انجمن بین المللی کتابداران مدارس (ایاسل)

در سال ۱۹۶۲ که کنفرانس جهانی سازمان های حرفه ی معلمی (WCOTP) در استکهلم برگزار شده بود، مارگوت نیلسون، مسئول هماهنگی خدمات کتابداری کتابخانه های مدارس استکهلم و کارولین ویتنگ، نماینده ی انجمن ملی آموزش و پرورش  و انجمن معماران کتابخانه های مدارس ایالات متحده، به ریاست کنفدراسیون (WCOTP) پیشنهاد دادند تا در صورت  امکان تحت عنوان شاخه و بخشی از کنفدراسیون کتابداران انجمن و همایشی داشته باشند تا از طریق آن بسیاری کشورها، افراد علاقه مند به حوزه ی خدمات کتابخانه های مدارس دور هم جمع شوند. بعد از چند سال کمیته ای در کنفدراسیون شروع به کار کرد که متشکل از ۵۰ معلم و کتابدار بود. کمیته در جلسات خود تصمیم گرفت که زمان آن رسیده برای کسانی که علاقه مند به رشد و توسعه ی خدمات کتابداری در مدارس ابتدایی و دبیرستان هستند انجمن بین المللی تشکیل شود و بر این اساس کمیته ی راهبردی این انجمن تشکیل شد که شامل نمایندگانی از انگلیس، کنیا، پاراگوئه، مالزی، استرالیا و ایالت متحده بود.

مأموریت اصلی انجمن بین المللی کتابداران مدارس ( ایاسل )، تدارک یک مجمع و هم اندیشی بین المللی برای کسانی که علاقه مند به ارتقای کارآمد برنامه های رسانه ای کتابخانه ها به عنوان ابزار حیاتی در فرآیند آموزشی و یاددهی یادگیری است همچنین راهنمایی و ارایه مشاوره برای توسعه ی برنامه های کتابخانه های مدارس و حرفه ی کتابداری مدارس است. این انجمن با همکاری و مساعدت انجمن های حرفه ای و سازمان های تخصصی کار می کند.

در مجمع WCOTP در ۱۹۶۸ تصمیم گرفته شد که از کنفدراسیون درخواست شود تا کمیته ی خاصی برای توسعه ی کتابخانه ی مدارس با یک کمیته ی راهبردی خاص ایجاد شود تا به اعضا خدمات ارایه کنند. طی اجلاس کنفدراسیون که در سیدنی استرالیا در آگوست ۱۹۷۰ برگزار شد، اصول چارچوب آزمایشی و مقدماتی تصویب شد و در همان اجلاس منشور انجمن بین المللی کتابداران مدارس تنظیم شد و انجمن در آگوست ۱۹۷۱ در جامائیکا فعالیت رسمی خودش را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون انجمن پیشرف زیادی کرده است و اعضای آن شامل افراد عادی و انجمن های کتابداران مدارس می شود. شرایط عضویت در این انجمن شامل افرادی است که کارشان در حوزه ی برنامه ای درسی کتابخانه های آموزشگاهی، برنامه های رسانه ای کتابخانه ی مدارس و خدمات کتابخانه ها، کتابداران، متخصصان رسانه ای، متخصصان فناوری آموزشی، معلمان و مربیان، ناشران، افراد غیر متخصص اما مرتبط به حوزه ی کتابداری است. هر سال در مناطق مختلف جهان کنفرانسی توسط انجمن برگزار می شود.

 

Submitted by admin on