انجمن کتاب های بدون مرز ـ سوئیس (VBOGS/ALSFS)

انجمن کتاب های بدون مرز در سال ۱۹۹۳ میلادی، برابر با سال ۱۳۷۲به ابتکار دو کتابخانه بین فرهنگی Globlivres و JuKiBu بنیان گذاری شد و به عنوان سازمان فراگیر، اعضای خود و همچنین اشخاص و موسسه های دیگر را به تبادل اطلاعات و تجربه در میان هم تشویق و این ارتباط را تقویت می کند.

در حال حاضر ۱۶ کتابخانه بین فرهنگی به این انجمن پیوسته و با آن همکاری نزدیک دارند.هر کتابخانه بین فرهنگی را یک انجمن محلی به طور مستقل اداره می کند، که این انجمن عضو انجمن کتاب های بدون مرز ـ سوئیس است.

کتابخانه های بین فرهنگی کتابخانه هایی هستند، که با ارائه طیف وسیعی از کتاب، نشریه ها و دیگر رسانه ها به زبان های مختلف، به ارتقاء زبان مادری و تقویت هویت فرهنگی مهاجران به سوئیس کمک می کنند و بر این عقیده اند که تقویت زبان مادری و حفظ هویت فرهنگی، به ویژه کودکان، آموختن زبان دوم و پذیرش آن ها را در کشور میزبان آسان تر می کند.

کتابخانه های بین فرهنگی پلی بین مهاجران و شهروندان سوئیسی هستند و محلی برای پذیرش مهاجرانی که تازه به کشور میزبان رسیده اند.

فعالیت های اصلی کتابخانه های بین فرهنگی عبارتند از:

  • به امانت دادن رسانه ها
  • به امانت دادن کتاب یا مجموعه ای از کتاب ها به کلاس های درس، کتابخانه های آموزشگاهی، عمومی و دیگر کتابخانه های بین فرهنگی
  • معرفی هدف ها و فلسفه کتابخانه های بین فرهنگی به دانش آموزان، گروه جوانان علاقه مند و انجمن ها و دیگر اشخاص مشتاق
  • بازدید از کتابخانه های بین فرهنگی و معرفی فعالیت های آن ها
  • برگزاری برنامه های فرهنگی:بعدازظهرهائی برای قصه گویی و بازی، کتابخوانی، برگزاری جشن و نمایشگاه های گوناگون
  • برگزاری کلاس های زبان
  • کمک به انجام تکالیف درسی دانش آموزان
  • تشکیل انجمن های کتابخوانی
  • تشکیل گروهای قصه گویی و داستانخوانی برای پدر و مادران، کودکان و نوجوانان به تمام زبان ها
  • همکاری با دیگر انجمن های بین فرهنگی در برگزاری برنامه ها در تمام مناطق

انجمن کتاب های بدون مرز هر ۳ یا ۴ ماه یک خبرنامه منتشر می کند، که در آن اعضا و مشترکان را از فعالیت ها و برنامه های تازه ی خود باخبر می سازد.

انجمن کتاب های بدون مرز به برگزاری برنامه های مشترکی از قبیل همایش های آموزشی برای همکاران، تور کتابخوانی برای نویسندگان، نمایشگاه های ویژه و غیره می پردازد.

انجمن کتاب های بدون مرز، تمام اشخاص، موسسات و کتابخانه های عمومی را که اقدام به تاسیس کتابخانه بین فرهنگی و یا بخش بین فرهنگی را دارند، راهنمایی کرده و در این راه از هیچ کمکی به آن ها خوداری نمی کند و در روابط عمومی و تبلیغاتی نیز از این کتابخانه ها حمایت می کند.

انجمن کتاب های بدون مرز سوئیس با IBBY و دفترهای آن در سراسر جهان، به ویژه دفتر آن در سوئیس و موسسه "سوئیس برای رسانه های کودکان و نوجوانان" در زوریخ sikjm همکاری همه جانبه دارد.

همکاریش با Bibliomedia به کتابخانه های بین فرهنگی امکان به امانت گرفتن کتاب و دیگر رسانه ها به زبان های مختلف را به وجود می آورد. انجمن کتاب های بدون مرز با Bibliomedia و دیگر موسسه ها، موسسه Mondomedia را تاسیس کرد، که با تشکیل کلاس های ویژه به آموزش کتابدارهایی می پردازد که می خواهند در کتابخانه های عمومی و آموزشگاهی مسئول اداره ی رسانه ها به زبان های خارجی باشند.

انجمن کتاب های بدون مرز معرف اعضای خود در تمام نهادهای ملی و مراسم بین المللی است.

Submitted by admin on