غرور و تعصب

عنوان لاتین
Pride and Prejudice

کتاب «غرور و تعصب» یکی از نام‌آشنا‌ترین رمان‌های عاشقانه‌ی جهان است. جین آستین نویسنده‌ی شهیر انگلیسی، در سن 21 سالگی این کتاب را نوشت. او پس از گذشت هفده سال یعنی در سال 1813 موفق شد تا کتابش را منتشر کند. به باور بسیاری، این رمان برجسته‌ترین اثر جین آستین بوده که تابه‌حال اقتباس‌های ادبی و سینمایی زیادی از آن صورت گرفته است. آستین موفق شده به‌خوبی تصویری از جامعه انگلستان و آداب‌ و رسوم آن در قرن نوزدهم ارائه دهد. نگاه زنانه‌ی جین آستین، لطافت و ظرافتی دو چندان به داستان بخشیده است که سبب شده هر فردی از خواندن آن لذت ببرد. شخصیت‌هایی که جین آستین خلق کرده برای خوانندگان به یاد ماندنی است. «غرور و تعصب»، داستان زنی جوان به‌ نام الیزابت است که در دهه 1800 زندگی می‌کند، در عصری که زنان تنها کاری که می‌توانستند انجام دهند ازدواج با مردی ثروتمند بود.

رمان با گفت‌وگوی دو شخصیت داستان به نام آقا و خانم بنت شروع می‌شود که در مورد همسایه‌ی جدید، که مردی مجرد و جوان به نام آقای بینگلی است، صحبت می‌کنند. خانواده بنت پنج دختر دارند و خانم بنت فکر می‌کند که یکی از دخترانش باید با آقای بینگلی ازدواج کند. بنابراین، از زمان ورود آقای بینگلی به محله آنها، خانم و آقای بنت سعی می‌کنند از هر فرصتی برای برقراری ارتباط با او استفاده کنند. سرانجام یک روز خانواده بنت با آقای بینگلی در مجلس رقص آشنا می‌شوند، جایی که دوست بینگلی، آقای دارسی، او را همراهی می‌کند. این رمان، سنت‌ها، سرگرمی‌ها و شیوه زندگی مردمی را نشان می‌دهد که دویست سال پیش زندگی می‌کردند.

الیزابت بنت، دومین دختر خانواده بنت، یکی از قهرمانان اصلی داستان است. او زنی باهوش و قوی است که برخلاف باور خانواده‌اش، ازدواج با فردی ثروتمند، برایش مهم‌ترین مسئله‌ی زندگی‌اش نیست. با این‌که الیزابت شخصیت قوی‌ای دارد اما پیش‌داوری‌هایش در مورد دیگران پیش از آشنایی کامل با آنها، منجر به وقایع تلخی در زندگی‌اش می‌شود. الیزابت نمی‌پذیرد تا با اولین مردی که به خواستگاری او می‌آید، ازدواج کند. او باور دارد که باید با عشق ازدواج کند. او با دارسی که مردی متفکر، ساکت و مغرور است، آشنا می‌شود. دارسی در ابتدا هیچ علاقه‌ای به الیزابت ندارد اما با گذشت زمان، عاشق شوخ‌طبعی و جذابیت الیزابت می‌شود. الیزابت فکر می‌کند دارسی آخرین مردی است که می‌تواند با او ازدواج کند و از او خوشش نمی‌آید، اما در طول زمان، متوجه می‌شود که تعصبات و پیش‌داوری‌هایی که نسبت به دارسی دارد، ساختگی است و او انسان خوبی است.


خرید کتاب ادبیات کلاسیک جهان برای کودک و نوجوان


دارسی دومین قهرمان داستان است. مردی قدبلند، ثروتمند و خوش‌قیافه که غرور او سبب می‌شود، مردم احساس خوشایندی نسبت به او نداشته باشند. در مجلس رقص، جایی که برای اولین‌بار با الیزابت ملاقات می‌کند، با غرور می‌گوید که هیچ زن زیبایی را نمی‌بیند که شایسته رقصیدن با او باشد. رابطه‌ی این دو با پیش‌داوری‌های الیزابت و غرور دارسی، آغاز می‌شود. شخصیت‌ الیزابت و دارسی و گفت‌وگوی میان این دو، از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های داستان است. رمان با روایت گیرا و زبانی طنز خوانندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

 مادر الیزابت، زنی است که هدف اصلی زندگی‌اش ازدواج دخترانش با مردان ثروتمند است. او گاهی اوقات با سخنانش سبب شرمندگی دخترانش می‌شود. شخصیت مهم دیگر داستان، کوچکترین دختر خانواده بنت، لیدیا است. او دختری کوچک و نادان نشان داده می‌شود که دردسر درست می‌کند، بدون اینکه مسئولیت آن‌ را بر عهده بگیرد. رمان، سرنوشت زنانی متفاوت را روایت می‌کند که هرکدام نمایان‌گر یک طرز فکر رایج در جامعه‌ خود هستند. زنانی که نمی‌توانستند از نظر حقوقی مالک چیزی باشند و تنها با ازدواجی موفق، خوش‌بخت می‌شدند. زنان این رمان با هم متفاوت هستند؛ شارلوت تابع عرف است و تمام خواسته‌اش یک زندگی خانوادگی آرام است؛ لیزی شخصیتی عاشق‌پیشه دارد و نمی‌خواهد به‌خاطر پول با کسی ازدواج کند؛ بانو کاترین زنی سنتی و مغرور بوده و تربیت الیزابت را مردود می‌داند.

آستین در این داستان، خصوصیات متضاد انسانی را روبه‌روی یکدیگر قرار می‌دهد؛ درک دقیق و عمیق را با سطحی نگری، صداقت را با ریاکاری، غرور را با تواضع، استقلال اندیشه را با اطاعت برده‌وار و خودخواهی را با بلندنظری. او انسان‌های ضعیف و نادان را با کسانی مقایسه می‌کند که بر ضعف‌های خود آگاهند و به کمال می‌رسند. او گروه دوم را پیشوایان اخلاقی جامعه‌ می‌داند. آستین موفق می‌شود تا تمامی شخصیت‌ها را طوری خلق کند که خواننده آن‌ها را واقعی و ملموس بداند. نکته‌ی اصلی کتاب این است که با وجود عرف سخت‌گیرانه‌ی جامعه‌ی انگلستان قرن نوزدهم، عشق پیروز اصلی داستان است. عشق واقعی حتی غرور را نیز شکست می‌دهد و اسیر طبقه‌‌ی اجتماعی و مادیات نمی‌شود. رمان غرور و تعصب، داستانی است که حتی پس از گذشت قرن‌ها، تکراری نمی‌شود.

منابع

نقد و بررسی کتاب غرور و تعصب

Essay on Pride and Prejudice by Jane Austen

Pride and Prejudice Book Review

Book Review: Pride and Prejudice

 

 

 

گزیده‌هایی از کتاب

«این یک حقیقت آشکار است که مرد مجردی که ثروت زیادی دارد باید همسری داشته باشد. هنگامی که سر و کله چنین مردی در همسایگی پیدا شود، حتی اگر احساس‌ها یا فکرهایش ناشناخته باشد، خانواده‌های آن اطراف فوری او را همسر آینده‌ی یکی از دخترهایش تصور می‌کنند و توی خیالشان دخترشان را عروس او می‌دانند.»

برگردان
مهشید مجتهدزاده
تصویر اضافی
سال نشر
۱۴۰۱
ناشر
نویسنده
جین آستین
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on