ریتم و سرعت شتابان زندگی کودکان را تهدید می‌کند

بخش پنجم از هفت عامل آسیب زا که زندگی کودکان را تهدید می کند

بخش اول        بخش دوم        بخش سوم        بخش چهارم        بخش ششم        بخش هفتم

یکی از عواملی که به شدت زندگی کودکان را تهدید می کند، سرعت است. سرعت در چرخش و حرکت ماشین و در ریتم برخی گونه های موسیقی ها. هر چقدر که سرعت ماشین تندتر می شود، سرعت ریتم های برخی گونه های موسیقی نیز شتاب بیش تری می گیرد. عجیب است که میان این دو یک رابط ارگانیک یا انداموار ایجاد شده است. سرعت دارد این گونه از موسیقی را می سازد و این گونه از موسیقی دارد به سرعت شتاب می بخشد.

اکنون و در این زمان، کودکان بی پناه ترین بخش جامعه انسانی در برابر سرعت دیوانه واری هستند که نه در ایجاد آن نقش دارند و نه در پیشگیری از آن. این سرعت سبب شده است که از جنبه روانی، نابسامانی ها و پریشانی های زیادی ایجاد شود و از جنبه فیزیکی نیز سبب تصادف های فاجعه بار می شود. اگر پریشانی های روانی ناشی از ریتم تند و صدای بلند موسیقی ها را که زندگی کودکان را به شیوه های گوناگون تهدید می کنند، نادیده بگیریم، اما آیا ممکن است خبر مرگ هر روزه صدها کودک را بر اثر تصادف در گوشه و کنار جهان نادیده گرفت؟ هر روزه صدها خبر در باره مرگ کودکان در شهر و راه های ارتباطی برون شهری منتشر می شود.

سرعت شتابان در ماشین و ریتم و جامعه ناایمن برای کودکان

موتورسواران و ماشین سوارانی که با سرپیچی از قواعد و قوانین راهنمایی و رانندگی کودکان پیش دبستانی و دبستانی را قربانی سرعت یا رفتارهای اشتباه در رانندگی می کنند، در حقیقت بخشی از فردای جامعه انسانی را از حق زیستن بازمی دارند. برای حفاظت از کودکان باید آموزش های دوسویه هم به کودکان و هم به رانندگان داد و قوانین بسیار سختگیرانه جایگاه ایمنی برای کودکان بسازند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی "مهر"، هرساله در سراسر دنیا بیش از ۵۰ میلیون نفر در اثر حوادث ترافیک مجروح و ٢/١ میلیون نفر کشته می شوند و با وجود اینکه ایران کمتر از یک صدم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده، بیش از یک چهل ام از حوادث ترافیکی را به خود اختصاص داده است. در ایران در گروه های سنی یک ماهه تا ۵٠ ساله مهمترین علت مرگ، حوادث غیر عمدی است و در راس همه حوادث، سوانح ترافیکی قرار دارد. در کشور ما، میزان تصادف های رانندگی بسیار بالا و غیرعادی است و این یعنی تهدید سرراست جان بسیاری از کودکان ما. آلمان کمتر از یک چهارم ایران مساحت دارد ولی تعداد اتوموبیل‌هایش بیش از ۴ برابر ایران است. با این همه شمار قربانیان حوادث رانندگی‌ در ایران بیش از ده برابر آلمان است. یکی از وزیران سابق راه در ایران گفته است: سوئد ٩٢ هزار کیلومتر آزاد راه دارد،‌ ایران ٨٠ هزار کیلومتر، سوئد نسبت به ایران خودروهای بیش تری دارد،‌ اما میزان کشته شدگان در تصادف های جاده ای سوئد سالانه ۴۵٠ نفر و میزان کشته شدگان تصادف های رانندگی در ایران بیش از ٢٧ هزار نفر است.

سرعت شتابان در ماشین و ریتم و جامعه ناایمن برای کودکان

کارشناسان راهنمایی و رانندگی عوامل عمده تصادف را:

  • جاده های ناهموار ناایمن و نبود نشانه های ترافیکی
  • خودروهای کهنه و غیراستاندارد
  • اعتیاد به مواد مخدر و محرک رانندگان
  • و آموزش ناکافی رانندگان بی تجربه

می دانند. اما این همه داستان نیست. بخش پنهان ماجرا در جای دیگری نهفته است. آیا هرگز به این موضوع اندیشیده اید که بین آموزش و پرورش،‌ فردیت و جامعه و اتومبیل پیوندی وجود دارد؟ بری ریچاردز پژوهشگر روانکاوی فرهنگ عامه می گوید: اتومبیل نشانگر یا نمادی از آزادی انسانی در جامعه های مدرن است. آزادی یعنی تحرک و جنبش و اتومبیل بخشی از این آزادی و جنبش را برای ما فراهم می کند. به گفته ریچاردز: اتومبیل به خوبی می تواند برخی از بنیانی ترین جنبه های فردیت مدرن را متبلور و محقق کند تا به صورت اشخاصی به لحاظ روانی مستقل در دنیای تحرک اجتماعی و حقوق فردی رشد کنیم.

لازم به یادآوری است که در بیش تر موارد این سرعت گرفتن ها، ریتم تند و آوای خشن موسیقی به شتاب گرفتن این سرعت ها کمک می کند.

اما در ایران، آموزش و پرورش در ایران به رشد فردی و فردیت یابی کودکان توجه ندارد. سرکوب کودکان در فضای آموزشی به افسارگسیختگی در دوران نوجوانی و جوانی می رسد. پیامدهای این موضوع می تواند خشونت به خود و دیگران در شکل های: تصادف،‌ اعتیاد، قتل و غیره باشد! و قربانیان نخست این فاجعه نیز کودکان هستند.

سایت کتابک در پیوند با این مقاله، مقاله‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:

کودکان را قربانی سهل انگاری‌های خود نکنیم !

نکته‌های صندلی کودک در خودرو

نویسنده
محمدهادی محمدی
پدیدآورندگان:
تاریخ:
۹۳/۷/۲۰
Submitted by editor3 on