کتابخانه‌های «با من بخوان» در سالی که گذشت

«با من بخوان» از آغاز فعالیت در مراکز و مدرسه‌های زیر پوشش همواره توجهی ویژه به راه‌اندازی و نقش کتابخانه‌ها در برقراری پیوند کودکان با کتاب داشته است. کتابخانه‌های کلاسی یکی از بخش‌های ثابت و مهم در کلاس‌های زیر پوشش «با من بخوان» در هر منطقه و موقعیتی هستند. در سال‌های اخیر، این برنامه راه‌اندازی کتابخانه‌های محلی و آموزشگاهی را به عنوان یک رویکرد ویژه‌ برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در پیش گرفته است.

 

کتابخانه‌ی کلاسی با من بخوان/ دبستان شهید مولوی حسین‌بر حرمک، عشایر زاهدان

در سال 1398 کتابخانه‌های «با من بخوان» چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی گسترش یافتند و گروه کتابخانه‌های «با من بخوان» توانست افزون بر راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید، برای بهبود کیفیت کار و تامین نیازهای کتابخانه‌های دیگر نیز اقداماتی به عمل آورد.

از فروردین سال 1398، بیست و سه کتابخانه از سوی گروه کتابخانه‌های «با من بخوان» طراحی، فضاسازی و تجهیز شده‌اند. کتابداران و آموزگاران و مربیان در پیوند با این کتابخانه‌ها در کارگاه‌های آموزشی «با من بخوان» آموزش دیده‌اند و کار خود را در راستای قرار دادن کتاب‌های باکیفیت در دسترس کودکان منطقه‌های خود آغاز کرده‌اند. شش کتابخانه نیز در مناطق گوناگون در حال راه‌اندازی هستند.

کتابخانه‌ی دایان، قلعه‌مرغی، تهران

کتابخانه‌ی نوید وحی، درگهان، جزیره‌ی قشم

راه‌اندازی دوباره‌ی کتابخانه‌ی ویستا قم

کتابخانه‌ی پلدختر، لرستان

«با من بخوان» تلاش می‌کند با آموزش‌های هدفمند، به جز توانمند کردن مربیان و کتابداران برای سهیم شدن کتاب‌ها با کودکان و ایجاد پیوندی پایدار بین کتاب و کودکان، این افراد را با مفاهیم گسترده‌تری در ارتباط با کتابخانه‌ها مانند فضاهای سرشار از سواد و ادبیات، اهمیت توجه به سواد در کتابخانه‌ها و فضاهای کودک‌محور و مناسب برای کودکان آشنا کند. در این راستا در سال 1398، شش کارگاه ویژه‌ی کتابخانه‌ها و فضاسازی در مناطق گوناگون برگزار شد.

برگزاری کارگاه «کتابخانه‌های و فضاهای کودک‌محور» در کتابخانه‌ی گوریه، خوزستان

«گروه پی‌گیری کتابخانه‌های با من بخوان» نیز از تابستان سال 1398 و با هدف نیازسنجی و تامین نیازهای کتابخانه‌های «با من بخوان» کار خود را آغاز کرد. در همین راستا تلاش شد ارتباط بین کتابخانه‌های «با من بخوان» ، به ویژه کتابخانه‌هایی که در فاصله‌های زمانی دورتری راه‌اندازی شده بودند و کارشناسان «با من بخوان» به شکلی پایدار برقرار شود و بر اساس گزارش‌های دریافت‌شده و بازدیدهای انجام‌شده نیازهای کتابخانه‌ها شناسایی و در صورت امکان در راستای رفع آن‌ها اقدام شود تا کتابخانه‌ها بتوانند کارایی و کارکرد مورد نظر خود را حفظ کنند. این گروه که با پشتیبانی و همکاری نزدیک گروه «دوستداران با من بخوان» فعالیت می‌کند در سال 1398 توانست از 20 کتابخانه‌ی «با من بخوان» از نزدیک بازدید و مسائل آن‌ها را بررسی و در راستای تامین نیازهای آنان اقدام کند. در مجموع 50 کتابخانه به طور حضوری و غیرحضوری در این گروه مورد پی‌گیری قرار گرفته‌اند و فعالیت‌های آن‌ها از سوی کارشناسان «با من بخوان» بررسی و در راستای بهبود عملکردشان به آنان مشاوره ارائه شده است.

بازدید از کتابخانه‌های روستایی عشایر زاهدان، دبستان عبت‌الدین برقعی، روستای رحمت‌آباد

بازدید از کتابخانه‌ی دبستان فخری دقیق فکر، روستای آسپیچ، سراوان، سیستان و بلوچستان

همچنین در این سال با توجه به گسترش کتابخانه‌ها «سند راهبردی کتابخانه‌های با من بخوان» تدوین شد تا برخی مفاهیم در پیوند با کتابخانه‌های «با من بخوان» به روشنی تعریف شوند. در این سند به اختصار ویژگی‌‌های یک کتابخانه‌ی با من بخوان برشمرده شده و معیارهای پیوستن کتابخانه‌ها به گروه کتابخانه‌های «با من بخوان» روشن شده است.

 

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by editorsa on