «شهرستانک» در منطقه شمال تهران ببرد. مسیری که می‌توانید آن را با دوچرخه هم بپیمایید. گزارش علمی تفریحی بچه‌های سپیدار در باغ گیاه‌شناسی و پاسخ به پرسش «پرندگان چگونه پرواز می‌کنند» از دیگر مطالب این بخش هستند.

پارک جانوران

اگر به دلفین‌ها؛ این حیوانات باهوش و بامزه علاقه دارید خواندن مطلب «دولفیس و دوخُس» را از دست ندهید. با خواندن این مطلب با تمام جزئیات زندگی دلفین‌ها آشنا می‌شوید. در ادامه این مطلب هم رد دلفین‌ها را در ایران و جهان پی می‌گیرید؛ از آشنایی با پروژه حفاظت از دلفین‌های گوژپشت در خلیج فارس تا دلفین‌هایی که به استخدام نیروی دریایی امریکا و روسیه درآمده‌اند.

بچه‌های سبز

اگر شما هم از نوجوانان ایده‌پرداز هستید، خواندن مطلب «ایده‌هایت را بال پرواز بده» چهاردهمین شماره داروگ باید برایتان جالب باشد. در این مطلب شما را در یک گزارش کامل به اختتامیه جشنواره ایده-پروژه نوجوانان که ۱۶ و ۱۷ شهریورماه برگزار شد، می‌بریم تا با ایده نوجوانان هم سن و سالتان آشنا شوید و حتی شاید بتوانید از آن‌ها ایده هم بگیرید.

خبر خوش

خبرهای خوب محیط‌زیستی از ایران و جهان در این بخش منتشر شده‌اند؛ از تدریس کتاب «انسان و محیط‌زیست» برای دانش‌آموزان پایه هفتمی تا برگزاری جشنواره ببر در کشور روسیه و کلی خبر خواندنی دیگر.

سرگرمی

در سرگرمی مهرماه چهاردهمین شماره داروگ با یک بازی جالب آشنا می‌شوید؛ بازی که برای آن به یک بادبادک و بشقاب پرنده (فریزبی) احتیاج دارید. شاید فکر کنید این بازی ساده است اما تا امتحان نکنید متوجه سختی آن نمی‌شوید. در ادامه این بخش با نگه داشتن شمع روشن زیر آب آشنا می‌شوید و به معماهای داروگ پاسخ می‌دهید؛ معماهایی که جواب دادن به آن‌ها برایتان جایزه هم به دنبال دارد. حکایت زاغی که می‌خواست راه رفتن کبک را تقلید کند از کلیله دمنه و شناخت فلسفه افلاطون با زبان طنز از دیگر مطالب این بخش هستند.

زنبورانه

اگر به خوردن فست‌فود علاقه دارید، زنبورانه این شماره یک پیشنهاد خوشمزه برایتان دارد. فست‌فودی که در اینجا یاد می‌گیرید هم سالم است و هم محلی. «دوی ماش» یا «دوی ماج» یک شکل خوشمزه از نان، پنیر، کره و گردو است که حتما از خوردنش لذت می‌برید. آشنایی با بازی ورزشی-محیط‌زیستی گرگ آلودگی هم از دیگر مطالب این بخش است.

زمین ما

در بخش زمین ما در چهاردهمین شماره داروگ به سراغ یکی از زیباترین نعمت‌های الهی یعنی رودخانه‌ها رفته‌ایم تا با عملکرد پر پیچ و خم آن‌ها آشنا شویم. در ادامه این بخش سری به گورستان زباله در شهر بازیافت می‌زنیم و به این پرسش که آیا ستارگان عمر جاودان دارند پاسخ می‌دهیم.

 

چهاردهمین شماره داروگ

 

Submitted by editor71 on