من یک اسب می خواهم

عنوان لاتین
IK will een paard

کتاب «من یک اسب می‌خواهم» داستانی درباره‌ی قدرت خیال‌پردازی است؛ دنیایی فانتزی که در آن همه چیز ممکن و مجاز است. داستان می‌گوید اگر بخواهی و بتوانی تصورش کنی، به دست‌اش می‌آوری؛ درست، همان‌طور که بوبی به آرزوی‌اش می‌رسد. 

بوبی دختری است که رؤیای داشتن یک اسب را در سر می‌پروراند. او برای کادوی تولدش یک اسب می‌خواهد. روز تولدش فرا می‌رسد و مادر و پدر می‌خواهند که بوبی سوار هدیه‌اش شود. آیا بوبی یک اسب هدیه گرفته است؟ او شاد است، اما هدیه‌ی بوبی اسب نیست... البته که می‌تواند سوار آن شود، سوار بر زین آن... بله، بوبی اسبی فلزی دارد. او یک دوچرخه هدیه گرفته است! پس رؤیای داشتن اسب چه می‌شود؟ آیا بوبی به آرزوی‌اش می‌رسد یا با داشتن دوچرخه، اسب را فراموش می‌کند؟

ماجراجویی بوبی آغاز می‌شود. او با دوچرخه‌اش در شهر به گردش می‌رود. او یک موتورسوار را می‌بیند و دوچرخه‌اش را با موتور تاخت می‌زند! بوبیِ موتورسوار یک ماشین را می‌بیند و این‌بار موتور را می‌دهد و ماشین را می‌گیرد. داستان به زیبایی در تصویرهای ساده و تکه‌چسبانی‌اش (کلاژ)، شهر، مردم و وسایل نقلیه را به کودکان نشان می‌دهد. بوبی به سفرش ادامه می‌دهد و این‌بار ماشین را با یک قایق عوض می‌کند. فضاها همراه با وسایل نقلیه به‌سادگی و زیبایی تغییر می‌کنند. در ادامه، بوبی صاحب یک جرثقیل می‌شود و بعد از آن، یک بالگرد و عجیب‌تر از همه‌ی این‌ها، بوبی صاحب یک فیل می‌شود! او راندن دوچرخه، موتور، ماشین، قایق، جرثقیل، بالگرد و حتی سواری با فیل را بلد است. این ماجراها واقعی است یا قدرت خیال بوبی است که همه را واقعی کرده است؟ 


خرید کتاب کودک درباره خیال پردازی


و بالاخره بوبی به آرزوی‌اش می‌رسد. او اسب رؤیای‌هایش را می‌بیند و فیل را با اسب عوض می‌کند. در پایان روز و آمدن شب، هنگامی‌که پدر و مادر در خواب هستند، بوبی از پنجره‌ی اتاق‌اش به طویله نگاه می‌کند: جایی که یک اسب از آنجا به بوبی خیره شده است!

«من یک اسب می‌خواهم» داستانی خیال‌انگیز و رؤیایی است. متن کوتاه، شعرگونه و قافیه‌دار داستان، خواندن آن را برای کودکان لذت‌بخش‌تر می‌کند. متن هر صفحه، در سطرهای کوتاه نوشته شده است‌. داستان سریع پیش می‌رود و سرعت روایت و سادگی متن سبب می‌شود تا به‌آسانی خوانده شود. فونت کتاب نیز با دانش و سواد خردسالان و کودکان همسان است.
تصویرهای کتاب با رنگ‌های روشن و تکه‌چسبانی‌ها (کلاژ)، فضایی زیبا از واقعیت و خیال‌پردازی را برای کودکان می‌سازند. 
این کتاب را با کودکان و برای کودکان بخوانید و با هم به سفری خیال‌انگیز بروید و رؤیا ببافید. کودکانِ رؤیابین و خیال‌پرداز، کودکانی شادتر، صلح‌طلب‌تر و توانمندتر هستند. به آن‌ها بگویید که راه رسیدن به آرزوهای‌شان از باور به خودشان و رؤیاهای‌شان آغاز می‌شود! بی‌شک انسان‌های رؤیابین، جهان بهتری می‌سازند؛ جهانی که در آن برای همه و آرزوهای‌شان جای کافی هست!

گزیده‌هایی از کتاب

پر شده دل‌ام از هیجان...
این اسب من در آسمان
چرخ می‌زند به هر دو سو.
شادی‌کنان پایین و بالا
به این‌سو به آن‌سو.
وای مال تو چه تندرو
مال من اما کندرو.
شیرین و دوست‌داشتنی
تو می‌گیری این کندرو؟
تا بدهی آن تندرو
 

تصویرگر
Gideon Samson
سال نشر
۱۴۰۲
قالب کتاب
نویسنده
Milja Praagman
نگارنده معرفی کتاب
ژانر کتاب
Submitted by editor69 on