فعالیت پیشنهادی برای کتاب صدای رنگ‌ها

کتاب «صدای رنگ‌ها»، در واقع داستان زندگی واسیلی کادینسکی، نقاش روس است. داستان ماجرا را از زمانی تعریف می‌کند که واسیلی یک پسربچه است و کسی در خانواده ذوق او در نقاشی و سبک نقاشی کردنش را درک نمی‌کند. اعضای خانواده او را به نوعی وادار می‌کنند تا در رشته حقوق تحصیل کند. واسیلی یک توانایی خاص دارد، او می‌تواند صدای رنگ‌ها را بشنود.

1- گفت‌وگو کنید.

پیش از بلندخوانی کتاب با جستجو در اینترنت چند تصویر از سبک‌های مختلف نقاشی را به کودکان نشان دهید و بخواهید حس‌شان را درباره آن‌ها بگویند. سپس از کودکان بپرسید: آیا تا به‌حال به موزه یا نمایشگاه نقاشی رفته‌اید؟ چه نوع نقاشی‌هایی دیده‌اید؟ می‌دانید سبک انتزاعی در نقاشی چیست؟

پیش از بلند خوانی کتاب روی عنوان کتاب را بگیرید و تصویر جلد کتاب را به کودکان نشان دهید و بخواهید حدس بزنند که داستان درباره چیست. سپس عنوان را برایشان بخوانید و بپرسید به نظرشان «صدای رنگ‌ها» به چه معناست.

پس از بلندخوانی کتاب، با پرسش‌هایی مانند زیر با کودکان گفت‌وگو کنید:

  • فکر می‌کنید چرا خانواده واسیا نقاشی‌هایش را دوست نداشتند؟ نظر شما درباره نقاشی‌هایش چیست؟
  • آیا برای شما هم پیش آمده که بتوانید حسی جدید در مورد اشیا را تجربه کنید؟
  • به نظر شما چرا واسیا دوست نداشت نقاشی گل و خانه و چیزهای معمولی بکشد؟
  • آیا هیچ وقت فکر کرده‌اید کاری را به یک شیوه جدید انجام دهید؟
  • اگر واسیا تلاش می‌کرد مانند نقاش‌های دیگر نقاشی بکشد، چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • به نظر شما تفاوت داشتن با سایرین در نوع احساسات، نشانه ضعف یا ایراد است؟

2- نقاشی کنید.

در این وبسایت 50 اثر معروف کاندینزسکی وجود دارد.

همراه کودکان آن‌ها را تماشا کنید و درباره هر نقاشی و برداشت کودکان از آن‌ها گفت‌وگو کنید. سپس از آن‌ها بخواهید نقاشی مورد علاقه خود را شبیه نقاشی‌های انتزاعی بکشند. می‌توانید چند نوع موسیقی و صدای طبیعت مختلف انتخاب کنید و برای کودکان پخش کنید واز آن‌ها بخواهید مانند کاندینزسکی این صداها را به تصویر بکشند.

3- پژوهش و بازدید کنید.

همراه کودکان چند نمونه از نقاش‌های سبک‌های مختلف نقاشی را پیدا کنید و درباره سبک آن‌ها مطالبی پیدا  کنید. برای این کار می‌توانید از نشانی سایت‌های زیر استفاده کنید:

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by admin on