معرفی کتاب و فیلم ماتیلدا

ماتیلدا یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین رمانی‌هایی ست که برای کودکان نوشته شده است. این رمان را رولد دال نویسنده بریتانیایی نوشته و کوئنتین بلیک آن را به تصویر کشیده است. این رمان نخستین بار در سال 1988 منتشر شد. در سال 2003، ماتیلدا در فهرست The Big Read، نظرسنجی بی‌بی‌سی از مردم بریتانیا از میان 200 رمان برتر تمام دوران، در رتبه 74 قرار گرفت. مجله تایم ماتیلدا را در فهرست 100 بهترین کتاب جوان و بزرگسال تمام دوران نامگذاری کرد.

در کتابک بخوانیدمعرفی کتاب ماتیلدا

معرفی کتاب و فیلم ماتیلدا

داستان «ماتیلدا» از شاهکارهای ادبیات کودکان جهان است و با زبانی طنزآمیز و پر کشش، خواندن را برای مخاطب لذت بخش می‌کند.

معرفی کتاب و فیلم ماتیلدا

ماتیلدا ورم‌وود که با نام اصلی ماتیلدا هانی نیز شناخته می‌شود، شخصیت اصلی این رمان است. او یک دختر پنج و نیم ساله است که بیشتر از سنش می‌فهمد. علاقه زیادی به کتاب خواندن دارد و پدر و مادرش هوش بالای او را نمی شناسند و علاقه چندانی به او نشان نمی‌دهند، به ویژه پدرش که فروشنده ماشین دست دوم است و او را مورد آزار و اذیت کلامی قرار می‌دهد.

 اما خانم فلپس در مدرسه متوجه هوش بسیار و قدرت ماوراییی او می‌شود، کسی که شروع به پرورش استعداد او می کند. اما در مدرسه هم همه چیز رو به راه نیست. او باید در مکانی زنده بماند که توسط خانم ترانچبول ترسناک و بدجنس اداره می‌شود.

تصویرگری کوئینتین بلیک

در محیط مدرسه، رولد دال خوانندگان خود را به دنیای دختر کوچکی می برد که ظلم، تنهایی و قدرتی بی نظیر برای آموزش به بزرگسالان زندگی اش دارد. ترکیبی از صحبت مستقیم با خواننده و خزیدن در ذهن شخصیت‌های او، کلاسیک رولد دال است. فقط او می تواند مسئول رویاپردازی داستان‌های شگفت انگیز دادرسی‌های انضباطی در مدرسه ابتدایی کرانچم هال باشد. 

در کتابک بخوانید: ده ناگفته از زندگی رولد دال

 این داستان به زیبایی دلچسب است. ترکیبی شگفت‌انگیز از طنز، ماجراجویی و رمز و راز. و مانند داستان های دیگر رولد دال، ماتیلدا یک پیام قوی برای کودکان دارد: شما توانایی انجام هرکاری را دارید.

او، به علاوه یک پیام برای بزرگترها دارد: با فرزندان خود به خوبی رفتار کنید، زیرا آنها آنقدرها هم که تصور می کنید درمانده نیستند!

جلد کتاب ماتیلدا


خرید کتاب ماتیلدا


کتاب‌ها دنیای جدیدی را به روی ماتیلدا باز می‌کنند. کتاب‌ها راهی هستند برای فرار از کسالتی که در زندگی ماتیلدا حکم فرماست و عمدتاً در مقابل تلویزیون صرف می‌شود. کتابدار مدرسه، هوش ماتیلدا را تشخیص می‌دهد و فهرستی از کتاب‌های بزرگسالان را به او می‌دهد که پر از شخصیت‌هایی است که به جای نشستن مثل خانواده‌اش، فعالیت می‌کنند و به ماجراجویی و تفریح می‌پردازند.

ماتیلدا به صفحات کتاب پناه می‌برد و در آن ناپدید می‌شود، هویت خود را می‌سازد، درس‌های اخلاقی می‌آموزد و «انتظارات بزرگ» خود را توسعه می‌دهد. ماتیلدا خیلی سریع رشد می کند و ارزش زیادی برای کتاب‌ها قائل می شود و همین کتاب‌ها هستند که تخیل و خلاقیت او را تغذیه می‌کنند تا بتواند به آن ها پاسخ دهد.

فیلم ماتیلدا 1996

تصاویری از فیلم ماتیلدا

در سال 1966 بر اساس رمان ماتیلدا یک فیلم کمدی فانتزی آمریکایی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی دنی دویتو ساخته شد. مارا ویلسون را به عنوان شخصیت اصلی به همراه دویتو (که نقش دوگانه راوی نیز ایفا کرد)، ریا پرلمن، امبت دیویدتز و پم فریس در نقش های فرعی بازی می کند. این فیلم نقدهای مثبتی دریافت کرد و کارگردانی دویتو و وفاداری فیلم به روح منبع اصلی را ستود. با این حال، فیلم از نظر تجاری ناموفق بود.

فیلم ماتیلدا 2022

پوستر فیلم جدید ماتیلدا

ماتیلدا موزیکال یک فیلم کمدی فانتزی موزیکال محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی متیو وارچوس بر اساس فیلمنامه ای از دنیس کلی است. این دومین اقتباس سینمایی از این رمان، پس از فیلم 1996 است.

در این فیلم آلیشا ویر به عنوان شخصیت اصلی در کنار لاشانا لینچ، استفن گراهام، آندریا رایزبورو و اما تامپسون بازی می‌کند. این فیلم قرار است در تاریخ 2 دسامبر 2022 توسط Sony Pictures Releasing در سینماها اکران شود. در ایالات متحده، کانادا و استرالیا؛ قرار است در همان روز در نتفلیکس منتشر شود.

گردآورنده:
سپیده سیف اشرفی
Submitted by editor69 on