محمدهادی محمدی
در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با محمدهادی محمدی را مشاهده کنید.
آرش یکی از نام آورترین پهلوانان اسطورهای حوزه تمدنی فرهنگ ایران است و بیگمان جایگاه او در ذهن و روان انسانهایی که در این حوزه تمدنی بودهاند بسیار بلند است. داستان آرش که به قولی برگرفته از ادبیات پارتی یا ادبیات اشکانی است و به قولی دیگر فراتر از آن تا ادبیات شفاهی و اسطورهای مردم هندواروپایی و هندوآریایی میرود[1]، چنان در دل و جان مردم بوده که در دوره اولیه هرگز به شکل تفصیلی در هیچ جا ثبت نشده است و ثبت این داستان آنها به شکل روایتهایی گذرا و چکیده وار بیشتر مربوط به دوره اسلامی است.
شنبه, ۲۴ آذر
کتاب «لی لی لی لی حوضک» بازآفرینی ترانهمتلی کهن است. محمدهادی محمدی، نویسنده و پژوهشگر نامآشنای ادبیات کودکان، در بازآفرینی متلها، اینبار، سراغ لیلی حوضک رفته «تا از درون بندهای شکستهی این ترانهمتل روایتی تازه و کامل بیافریند.»
شنبه, ۱۷ آذر
مقاله پیشین را در سایت کتابک بخوانید:
زندگی، زمانه و داستانهای هوشنگ مرادی کرمانی بخش پنجم: آگاهی بازتابنده؛ ویرانههای جهانی رهایییافته
دوشنبه, ۱۵ مرداد
کتاب «هاجستم واجستم» بازآفرینی ترانه-متلی کهن است. محمدهادی محمدی، نویسنده و پژوهشگرِ نامآشنای ادبیات کودکان، این ترانه-متل را در ریختی نو، با اندرونهای (محتوایی) مناسب کودکان، بازآفریده و رضا دالوند آن را تصویرگری کرده است.
چهارشنبه, ۳ مرداد
داستان «لاک پشت و من» را ماریت تورنکویست (Marit Tornqvist) نوشته و تصویرگری کرده است. این نویسنده و تصویرگر، مهارت ویژهای در به تصویر درآوردن استعارهها در تصویر و داستان دارد. «لاک پشت و من» داستانی استعاری، زیبا و پر از رمزوراز و شگفتی است؛ داستانی دربارهی وطن، مهاجرت، عشق، هویت و مسئولیت؛ داستانی دربارهی دوستی عجیب پسری با یک لاکپشت!
یکشنبه, ۳۱ تیر
بخش نخست مقاله را در سایت کتابک بخوانید: «پاستیلهای بنفش»، شکاف در باورها، بینظمی در نظم - بخش نخست
«پاستیلهای بنفش» و نقش نهادهای پایشگر ادبیات کودکان
ادبیات کودکان ایران در وضعیتی آشوبناک است زیرا نقش نهادهای پایشگر آن به شدت کاهشی و رو به افول است.
یکشنبه, ۳ تیر
ادبیات کودکان در ایران، در وضعیتی آشوبناک
یکشنبه, ۲۷ خرداد
«آرزوهای ابری»، به نویسندگی محمدهادی محمدی و تصویرگری نوشین صفاخو، کتابی است در ستایش رؤیا و آزادی. این کتاب از کودکانی میگوید که از دارایی دنیا، فقط تخیل نصیبشان شده است؛ کودکانی که میتوانند و بلدند بر صفحهی آسمان با خیالات رنگین نقاشی بکشند و رؤیا ببافند.
چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت
در آخرین ساعتهایی که به پایان سال ۱۴۰۲ خورشیدی نزدیک میشویم جنگ نهنگ با اژدها فضای مجازی شامل شبکهها و سایتهای خبری و اجتماعی را پر کرده است. گروهی از ایرانیان که این سال را اژدها فرض کردهاند از گروهی که خود را ایرانیتر مینامند و میدانند و در پوست نهنگ رفتهاند سیلی و ضرب میخورند که چرا به جای نهنگ ایرانی به سوی اژدهای چینی رفتهاند. برخی از اژدهاباوران که اصل قضیه را نمیدانند مرعوب شده و شروع کردهاند به توبه که ببخشید ما به سوی شما نهنگیان میآییم. و فراتر از آن کمکم دارد این موضوع به جنگ فرهنگی میان چین و ایران تبدیل میشود.
سه شنبه, ۲۹ اسفند
دکتر میرشمسالدین ادیبسلطانی ( ۲۱ اردیبهشت ۱۳۱۰- ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ ) پس از یک زندگی بلند فرزانهوار و سرشار از فرزانگی قلم بر زمین نهاد و روزگار را که هیچگاه به کام او و فرهیختگان همچون او نبود به ما واگذار کرد.
