یادگیری و شکوفایی در انجمن شکوفان ادامه دارد

گزارشی از «با من بخوان» در انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد

بسیاری از کودکان در روستاهای حاشیه‌ای تهران، به دلایل گوناگون سال‌هاست از آموزش باکیفیت بی‌بهره‌اند و برای دست‌یابی به حق آموزش با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند.

برنامه‌ی «با من بخوان» با همکاری نهاد‌ها و نیروهای محلی در روستاهای پیرامون شهر ری کوشیده است فرصت بهره‌مندی از آموزش خلاق و باکیفیت را برای کودکان این مناطق فراهم و برای کاهش موانع موجود در راه رشد این کودکان تلاش کند. یکی از این نهاد‌ها، انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد(شکوفان) است. کودکان پیش‌دبستانی این مرکز،  زیر پوشش برنامه‌ی «با من بخوان» قرار دارند و به رایگان از آموزش‌های خلاق سواد پایه، نشست‌های کتاب‌خوانی و فعالیت‌های هنری در پیوند با کتاب بهره‌مند می‌شوند. این مرکز از سال 1393 به برنامه‌ی «با من بخوان» پیوسته است و در این سال‌ها یکی از مراکز فعال و موفق زیر پوشش این برنامه بوده است. کتابخانه‌ی «با من بخوان» در این انجمن نیز کار خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان محله و خانواده‌های کارگری کوره‌پزخانه‌های محمودآباد را انجام می‌دهد. علاوه بر کودکانی که در این مرکز مشغول به تحصیل هستند، کودکان دیگر روستا نیز می‌توانند با مراجعه به کتابخانه کتاب امانت بگیرند.

با آغاز همه‌گیری ویروس کووید-19 انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد، مانند بسیاری مراکز دیگر، ناگزیر شد فعالیت‌های حضوری را محدود کند و به آموزش آنلاین روی بیاورد. مربی‌های این انجمن می‌کوشند با فعالیت‌های جذاب و خلاقانه کلاس‌های آنلاین را پویا و بانشاط برگزار کنند.

در ادامه با گوشه‌ای از فعالیت‌های انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد (شکوفان) و برنامه‌ی «با من بخوان» آشنا می‌شویم:

کلاس‌های مهدکودک و پیش‌دبستان

دو کلاس پیش‌دبستان این مرکز با 40 دانش‌آموز و شش مربی از شنبه تا چهارشنبه در دو نوبت برگزار می‌شود. مربی‌های آموزش‌دیده‌ی مرکز شکوفان با همکاری و همفکری یکدیگر نشست‌های بلندخوانی و آموزش سواد پایه با بسته‌های آموزش خلاق آواورزی، الف‌باورزی و لولوپی را در قالب کلیپ‌های جذاب اجرا می‌کنند و با کودکان به اشتراک می‌گذارند.

مهدکودک این مرکز نیز 37 کودک را زیر پوشش قرار داده است و مانند پیش‌دبستان برنامه‌های بلندخوانی و آموزش سواد پایه با بسته‌های آموزش خلاق آواورزی ولولوپی را اجرا می‌کند. در این برنامه‌ها با شعرخوانی، بازی، ساختن ماسک و دیگر ابزار کمک‌آموزشی، مهارت‌های سواد پایه به کودکان آموزش داده می‌شود. از آغاز سال جدید تحصیلی تاکنون کتاب‌های مانند قیافه‌های بامزه، المر، رنگ‌های المر، جم‌جمک برگ خزون، لبخند گم‌شده و مرغ سرخ پاکوتاه بلندخوانی شده و به صورت ویدئو در فضای مجازی در اختیار کودکان قرار گرفته است.

آشنایی کودکان پیش‌دبستان با جانوران با ساخت کاردستی

آموزش آواورزی - داستانک زرافه

آموزش کودکان بازمانده از تحصیل

به دلایل گوناگون برخی از کودکان این منطقه امکان تحصیل در مدرسه را نداشته‌اند و از تحصیل بازمانده‌اند. انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد تلاش می‌کند این کودکان را به مسیر سوادآموزی و چرخه‌ی تحصیل بازگرداند. 13 سوادآموز به فراخور آموخته‌های پیشین‌شان آموزش‌های ویژه‌ی خود را دریافت می‌کنند. کتاب فارسی‌آموز نخودی منبع اصلی آموزش این گروه از سوادآموزان است. آموزگارهای این کلاس می‌کوشند با اجرای نمایش، استفاده از ابزارهای کمک آموزشی و کلیپ‌های آموزشی، محیط کلاس را برای سوادآموزان لذت‌بخش کنند.

آموزش سواد پایه به بزرگسالان

دیگر فعالیت انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد، آموزش سوادپایه به بزرگسالان است. در این کلاس 12 بزرگسال در سنین 20 تا 60 سال تحصیل می‌کنند. سال گذشته این افراد با کتاب‌های نهضت سوادآموزی آموزش می‌دیدند. امسال اما برای جذاب‌تر شدن کلاس از کتاب فارسی‌آموز نخودی استفاده می‌شود. خوشبختانه بزرگسالان بیشتر از سال گذشته با آموزش و کتاب درسی خود ارتباط برقرار کرده‌اند و افزون بر خواندن و نوشتن، با موضوع‌های کتاب‌ها در پیوند با علوم، ارزش‌های زندگی و حفظ محیط‌زیست آشنا شده‌اند. سوادآموزان با ساخت کاردستی با مفاهیم کتاب آشنا می‌شوند و این کاردستی‌ها را با فرزندان خانواده نیز سهیم می‌شوند.

نمونه‌ای از عروسک‌های ساخت سوادآموزان برای فرزندان‌شان

 

 فعالیت‌های مربیان روستای حاجی‌آباد

با گسترش فعالیت‌های «با من بخوان» در منطقه، سه مربی از روستای حاجی‌آباد به جمع مربیان زیر پوشش انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد پیوسته‌اند و در این روستا به برگزاری نشست‌های بلندخوانی و آموزش سواد پایه به کودکان گروه سنی 5 تا 7 سال با استفاده از بسته‌های آموزش خلاق آواورزی و لولوپی + 0 مشغول‌اند.

فعالیت دست‌ورزی پس از خواندن داستانک‌ کتاب لولوپی

آموزش‌های تکمیلی مربیان مرکز

با پی‌گیری دست‌اندرکاران مرکز همه‌ی مربی‌های انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد(شکوفان) برای بازآموزی و مرور آموخته‌های پیشین، در دوره‌های آموزشی آنلاین ادبیات کودکان و بلندخوانی که در سامانه‌ی آموزشی آموزک برگزار می‌شود، شرکت کرده‌اند.

انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد طی این سال‌ها پشتیبان شمار زیادی از کودکانِ منطقه برای بهره‌مندی از آموزش باکیفیت بوده است و در دوران کرونا نیز آموزش کودکان با خلاقیت و انگیزه‌ی بالای مربی‌ها، پی‌گیری دلسوزانه‌ی مسئولان مرکز و نظارت همیشگی کارشناس برنامه‌ی«با من بخوان»، همچنان ادامه دارد.

با انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد (شکوفان) بیشتر آشنا شوید

با بسته‌های آموزش خلاق سواد پایه از راه ادبیات آشنا شوید

 

نویسنده
گروه با من بخوان
پدیدآورندگان:
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on