تجربه هایی موفق برای داشتن یک موزه کودک محور!

نمایشگاه موزه تاریخ فرهنگ کودکی برای پیوند پیوسته و پایدار با مخاطبان خود از نیمه اسفند سال گذشته در کنار برنامه های جاری خود، به مناسبت های گوناگون برنامه هایی را برای کودکان و نوجوانان و خانواده های آن ها برنامه ریزی کرد، که با استقبال بسیار زیاد رو به رو شد.

این برنامه ها با بزرگداشت روز درختکاری آغاز شد و تا به امروز همچنان ادامه دارد. برنامه های این دوره از نمایشگاه تجربه های موفقی در ارایه الگویی مناسب برای موزه های مخاطب محور به شمار می آیند.

این تجربه ها به روشنی نشان می دهند که اولویت دادن به نیاز های خانواده ها، در نظر گرفتن علاقه مندی های کودکان و بالاتر از همه احترام به حقوق کودکان در این موزه ها تا چه میزان می تواند کودکان و نوجوانان و خانواده های آن ها را به این گونه نهادها جذب کند. هدف آن بود که کودکان با بازی و فعالیت های هنری، همراه با لذت و شادی به شیوه ای خلاقانه از دیروز و امروز تاریخ فرهنگ کودکی بیاموزند.

جشن بالماسکه کتاب که به مناسبت روز جهانی کتاب کودک از ۱۵ تا ۲۲ فروردین برگزار شد، یکی از موفق ترین این برنامه های بود. برگزاری بالماسکه های کتاب کودک و نوجوان برای نخستین بار در دهه ۵۰ در مدرسه تیزهوشان و پس از آن در مدرسه فرهاد و مهران تهران تجربه شده بود. حال پس از گذشت چند دهه دوباره این برنامه از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در فضای موزه تاریخ فرهنگ کودکی در باغ موزه نگارستان اجرا شد.

 تجربه هایی موفق برای داشتن یک موزه کودک محور

تفاوت برنامه بالماسکه کتاب با دیگر برنامه های مناسبتی موزه تاریخ فرهنگ کودکی، تعامل بیشتر کودکان و نوجوانان با موزه بود. تعاملی که از روزهای پیش از حضور کودکان در موزه  شکل گرفت و در روز حضور کودکان در موزه به بار می نشست. برای این برنامه مسولان موزه فراخوان داده بودند که کودکان با ماسک های شخصیت داستانی مورد علاقه خود به موزه بیایند. بسیاری به این فراخوان پاسخ مثبت دادند. کودکان و نوجوانان با ماسک هایی که آماده کرده بودند همراه با لباس های نمایشی و گریم به باغ موزه آمدند.

 تجربه هایی موفق برای داشتن یک موزه کودک محور

بخش هایی از این برنامه برای دو طرف برگزار کننده و شرکت کننده قابل پیش بینی نبود. برگزار کنندگان نمی دانستند چه تعداد کودک و نوجوان و با چه شخصیت های داستانی و با چه حد از آمادگی ذهنی و ظاهری می آیند و شرکت کنندگان نیز نمی دانستند ظاهر آن ها چه بازخوردی در میان جمع خواهد داشت و آیا شخصیتی مشابه آن ها در بالماسکه وجود دارد یا نه.

 تجربه هایی موفق برای داشتن یک موزه کودک محور

 

 تجربه هایی موفق برای داشتن یک موزه کودک محور

نتیجه اما برای هر دو سو جالب، آموزنده و البته امیدوار کننده بود. بازدید کنندگان با لباس های رنگین خود و ماسک های گوناگون در باغ زیبای نگارستان حرکت می کردندو دیگران را به گوش دادن قصه خود فرا می خواندند. برخی از کودکان و نوجوانان دقایقی می توانستند در جلو جمع قرار می گرفتند و با مهارت بخشی از قصه خود را بازگو می کردند. خشنودی خانواده ها و فرزندانشان از این برنامه ها بیانگراین واقعیت است که شهروندان ما تا چه میزان به داشتن چنین فضاهایی نیاز مندند.

 تجربه هایی موفق برای داشتن یک موزه کودک محور

از دیگر برنامه های مناسبتی، بزرگداشت روز زمین در ۵ اریبهشت در باغ موزه نگارستان بود. در این برنامه نیز کودکان و نوجوانان با علاقه در کارگاه های آموزشی محیط زیست که از سوی انجمن پایشگران محیط زیست پایشگران برگزار شد، شرکت کردند. برنامه بعدی نمایشگاه – موزه فرهنگ کودکی بزرگداشت فردوسی در ۲۶ اردیبهشت خواهد بود.

 

 

Submitted by editor3 on