معرفی بازی استب هوای (استوپ هوایی) گیلانی

«استب هوای» (Astep havay) بازی گیلانی است که در مناطق غرب گیلان از جمله در اطراف رشت رایج است. این بازی در مناطق گوناگون کشورمان نیز انجام می‌شود. در مدارس کودکان در زمان اوقات فراغت (زنگ تفریح) خود این بازی را گاها انجام می‌دهند.

مشخصات بازی استب هوای

شکل بازی: گروهی (جمعی)

جنسیت بازی: دختران و پسران

نوع بازی: حرکتی

ابزار بازی: توپ

محل اجرا: محیط باز

زمان اجرا: تمام ایام سال

شرح بازی یا نحوه بازی استب هوای

گروهی از جوانان دور هم جمع می‌شوند و یک توپ را به هوا پرتاب می‌کنند و نام یکی از بازیکنان را می‌گویند. بازیکنی که نامش گفته شده باید به سرعت خود را به توپ رسانده و آن را در هوا تصاحب کند، اگر موفق نشود، توپ را دوباره به هوا پرتاب کرده و نام فردی از گروه دیگر را می‌گویند. پرتاب‌کننده‌ی توپ باید پس از برخورد توپ با زمین آن را بگیرد و کلمه‌ی استب را به زبان بیاورد. در آن لحظه همه باید در جای خود میخکوب شوند. فردی که توپ به او برخورد نموده، یک امتیاز منفی دریافت می‌کند و مجبور است توپ را به هوا پرتاب کند و نام یک نفر را بگوید تا آن فرد توپ را بگیرد.

بازی استوپ هوایی

در بازی «استب هوای» اگر شخصی که اسمش برده می‌شود نتواند حتی پس از اولین برخورد توپ به زمین آن را تصاحب کند، یک امتیاز منفی برای آن شخص لحاظ می‌شود.

معرفی بازی استپ هوایی

جریمه این بازی به این صورت است که اگر فردی پنج امتیاز منفی بگیرد باقی بازیکنان دور آن فرد جمع می‌شود و یک اسم خنده‌دار یا بامزه برای آن فرد انتخاب می‌کنند و تا اتمام بازی با همان اسم او را صدا می‌زنند.

بیشتر بخوانید:

گردآورنده:
یاس فرهومندفر
گردآورنده:
Submitted by admin on