معرفی انجمن بین المللی کتابداران مدارس (ایاسل)

تاریخچه

در اوایل دهه ی ۶۰ میلادی کتابداران مدارس ضمن شرکت در کنفرانس جهانی سازمان های حرفه ی معلمی (WCOTP)، طی جلساتی درباره ی برگزاری نشست و همایش بین المللی برای کسانی که کارشان به نحوی مرتبط با کتابخانه های مدارس است، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ۱۹۶۲ که این کنفدراسیون در استکهلم برگزار شده بود، مارگوت نیلسون، مسئول هماهنگی خدمات کتابداری کتابخانه های مدارس استکهلم و کارولین ویتنگ، نماینده ی انجمن ملی آموزش و پرورش و انجمن معماران کتابخانه های مدارس   ایالات متحده، به ریاست کنفدراسیون (WCOTP) پیشنهاد دادند تا در صورت  امکان تحت عنوان شاخه و بخشی از کنفدراسیون کتابداران انجمن و همایشی داشته باشند تا از طریق آن بسیاری کشورها، افراد علاقه مند به حوزه ی خدمات کتابخانه های مدارس دور هم جمع شوند. با طرح این موضوع در کنفدراسیون که در ونکوور کانادا برگزار شد بحث های بی شماری شکل گرفت و بعد از چند سال کمیته ای در کنفدراسیون شروع به کار کرد که متشکل از ۵۰ معلم و کتابدار بود. کمیته در جلسات خود تصمیم گرفت که زمان آن رسیده برای کسانی که علاقه مند به رشد و توسعه ی خدمات کتابداری در مدارس ابتدایی و دبیرستان هستند انجمن بین المللی تشکیل شود و بر این اساس کمیته ی راهبردی این انجمن تشکیل شد که شامل نمایندگانی از انگلیس، کنیا، پاراگوئه، مالزی، استرالیا و ایالت متحده بود. وظیفه اصلی  کمیته عبارت بود از:

•    طرح ریزی برنامه ای برای مجمع عمومی کنفدراسیون که در ۱۹۶۸ در دوبلین برگزار می شود.

•    تلاش برای انجام پژوهش پیمایشی با عنوان موجود برنامه های کتابخانه های مدارس در کشورهای عضو.

•    حرکت به سوی ایجاد کمیته ای رسمی درون سازمان WCOTP.

در مجمع WCOTP در ۱۹۶۸ تصمیم گرفته شد که از کنفدراسیون درخواست شود تا کمیته ی خاصی برای توسعه ی کتابخانه ی مدارس با یک کمیته ی راهبردی خاص ایجاد شود تا به اعضا خدمات ارایه کنند. طی اجلاس کنفدراسیون که در سیدنی استرالیا در آگوست ۱۹۷۰ برگزار شد، اصول چارچوب آزمایشی و مقدماتی تصویب شد و در همان اجلاس منشور انجمن بین المللی کتابداران مدارس تنظیم شد و انجمن در آگوست ۱۹۷۱ در جامائیکا فعالیت رسمی خودش را آغاز کرد. اولین رئیس انجمن دکتر جین الیی لوری از امریکا بود و اعضای هیأت مدیره ی آن از کشورهای جامائیکا، کانادا، استرالیا، انگلستان، نیجریه و سنگاپور و سوئد انتخاب شدند.

از آن زمان تاکنون انجمن پیشرف زیادی کرده است و اعضای آن شامل افراد عادی و انجمن های کتابداران مدارس می شود. شرایط عضویت در این انجمن شامل افرادی است که کارشان در حوزه ی برنامه ای درسی کتابخانه های آموزشگاهی، برنامه های رسانه ای کتابخانه ی مدارس و خدمات کتابخانه ها، کتابداران، متخصصان رسانه ای، متخصصان فناوری آموزشی، معلمان و مربیان، ناشران، افراد غیر متخصص اما مرتبط به حوزه ی کتابداری است. هر سال در مناطق مختلف جهان کنفرانسی توسط انجمن برگزار می شود. اولین کنفرانس بین المللی انجمن در لندن در ۱۹۷۱ برگزار شد و بیست و پنجمین سالگرد کنفرانس های انجمن در ۱۹۹۶ در جامائیکا برگزار شد.