جمعه, ۲۱ مهر
هوشنگ مرادی کرمانی برجستهترین نویسنده ادبیات کودکان و نوجوانان ایران، با شش دهه فعالیت در این حوزه، با کتابهایی مانند «قصههای مجید» و بسیاری از عنوانهای دیگر برای خوانندگان کودک و نوجوان فارسی زبان و بسیاری از خوانندگان در کشورهای دیگر و همچنین بزرگسالان چهرهای آشنا است.
جمعه, ۳۰ تیر
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، در ستایش روایت و روایتگری، بار دیگر هوشنگ مرادی کرمانی را نامزد جایزه جهانی آسترید لیندگرن (آلما) در سال 2024 میکند. مرادی کرمانی نویسندهای است اصیل و روایتگر زندگی کودکان و مردم عادی. مردمی که هیچ صدایی ندارند و او صدای آنها است. مرادی کرمانی خود نمونهای از این مردم بوده و در کودکی به سبب تنگ دستی و ناداری و از دست دادن مادر، رنج فراوان کشیده است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد
افسانهدرمانی کودکان کاری رواندرمانبخش[1] است که برای بهبود واکنشهای رفتاری کودکان به کار میرود و ترسها یا فوبیاهای آن ها را کاهش میدهد. افسانهدرمانی ابزاری برای مطالعهی علتهای ریشهای واکنشهای رفتاری و تمرینهای اولیه در رواندرمانی است. این روش از فعالیتهای روانشناختی از سالهای ابتدایی برای نوزادان آغاز میشود. افسانهها محتوای سرشاری دارند و افسانهدرمانی را میتوان برای درمان پریشیدگی های عمیق[2] در روان کودک به کار برد و از این راه به عواملی از موقعیتهای بیرونی که موجب برانگیختگی او میشوند، پی برد.
چهارشنبه, ۳۰ فروردین
در اسفندماه 1401 آگاه شدم یکی از ناشران تازهکار حوزه کتاب کودک و نوجوان به روال معمول خود بدون اجازه ناشر اصلی و رعایت کپیرایت کتاب «همایش پرندگان» اثر پیتر سیس را با عنوان «سیمرغ و سیمرغ» منتشر کرده است، کتابی که انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (تاک) با اجازه نویسنده و تصویرگر و ناشر اصلی، هفت سال پیش یعنی در سال 1395 در دو فرمت جلد سخت و جلد نرم منتشر کرده بود. کتاب را تهیه کردم. نام مترجم نامآشنا جناب غلامرضا امامی بر جلد بود. باورش برایم سخت بود که غلامرضا امامی که انسانی خوشنام و بااخلاق در حوزه فرهنگی است بدون اجازه از صاحب اثر شاهکار تصویری یک تصویرگر شناختهشده جهان را به اثری مخدوش و بیکیفیت بدل کرده باشد. پیتر سیس در کتاب «همایش پرندگان» اشاره میکند که منطقالطیر و داستان سیمرغ را بارها از منابع گوناگون خوانده و منابع مطالعاتی خود را هم به دقت معرفی کرده است.
شنبه, ۲۶ فروردین
پیش از این مقاله بخوانید: آشنایی با رمان گرافیکی در گفتوگو با عادله خلیفی (بخش نخست)
از نگاه شما داستان گرافیکی چه تعریفی دارد و زیرگونههای آن چیست؟
برای پاسخ به این پرسش، باید دربارهی سه موضوع بحث کنیم و منظورمان را از «ریخت در کتاب کودک»، «آیا مخاطب کتابهای کودکان، کودکان هستند؟» و «مهارت کتابخوانی یا عادت کتابخوانی؟» مشخص کنیم. پاسخ به این پرسشها پیش از تعریف رمان گرافیکی مهم است.
سه شنبه, ۱۶ اسفند
جایگاه ماهی سیاه کوچولو در ادبیات کودکان ایران کجاست؟
ماهیسیاه کوچولو یک اثر ادبی فشرده در قالب کتاب تصویری است. متن آن کار صمد بهرنگی و تصویرهای آن کار فرشید مثقالی است. این اثر چون یک کتاب تصویری است براساس ساختار کتابهای تصویری باید باهم دیده شود. اما حالا که فرض برجداسازی آن است، در تحلیل جایگاه ماهیسیاه کوچولو در تاریخ ادبیات کودکان باید مولفه هایی را در نظر داشت، مانند:
چهارشنبه, ۱۰ اسفند
1. اگر بخواهم از یک زاویه نابهنگام و ناگهانی شروع کنم؛ این پرسش است: چرا این قدر شیفته دیوها هستید؟
سه شنبه, ۲۵ بهمن
جایگاه ماهی سیاه کوچولو در ادبیات کودکان ایران کجاست؟
دوشنبه, ۲۴ بهمن