موشک کاغذی

عنوان لاتین
The great paper caper

یک روز جانوران جنگل متوجه رخ دادن اتفاقات عجیب و غریبی در دور و برشان می‌شوند. درخت‌ها و شاخه‌هایشان یکی یکی ناپدید می‌شوند. چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ جانوران دست به کار می‌شوند تا این معما را حل کنند. پس از جستجوهای فراوان و بررسی شواهد مقصر پیدا می‌شود؛ خرس درختان را قطع می‌کند و به خانه می‌برد. اما برای چه کاری؟ مسابقه‌ی سالانه‌ی موشک‌پرانی نزدیک است و خرس چون نابلد است و نیاز به تمرین دارد.

خرس کنده‌ها و تنه‌های درختان را برای ساخت کاغذ نیاز دارد. جانوران برای خرس دادگاهی تشکیل می‌دهند. خرس می‌داند که اشتباه کرده است و قبول می‌کند کارش را با کاشت درختان جدید جبران کند. جانوران جنگل نیز به خرس کمک می‌کنند تا با کاغذ موشک‌های خراب شده، موشکی بزرگ بسازد و در مسابقه شرکت کند.

کتاب «موشک کاغذی» کتاب تصویری جذاب دیگری از نویسنده و تصویرگر شناخته شده‌ی کودکان، اولیور جفرز است. شخصیت‌های کتاب با پاهایی شبیه چوب و نقطه‌هایی به جای چشمانشان، سبک خاص جفرز را در تصویر کردن شخصیت‌های کتابش نشان می‌دهد. 

کتاب موشک کاغذی نمونه‌ی خوبی از یک کتاب تصویری است که تصویر اطلاعاتی مجزا و بیش از متن کتاب در اختیار خواننده می‌گذارد. در حالی که جانوران جنگل در حال بررسی سر نخ‌ها هستند خواننده‌ی کتاب در آن سوی جنگل خرس را می‌بیند که مشغول بریدن شاخه‌ی درختان است. 

کتاب با متن و تصاویر آمیخته به طنز، مخاطبان را متوجه مسئولیت‌شان در  برابر محیط‌زیست و طبیعت می‌کند.

کتاب با طرح یک معما آغاز می‌شود و متنی ساده و تصاویری جذاب دارد. به همین خاطر کتابی مناسب برای کودکانی است که به تازگی خواندن را آغاز کرده‌اند.

اولیور جفرز اولین کتاب کودکان خود با عنوان «چطوری یک ستاره بگیرم؟» را در سال ۲۰۰۴ چاپ کرد. از آن زمان تاکنون با داستان‌ها و سبک تصویرگری خاص خود به نویسنده‌ای شناخته شده در سطح جهان تبدیل شده است و کتاب‌هایش جوایز متعددی برده‌اند.

انتشارات دانش نگار نیز این کتاب را با نام موشک کاغذی بزرگ و ترجمه رضوان خرمیان منتشر کرده است.

برگردان
هستی سعادت
تصویرگر
Oliver Jeffers, اولیور جفرز
تهیه کننده
صفورا زواران حسینی
سال نشر
۱۳۸۹
نویسنده
Oliver Jeffers, اولیور جفرز
Submitted by editor3 on