از لباس محلی تا نشست بلندخوانی

تجربه‌ی ترویج‌گران «با من بخوان» در برقراری ارتباط با خانواده‌ها

یکی از بخت‌یاری‌های برنامه‌‌ی «با من بخوان»، وجود افراد علاقه‌مند محلی است که پس از آشنایی با برنامه و شناخت اصول بلندخوانی و ادبیات کودکان، در نقش ترویج‌گران محلی در کتابخانه، مدرسه، خانه، شهر یا روستای محل زندگی خود یا شهرها و روستاهای پیرامون به ترویج کتاب و ادبیات کودک می‌پردازند و در هر فرصتی کتاب‌های باکیفیت را با کودکان سهیم می‌شوند. ترویج‌گران برنامه‌ی «با من بخوان» در مناطق روستایی نیز فعالیت می‌کنند. در این مناطق جلب اعتماد اهالی و ارتباط با آنان اهمیت بسیاری دارد. در واقع ارتباط موثر و عمیق یکی از پیش‌شرط‌های مهم برای آغاز کتابخوانی و بلندخوانی برای کودکان است. آموزگاران و ترویج‌گران برنامه‌‌ی «با من بخوان» از شیوه‌های گوناگونی برای برقراری ارتباط با کودکان و خانواده‌های‌شان استفاده می‌کنند و تجربه‌های متنوعی دارند.

مریم کهریزی یکی از سفیران برنامه‌ی «با من بخوان» در استان و شهر کرمانشاه تجربه‌های جالبی در این زمینه دارد. او در همکاری مشترک با موسسه خیریه مهرگان، در برنامه‌ای منظم به روستاهای کم‌برخوردار استان کرمانشاه سفر می‌کند و برای کودکان نشست‌های بلندخوانی و برای بزرگسالان نشست‌های آموزشی در پیوند با کتاب و کتاب‌خوانی برگزار می‌کند. او درباره‌ی تجربه‌اش در روستای کلاش‌باخان در شهرستان جوانرود می‌گوید: «در سال تحصیلی گذشته که برای بلندخوانی به روستاهای استان کرمانشاه می‌رفتم، مانتو و شلوار می‌پوشیدم. در یکی از کارگاه‌ها آقای محمودزاده آموزگار روستا نکته‌ای را گفت که قبلا توجه چندانی به آن نکرده بودم. او پیشنهاد کرد که برای تاثیرگذاری بیش‌تر و برقراری ارتباط بهتر با مردم روستا لباس کردی بپوشم و به زبان کردی با آن‌ها صحبت کنم.»

مریم کهریزی این پیشنهاد را عملی می‌کند و در نوبت بعد با لباس کردی وارد روستا می‌شود. کهریزی می‌گوید: «مردمان کرد به فرهنگ و زبان خود بسیار اهمیت می‌دهند و این کار من باعث ارتباط بهتر و نزدیک‌تر با مردم روستا شد». زنان روستای کلاش‌باخان در جوانرود وقتی خانم کهریزی را با لباس محلی می‌بینند خوشحال می‌شوند و می‌گویند: «چه خوب است که این بار با این لباس کردی به دیدن ما آمدید.» مریم کهریزی توضیح می‌دهد که این گفت‌وگو سرآغاز صحبت‌هایی با زنان و مادران روستا درباره‌ی‌ اهمیت کتابخوانی و تاثیر آن بر بالارفتن کیفیت زندگی کودکان شد. پس از این گفت‌وگوها زنان روستایی بیش از پیش به کتاب علاقه‌مند شدند و کودکان‌شان را برای حضور در نشست‌های بلندخوانی تشویق و همراهی کردند.

 

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by skyfa on