فعالیت پیشنهادی برای کتاب آقای هنشاو عزیز

کتاب‌ «آقای هنشاو عزیز» داستان «لی» است. لی سیزده ساله است و از هشت‌سالگی طرفدار پروپاقرص نویسنده‌ای به نام بوید هنشاو است. او برای آقای هنشاو نامه می‌نویسد و درباره‌ی نویسنده شدن سوال می‌پرسد. آقای هنشاو در پاسخ به یکی از نامه‌های لی از او درباره‌ی خودش سوال‌هایی می‌پرسد. لی دوست ندارد به سوال‌های آقای هنشاو پاسخ دهد اما به تدریج این کار را می‌کند و در روند پاسخ دادن به این سوال‌ها به نوشتن علاقمند می‌شود و به پیشنهاد آقای هنشاو یک دفتر یادادشت روزانه درست می‌کند. نوشتن به لی کمک می‌کند مشکلاتش را بشناسد و برای‌شان راه‌حل پیدا کند.

 

1- پرسش‌هایی برای گفت‌وگو

  • کتاب را دوست داشتید؟ چرا؟
  • شما تا به حال برای کسی که از نزدیک نمی‌شناسید، نامه یا یادداشتی نوشته‌اید؟
  • به نظرتان داشتن یک دفترچه برای نوشتن یادداشت‌های روزانه مفید است؟ چرا؟
  • فکر می‌کنید چرا نوشتن به لی احساس آرامش می‌داد؟
  • لی در نامه‌هایش با آقای هنشاو گفت‌وگو می‌کرد، پدر لی در کامیون با سگ‌اش و مادر لی با دوستانش. فکر می‌کنید چرا همه‌ی آدم‌ها نیاز به گفت‌وگو دارند؟
  • شما معمولاً با چه کسی راحت گفت‌وگو می‌کنید؟ آن فرد گه ویژگی‌هایی دارد که با او راحت هستید؟
  • لی فکر می‌کرد افراد باید سر قول‌شان بمانند. به ویژه اگر قول‌شان کتبی باشد. شما با او موافقید؟
  • فکر می‌کنید در چه شرایطی می‌توانیم قول‌مان را زیر پا بگذاریم؟
  • وقتی مثل لی در جمعی تازه‌وارد باشید چه می‌کنید؟ چه‌طور با آدم‌ها ارتباط برقرار می‌کنید؟
  • ‌ نویسنده‌ی مورد علاقه‌ی شما کیست؟
  • اگر بخواهید برای او نامه بنویسید، چه می‌گویید و چه سوال‌هایی می‌پرسید؟
  • به نظر شما ویژگی یک کتاب خوب چیست؟
  • کتابی که وقتی حال‌تان خوش نیست به سراغش می‌روید و برای چندمین بار می‌خوانید چیست؟

2- پرسش‌های آقای هنشاو

یادآوری کنید آقای هنشاو در پاسخ به نامه‌ی لی ده سوال از او پرسید و لی بر خلاف میل‌اش به سوال‌ها پاسخ داد. از نوجوان‌ها بپرسید پاسخ دادن به آن پرسش‌ها برای آن‌ها سخت است یا آسان؟ و چرا؟ سپس از آن‌ها بخواهید از طرف خودشان نامه‌ای برای آقای هنشاو بنویسند و به ده پرسش او  پاسخ دهید.

3- اختراع عجیب و غریب

یکی از دغدغه‌های لی دزدیده شدن غذاهایش بود. او برای این‌که دزد خوراکی‌هایش را پیدا کند، یک کیف زنگ‌دار اختراع کرد. از نوجوانان بپرسید اصلی مسئله‌ای که با آن روبه‌رو هستند چیست؟ در ادامه از آن‌ها بخواهید مسئله‌شان را بالای یک کاغذ بنویسند و به یک تابلو بزنند.‌ از نوجوانان بخواهید به این فکر کنند که برای مشکل دوستان‌شان چه ابزاری می‌توان اختراع کرد. زمان بدهید تا همه بتوانند مسئله‌های هم را بخوانند و هرچه به ذهن‌شان می‌آید را یادداشت کنند.

در پایان هر کس یک فهرست از پیشنهادهای دوستانش خواهد داشت. از آن‌ها بخواهید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند و درباره‌ی دلایل انتخاب‌شان گفت‌وگو کنید.

4- نتیجه‌ی وارونه

باری،دوست لی، برای این‌که خواهر و برادرهاش مزاحم او نباشند، یک زنگ هشدار برای در اتاقش گذاشت. این کار نه تنها نتیجه‌ی مطلوب باری را به همراه نداشت، بلکه باعث می‌شد خواهرش بیش‌تر به اتاقش بیاید. چون صدای زنگ هشدار برایش جالب بود. از نوجوانان بپرسید تا به حال برای‌شان پیش آمده کاری که انجام داده‌اند نتیجه‌ی غیرمنتظره یا وارونه‌ داشته باشد؟ فکر می‌کنند دلیل آن چه بوده است؟ سپس از آن‌ها بخواهید داستان کوتاه و خنده‌داری درباره‌ی آن موقعیت بنویسند.

5- شعرهای بامزه

کیسه پارچه‌ای آماده کنید. به تعداد نوجوان‌ها اشیا و وسایل روزمره داخل کیسه بریزید. یادآوری کنید که خانواده‌ی لی در شب عید در وصف وسایل مسخره شعرهای بامزه ساخته بودند. سپس هر فرد شی‌ای را از کیسه بیرون بکشد و برای آن شعری بسازد.

 

 

 

 

 

نویسنده
شیدا اکبری
Submitted by admin on