برندگان جایزه هانس کریستین اندرسن 2014 اعلام شد!

 دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان 4 فروردین در یک کنفرانس مطبوعاتی نام برندگان این جایزه بزرگ بین المللی را که یکی از مهمترین جوایز در حوزه ادبیات کودکان است ،اعلام کرد. ناهوکو اوهاشی نویسنده ژاپنی و راجر ملو تصویرگر برزیلی برندگان سال 2014 این جایزه هستند.

ناهوکو اوهاشی فانتزی نویسی ژاپنی از زاویه دید مردم شناسی فرهنگی رمان های خود را می نویسد. او بر این باور است که مردم سراسر دنیا تنها در یک چیز با هم همسانند، و آن عشق به قصه گویی است. داستان های او درباره نیک نامی و وظیفه ، سرنوشت و فداکاری است. دنیای رمان های او در حالی که درپیوند با سده های میانه ژاپن است ، ساخته  تخیل او نیز هستند. درونمایه آثار او تنها به خلق یک سرزمین جغرافیایی یا اساطیری محدود نمی شود، او نشانه ها و کنایه هایی به سیستم طبقاتی جامعه دارد و بین ابعاد روحانی و اخلاقی آن هم کنشی ایجاد می کند.

برندگان جایزه هانس کریستین اندرسن 2014 اعلام شد

اوهاشی از میان 28 نویسنده نامزد این جایزه برگزیده شده است. درمیان پنج نویسنده فینالیست این دوره نام  هوشنگ  مرادی کرمانی نیز به چشم می خورد.

راجر ملو هنرمند تصویرگر برزیلی در آثار خود به کشف تاریخ و فرهنگ برزیل می پردازد. او توانمندی کودکان را در درک پدیده های فرهنگی و تصاویر مربوط به آن ها دستکم نمی گیرد. تصویرهای او به کودکان اجازه می دهد که با تخیل خود دنیای قصه ها را کشف کنند. سفر و کشف  ازمهم ترین جنبه های بیان هنرمندانه تصاویر او هستند و اندرونه غنی تصویر های او بازتاب عشق و علاقه او به فلکلور و کشف جهان است. کودکان از راه تصویر های رنگین  و شگفت انگیز او به درک ژرف تری از فرهنگ خود و دیگر نقاط جهان دست می یابند. او از مخاطبان خود می خواهد که به دیگر فرهنگ ها احترام بگذارند و به ارزش های آن ها پی ببرند. ملو از میان 30 تصویرگر نامزد این جایزه از سراسر جهان برگزیده شده است .

برندگان این جایزه از سوی ده داور بین المللی انتخاب شده اند. سحر ترهنده از ایران یکی از داوران این دور از مسابقه بوده است.

Submitted by editor6 on