موزه تاریخ فرهنگ کودکی از سوی ایکوم موزه برتر شناخته شد!

تیتر:
موزه تاریخ فرهنگ کودکی از سوی ایکوم موزه برتر شناخته شد!

موزه فرهنگ کودکی به خاطر فعالیت هایش در چهار حوزه‌ی کودک و موزه، آموزش، پژوهش و بازید در بخش موزه های خصوصی از سوی ایکوم به عنوان موزه برگزیده سال ۹٢ انتخاب شد.

نمایشگاه- موزه تاریخ فرهنگ کودکی با نگاهی تاریخی و به شیوه ی مشارکتی بخشی از زندگی کودکان ایران را از دوره باستان تاکنون به نمایش گذاشته است. کودکان و نوجوانان با دیدن، شنیدن و لمس کردن و مشارکت در فعالیت های موزه ای با بخشی از میراث فرهنگی خود آشنا می شوند.

 این موزه دستاورد سال ها پژوهش و همکاری شمار زیادی از فرهنگ دوستان در سراسر ایران است. در این سال ها چه بسیار افراد فرهنگدوست و کودک دوستی بوده اند  که به شکل داوطلبانه و بدون چشمداشتی وقت و سرمایه خود را برای پژوهش، گردآوری یا خرید این مجموعه گرانبها صرف کرده اند.

نمایشگاه- موزه تاریخ فرهنگ کودکی یک نمایشگاه -موزه موقتی است. این نمایشگاه - موزه ۲۹ آذر ماه سال گذشته به مدت ۶ ماه در باغ موزه نگارستان گشایش یافت و ۳۱ خرداد با پایان یافتن قرار داد مابین موسسه و دانشگاه تهران، به کار خود پایان می دهد. در ماه های گذشته تمامی تلاش این نهاد بر این بوده است که در پی رایزنی های مکرر با سازمان زیبا سازی شهر تهران و سازمان میراث فرهنگی مکانی تازه بیابد و همچنان بتواند خدمات خود را به کودکان ونوجوانان و خانواده های آن ها عرضه کند.  

 زهره قایینی سرپرست موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، در سخنانش در روز گشایش تمایشگاه – موزه فرهنگ کودکی در دی ماه سال گذشته از نهادهای دولتی و در راس آن آموزش و پرورش خواست که به سخن بسنده نکنند و با پشتیبانی از چنین نهادها و مراکزی که آموزش را به گستره تجربه و عمل پیوند می زنند و به پاسداشت میراث فرهنگی این جامعه و جلب توجه نسل آینده به این حوزه یاری رسانند.

لازم به یاد آوری است که در روز چهارشنبه در بخش دولتی نیز از موزه خلیج فارس به سبب توجه به مخاطب کودک تقدیر شد.

مراسم تقدیر از موزه‌های برتر کشور روز ۳۱ اریبهشت در خانه هنرمندان با حضور محمد خاتمی، مسعود سلطانی، رییس سازمان میراث فرهنگی، محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی ، سید محمد بهشتی - مدیر ایکوم ایران و مشاور ارشد رئیس سازمان میراث فرهنگی - و احمد محیط طباطبایی - جانشین مدیر ایکوم و عضو هیات اجرائی ایکوم - در خانه‌ی هنرمندان برگزار شد. در سال گذشته ٢٠٧ موزه‌ی شرکت کننده با ١٢ معیار بررسی شدند.
 

نویسنده
گروه خبر کتابک - شبنم عیوضی
تاریخ:
۹۳/۳/۳
Submitted by editor3 on