معرفی کتاب و فیلم اسب جنگی

 کتاب اسب جنگی نوشته مایکل مورپورگو در سال۱۹۸۲ منتشر شده است و تا سال‌ها آن را کتاب محبوب کودکان دانسته‌اند.

معرفی کتاب اسب جنگی

  • عنوان: اسب جنگی
  • عنوان اصلی: War horse
  • نویسنده: Michael Morpurgo

تعداد داستان‌هایی که از زاویه ی دید یک شی روایت می‌شوند محدود است. این اثر نیز در این تجربه برای کودکانی که خواندن بلدند مسیر سختی را در پیش داشته است. مایکل موپورگر انگلیسی، که متولد ۱۹۴۳ است، فضای جنگ را انتخاب کرده است. استیون اسپیلبرگ مشهور یک فیلم سینمایی بر اساس این داستان ساخته است؛ همان طوری که در پیشخوان کتابفروشی‌ها از آن استقبال شده، علاقه‌ی دوستداران سینما را هم به خود جلب کرده است.

این کتاب در سال۱۹۸۲ منتشر شده است و تا سال‌ها آن را کتاب محبوب کودکان دانسته‌اند. رابطه‌ی عمیق کودک و اسب آغازگر ماجراست. اما پدر خانواده، که سخت گیر است و عصبی مزاج، اسب را می‌فروشد و از آنجا به بعد است که کودک (آلبرت) با وجود سن کم خود راهی جبهه‌های جنگ می‌شود تا آن را پیدا کند.

در این مدت اسب چند صاحب پیدا می‌کند که همه به او علاقه‌مند می‌شوند و به طور ویژه از او مراقبت می‌کنند. رفتار او نیز شگفت‌انگیز است و شجاعت‌های زیادی از خود نشان می‌دهد. او در این مدت با چشمان خود نظاره گر درد و رنج، اندوه، مرگ وبیماری سربازان زیادی می‌شود. خود نیز بارها تا دم مرگ پیش می‌رود، اما زنده می‌ماند. ماجرا درباره ی جنگ جهانی اول است و در سال‌های ۱۹۱۴ به بعد اتفاق می‌افتد.

داستان چند لحظه شگفت‌انگیز دارد، برای مثال لحظه‌ی جدایی پسر از اسب هنگامی که می‌فهمند پدرش او را در برابر پول فروخته است یا در انتهای داستان، صحنه‌ی حراج اسب که فروخته می‌شود و پسر به اسب نمی‌رسد. ماجرا، ناراحتی و هیجان از ویژگی‌های متن است. فرصتی خوب برای آشنایی با فضا و احساساتی که شاید یک حیوان حتی به صورت تخیلی داشته باشد.

گزیده‌ای از کتاب اسب جنگی  

تموم اسب‌ها نشونه ای از شکوه و عظمت خداوندن؛ به خصوص چنین اسبی، برای من پیدا کردن اسبی به این زیبایی توی این همه زشتی و پلیدی جنگ، درست مثل پیدا کردن پروانه ای روی یک کُپه زباله ست آدم با دین چنین موجودی احساس می کنه که دیگه جای خودش تو این دنیا نیس.

این کتاب را درایران پروین علی‌پور ترجمه و نشر افق آن را منتشر کرده است.

اسب جنگی

خرید کتاب اسب جنگی 

معرفی فیلم اسب جنگی

فیلم اسب جنگی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ محصول سال ۲۰۱۱ است. این فیلم در اسکارموفق به نامزدی در ۶ رشته از جمله بهترین فیلم شد.همچنین این فیلم نامزد ۲ جایزه گلدن گلوب و ۵ جایزه بفتا شد.

اسب جنگی

با این فیلم اسپیلبرگ برای فیلمبرداری از اسب‌ها در ردیف بزرگانی چون جان فورد و آکیرا کوروساوا قرار می‌گیرد، استفاده از حرکت‌های زیرکانه دوربین که به ثبت احساسات اسب می‌پردازد یا تصویرهای باز جهت دار از جوی در حال دویدن بدون سوار در میان جنگلی در فرانسه یا رفتن در سنگرها و به زمین‌های مورد دعوا هنگام شب. 

اطلاعات فیلم اسب جنگی

  • عنوان: اسب جنگی (War Horse)
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)
  • نویسنده: ریچارد کورتیس (Richard Curtis)، لی هال (Lee Hall)
  • بازیگران: نیلز آرستروپ (Niels Arestrup)، امیلی واتسون (Emily Watson)، پیتر مولان (Peter Mullan), جرمی اروین (Jeremy Irvine)
  • موسیقی: جان ویلیامز (John Williams)
  • ژانر: درام – جنگی
  • زمان: ۱۴۶دقیقه
  • مناسب برای افراد بالای ۱۳ سال

بخشی از معرفی کتاب از پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان سال پانزدهم شماره ی ۹ گرفته شده است. 

گردآورنده:
سپیده سیف اشرفی
Submitted by editor on