فراخوان هفته‌ی بلندخوانی- ۲ تا ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹

در خانه‌ با هم بخوانیم!

موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان»، با نزدیک شدن بهمن ماه، در چهارمین سال هفته‌ی بلندخوانی (۲ تا ۸ بهمن ماه)، از همه‌ی نهادهای کودکی، گروه‌های ترویج کتابخوانی در سراسر کشور، کتابداران، مربیان و آموزگاران، همه‌ی خانواده‌ها، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دعوت می‌کند که به این رویداد مهم بپیوندند و با وجود همه‌ی دشواری‌هایی که همه‌گیری کرونا بر زندگی جمعی ما تحمیل کرده، هفته‌ی بلندخوانی امسال را با شعار «در خانه با هم بخوانیم» هر چه پرشورتر و گسترده‌تر برگزار کنند.

 

بیایید امسال هفته‌ی بلندخوانی را با این سخن آغاز کنیم که:

«در خانه‌ها

بانگِ خواندنِ کتاب

از هر گوشه و کنار

می‌دهد امید، می‌دهد نوید

روز آید از پس هر شب،

شادی آید از پس هر غم!»

 

و از همگان دعوت کنیم با تبدیل کردن خانه‌ها به پایگاه‌های ترویج خواندن، لذت خواندن را ذهن و جان کودکان نهادینه کنند و پیوند‌ خانواده و کتابخوانی را محکم‌تر سازند.

 دعوت می‌‌شود تا در این هفته:

  • - اگر پدر یا مادر هستید کتابی بردارید و برای فرزندان‌تان بلندخوانی کنید.
  • - همه‌ی اعضای خانواده را در برنامه‌های بلندخوانی مشارکت دهید.
  • - خواهران و برادران بزرگ‌تر را تشویق کنید برای فرزندان کوچک‌تر خانواده نشست بلندخوانی برگزار کنند.
  • - پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را در نشست‌های بلندخوانی با کودکان همراه کنید.
  • - اگر مربی، آموزگار، کتابدار یا ترویج‌گر هستید، به شکل مجازی یا حضوری نشست‌هایی برای خانواده‌ها ترتیب دهید و برای آنان از اهمیت بلندخوانی بگویید.
  • - در جمع فامیل، آشنایان و دوستان، برنامه‌هایی را به بلندخوانی برای کودکان اختصاص دهید و والدین را به تاثیر بلندخوانی در رشد همه‌ی جانبه‌ی کودکان آگاه کنید.
  • - در مناطقی که همه‌گیری کرونا کنترل شده است و امکان فعالیت‌های جمعی وجود دارد، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کتابخانه یا کلاس درس، یا در فضای باز و در دل طبیعت، نشست‌های جذاب بلندخوانی برای کودکان و خانواده‌ها ترتیب دهید.
  • - از فعالیت‌های در پیوند با بلندخوانی (مانند نمایش، گفت‌وگو، کاردستی، نقاشی و...) غافل نشوید.
  • - کودکانی را که از فضای امن خانواده محروم‌اند از یاد نبرید، کودکان بی‌سرپرست، بدسرپرست، کودکان شیرخوارگاه‌ها و پرورشگاه‌ها و کودکان بیمار در بیمارستان‌ها را به یک نشست لذت‌بخش بلندخوانی مهمان کنید.

علاقه‌مندان می‌توانند تجربه‌های بلندخوانی خود برای کودکان را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ ِ #هفته_بلندخوانی منتشر کنند تا در ترویج فرهنگ کتابخوانی سهمی بسزا داشته باشند.

از دوم بهمن ماه برای بازتاب فعالیت‌ها در صفحه اینستاگرام «ادبیات کودکان» و «با من بخوان»، لطفا نشانی این دو صفحه را در بخش توضیح درج کنید:

@koodaki_org

@khanak_org

همچنین شما می‌توانید با آغاز هفته‌ی بلندخوانی، تجربه‌های خود را در قالب عکس، فیلم یا متن به نشانی تلگرامی زیر بفرستید:

https://t.me/Khanak_Archives

(فایل پوستر هفته بلندخوانی سال ۱۳۹۹ مناسب برای پرینت، در پیوست این مطلب در دسترس شماست.)

 

چرا بلندخوانی؟

  • بلندخوانی یکی از راه‌های موثر و لذت‌بخشِ سهیم شدن کتاب با کودک است.
  • بلندخوانی بهترین روش برای کمک به رشد زبانی کودکان است.
  • بلندخوانی از هنگام تولد تا پایان پیش‌دبستان، می‌تواند بنیان‌های سواد را در کودکان شکوفا کند.
  • کودکانی که تا پیش از ورود به مدرسه در خانه برای‌شان کتاب خوانده‌اند، آماده‌تر از دیگر کودکان مدرسه را آغاز می‌کنند. 
  • با بلندخوانی کودکانی که هنوز خواندن را نیاموخته‌اند یا مهارت کافی برای خواندن یک کتاب ندارند، به خواندن و کتاب علاقه‌مند می‌شوند.
  • بلندخوانی پیوند عاطفی شما با کودکان‌تان را تقویت می‌کند.
  • بلندخوانی برای کودکان و نوجوانی که زیر فشارهای روحی ناشی از رخدادهای ناگوار هستند، نتایجی التیام‌بخش دارد و کمک می‌کنند تا از فشار روحی ناشی از این رخداد بر کودکان بحران‌زده کاسته و فرصتی برای ترمیم روانی و کاهش اضطراب برای آنان فراهم شود.

بلندخوانی، به معنای خواندن یک کتاب با صدای بلند، همراه با بازتاب فضای عاطفی و فراز و فرود داستان برای یک کودک یا گروهی از کودکان است. بلندخوانی یکی از موثرترین شیوه‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب و ضامن رشد ذهنی آن‌هاست. به همین سبب، در بسیاری از کشورهای دنیا، هر سال، روز یا هفته‌ای را به بلندخوانی اختصاص داده‌اند تا اهمیت این روش خواندن به همه خانواده‌ها، مربیان و آموزگاران یادآوری شود. یکی از این روزها، روز ۵ فوریه برابر یا ۱۶ بهمن است که در بسیاری از کشورها به عنوان روز جهانی بلندخوانی جشن گرفته می‌شود. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز که با برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان»، سال‌هاست با این روش به ترویج کتابخوانی می‌پردازد و دستاورد‌های چشم‌گیری در تقویت سواد و گسترش فرهنگ کتابخوانی داشته است، هر سال یک هفته (۲ تا ۸ بهمن) را به طور ویژه به این مهم اختصاص می‌دهد. گفتنی است دوم بهمن‌ماه، هم‌زمان با سالروز تولد سایت ترویج کتابخوانی «کتابک»، به‌عنوان تنها پایگاه مجازی ترویج کتابخوانی در ایران است که از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان راه‌اندازی شده و تولید محتوا می‌کند.

 

با شیوه‌ها، تکنیک‌ها و مراحل اجرای بلندخوانی آشنا شوید

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by editorsa on