کنفرانس سال ۲۰۰۴

این کنفرانس درجمهوری ایرلند و در دوبلین برگزار می گردد. زمان برگزاری ۱۷۲۰ ژوئن ۲۰۰۴ برابر ۲۷۳۰ خرداد  ۸۳ است و موضوع این کنفرانس از کتاب های داستان زیبای سنتی تا کتاب های الکترونیکی: داستان ادامه دارد.... 

که شامل موضوعاتی با عنوان تاریخچه ی ادبیات کودکان، بررسی ادبیات کودک، کتاب های الکترونیکی و ... است.

انجمن کتابداران مدارس برای این که همکاری بسیار نزدیکی با معلم ها و کتابداران داشته باشند هنوز هم به کنفدراسیون WCOTP وابسته است و عضو ایفلا   هم شده است. اما به دلیل تغییراتی که در الگوی سازمانی کنفدراسیون در ۱۹۹۲ رخ داد، انجمن هم اینک وابستگی مستقیم با این سازمان ندارد. در حال حاضرانجمن، عضو پیوسته یونسکو شده است و تحت گروه C کار می کند و به طور غیررسمی نیز با انجمن بین المللی خواندن و دفتر بین المللی کتاب برای کودکان و نوجوانان  کار می کند.

مأموریت انجمن ایاسل

مأموریت اصلی انجمن بین المللی کتابداران مدارس (ایاسل)، تدارک یک مجمع و هم اندیشی بین المللی برای کسانی که علاقه مند به ارتقای کارآمد برنامه های رسانه ای کتابخانه ها به عنوان ابزار حیاتی در فرآیند آموزشی و یاددهی یادگیری است همچنین راهنمایی و ارایه مشاوره برای توسعه ی برنامه های کتابخانه های مدارس و حرفه ی کتابداری مدارس است. این انجمن با همکاری و مساعدت انجمن های حرفه ای و سازمان های تخصصی کار می کند.

شرایط عضویت

عضویت در این انجمن جهانی است و شامل کتابداران مدارس، معلمان، کتابداران، مشاورین اطلاعاتی، مشاوران، مدیران آموزشی و افرادی که به نحوی مسئولیت کتابخانه و خدمات اطلاعاتی مدارس را عهده دار هستند، همچنین اساتید دانشگاه ها و دانشکده هایی که دارای برنامه ی کتابداری و گرایش کتابداری مدارس هستند و دانشجویانی که در حال گذارندان دوره های لیسانس و تحصیلات تکمیلی هستند می شود.

روز جهانی کتابخانه های مدارس

دکتر بلانش ولری  ریاست انجمن کتابداران مدارس روز ۱۸ اکتبر ۱۹۹۹ را به عنوان اولین روز بین المللی کتابخانه های مدارس اعلام کرد و مقرر شد چهارمین دوشنبه ی ماه اکتبر ( حدوداً ۵ آبان ) هر سال به عنوان این روز نام گذاری شود و در آن سال، سومین دوشنبه ی ماه اکتبر به عنوان روز بین المللی کتابخانه های مدارس با شعار " روزی در زندگی من ...." نام گذاری شد و طی فراخوانی به تمام معلمان، اعضای انجمن، کتابداران و کلیه دست اندرکاران این حوزه درخواست شد تا خاطرات یک روز کاری خودشان را بنویسند و به صورت عکس، پوستر، مقاله و ... برای آن ها ارسال کنند. این که مثلاً در یک روز معمولی چه کردند؟ چه مشکلاتی برای آنها به وجود آمده است؟ چه مسایلی را بررسی و حل کرده اند؟ چه شایعاتی آن ها را عصبی کرده است؟ و از این نوع موضوعات، ۵ آبان ۸۲ پنجمین روز بین المللی کتابخانه های مدارس بود و شعار این سال،" از بین بردن و شکستن دیوارها و موانع " بود.

کلیه ی منابع و اطلاعات این روز در مجله ای که توسط انجمن چاپ می گردد، منتشر می شود. این جمله که با عنوان school libraries worldwide دو بار در سال منتشر می شود برای اعضا ارسال می گردد.

نویسنده
اکرم عینی
Submitted by admin on