فعالیت پیشنهادی برای کتاب یولانته در جستجوی کریسولا

«یولانته در جستجوی کریسولا» داستان یک دوستی بی‌پایان است. دوستی‌ای که حتی با مرگ هم تمام نمی‌شود، چون یولانته دوستش کریسولا را برای همیشه در قلب‌اش احساس می‌کند.

پیش از بلندخوانی کتاب و انجام فعالیت در پیوند با آن، این نوشته کوتاه با موضوع ضرورت گفت‌وگو با کودکان درباره مرگ و سوگ و این نوشته با موضوع چگونگی توضیح دادن مفهوم مرگ برای کودکان را بخوانید.

1- گفت‌وگو کنید.

پس از بلندخوانی کتاب، با پرسش‌هایی مانند نمونه‌های زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • یولانته از در ابتدای داستان چه احساسی داشت؟ بعد از رفتن دوستش به جایی دیگر چه احساس‌هایی داشت؟ آیا شما هم مانند یولانته این احساس‌ها را تجربه کرده‌اید؟ چه زمانی؟
  • تا به‌حال دلتان برای کسی تنگ شده است؟ چه کرده‌اید؟
  • یولانته و کریسولا با هم دوست بودند و فعالیت‌های مختلفی با هم انجام می‌دادند. شما با دوستتان چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید؟
  • آیا شما هم مانند یولانته کسی را که خیلی دوست داشته‌اید از دست داده‌اید؟ اگر بله، بعد از آن چه حسی داشتید؟ اگر نه، فکر می‌کنید چه حسی خواهید داشت؟
  • به نظر شما این جمله چه معنایی دارد: «ما می‌توانیم کسی را که دوست داریم، اما دیگر نیست، را در یادمان زنده نگه داریم»؟
  • اگر دوست یا هم‌کلاسی‌تان کسی از عزیزانش را از دست داده باشد، چگونه با او رفتار می‌کنید؟ اگر شما کسی از عزیزانتان را از دست داده باشید، دوست دارید دیگران چگونه با شما رفتار کنند؟

2- نامه بنویسید.

کودکان را همراهی کنید تا برای کسی که دوست‌‌اش داشته‌اند اما دیگر کنارشان نیست، نامه بنویسند. آن‌ها را تشویق کنید از احساس‌هایشان در نامه صحبت کنند.

3- مراسم یادبود برگزار کنید.

از کودکان بپرسید کسی را که دوست دارند (افراد حاضر یا کسانی که از دست داده است) با چه چیزی به یاد می‌آورند؟ مثلا خوراکی که دوست دارد یا کاری که به آن علاقه داشته است، مثل باغبانی یا لباس یا وسیله‌ای که دوست دارد. بعد ترتیبی دهید تا با همراهی همه کودکان، به یاد آن فرد آن فعالیت انجام شود، مثلا باغبانی کنید یا آن خوراکی را درست کنید و دور هم بخورید یا آن لباس یا وسیله را ببینید و درباره آن گفت‌وگو کنید.

4- خاطره تعریف کنید.

از کودکان بخواهید درباره کسی که دوستش داشته‌اند و دیگر پیش آن‌ها نیست خاطره تعریف کنند. فرقی نمی‌کند افرادی باشند که دیگر نیستند یا حتا جانور خانگی مورد علاقه‌اش که آن را از دست داده است.

5- نقاشی بکشید.

از کودکان بخواهید بهترین خاطره با کسی که از دست داده‌اند را به یاد بیاورند و بعد آن را نقاشی کنند یا تصویر جایی که دوست داشتند الان با آن فرد در آن‌جا باشند را بکشند.

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on