هنری زلزله و شپش‌هایش

عنوان لاتین
Horrid Henry’s nits

کتاب «هنری زلزله و شپش‌هایش» یک جلد از مجموعه ده جلدی «هنری زلزله» است. این مجموعه شامل داستان‌هایی است درباره‌ شیطنت‌های یک پسربچه‌ بازیگوش به نام هنری. هنری زلزله با پدر و مادر و برادرش، پیتر خوبه، زندگی می‌کند.

این مجموعه مناسب کودکانی است که به مطالعه علاقه‌مندند و از خواندن داستان‌ها و ماجراهایی که پیرامون یک شخصیت اتفاق می‌افتد، خسته نمی‌شوند. هر جلد از این مجموعه چهار داستان جذاب و هیجان‌انگیز دارد، به‌گونه‌ای که با پایان هر داستانک خواننده مشتاق پیگیری باقی داستان‌ها خواهد بود.

داستان نخست کتاب «هنری زلزله و شپش‌هایش» است. در این داستان هنری به شپش مبتلا شده اما برادرش، پیتر خوبه، سالم است. نگرانی هنری از این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که قرار می‌شود در مدرسه برای پیدا کردن منشا شپش، همه‌ بچه‌ها را معاینه کنند. هنری تصمیم می‌گیرد هر بچه‌ای را که می‌شناسد به شپش آلوده کند.
داستان دومِ کتاب «گردش علمی هنری زلزله» است. هنری قرار است با مدرسه به گردش علمی و بازدید موزه‌‌ شهر بروند، گردشی که برای هنری کسل‌کننده است. با این وجود هنری به شیطنت‌هایش ادامه می‌دهد. او دور از چشم بقیه‌ هم‌مدرسه‌ای‌هایش محتویات ظرف غذای خودش و آن‌ها را عوض می‌کند تا جایی که همه‌ خوراکی‌‌های مورد علاقه‌اش درون ظرف جمع شود. بعد از ناهار به قسمت ممنوعه‌ موزه می‌رود و به طور اتفاقی باعث شکسته‌شدن یک اسکلت باستانی می‌شود. اما این برادرش، پیتر خوبه، است که توی دردسر می‌افتد و نگهبان موزه او را مقصر می‌داند چون لباسش کاملا شبیه لباس هنری است.
داستان سومِ کتاب «هنری زلزله و مهمانی شام» است. در این داستان هنری مهمانی شام پدر و مادرش را به‌هم می‌ریزد. او تمام آجیل‌ها را می‌خورد و چیپس‌ها را با مواد فاسد و بدمزه جابه‌جا می‌کند. سپس شروع می‌کند به اجرای یک نمایش پر سر و صدا و باعث می‌شود غذا و دسر شکلاتی که پدر و مادرش برای مهمان‌ها آماده کرده‌اند، خراب شود. در آخر هنری برای خود و دیگران غذای مورد علاقه‌اش، پیتزا، را سفارش می‌دهد.

داستان چهارمِ کتاب «هنری زلزله کتاب می‌خواند» است. معلم کلاس هنری یک مسابقه‌ کتاب‌خوانی برگزار می‌کند. او می‌گوید هر کس بیشترین تعداد کتاب را بخوانند و خلاصه‌هایش را بنویسد، برنده‌ یک بلیت خانوادگی برای پارک تفریحی جدید شهر می‌شود. هنری، که از کتاب‌خواندن متنفر است، تصمیم می‌گیرد برای به‌دست‌آوردن این بلیت تعداد زیادی کتاب بخواند. آخر سر که با هزار کلک جایزه را می‌برد، متوجه می‌شود این بلیت متعلق به پارک تفریحی دنیای کتاب است.

درباره‌ نویسنده‌ کتاب «هنری زلزله و شپش‌هایش»:

فرانچسکا ایزابلا سایمون (متولد ۲۳ فوریه ۱۹۵۵) نویسنده‌ امریکایی ساکن لندن است و در دانشگاه‌های ییل و آکسفورد درس خواند و مدرک کارشناسی ارشد مطالعات قرون وسطی و زبان انگلیسی باستان را گرفت. سپس به روزنامه‌نگاری روی آورد و برای ساندی تایمز، گاردین، میل آن ساندی، تلگراف و وُگ آمریکا مطلب نوشت.
خواندن داستان‌های مختلف برای پسرش او را به نوشتن کتاب‌های کودک تشویق کرد. بسیاری از داستان‌های فرانچسکا از اتفاقات دنیای واقعی الهام گرفته شده‌اند. یکی از موفق‌ترین و همه‌گیرترین آثار فرانچسکا مجموعه محبوب «هنری زلزله» است که نخستین بار در سال ۱۹۹۴ چاپ شد.
در سال ۲۰۰۸، به خاطر کتاب «هنری زلزله و آدم‌برفی زشت» جایزه‌ بهترین کتاب سال گالاکسی را از آن خود کرد. او نخستین نویسنده‌ آمریکایی است که به این افتخار دست یافته است.

درباره‌ی تصویرگر کتاب «هنری زلزله و شپش‌هایش»:

تونی راس در سال ۱۹۳۸ در لندن متولد شد. او در مدرسه هنری لیورپول آموزش دید و به عنوان کارتونیست، طراح گرافیک و مدیر هنری یک آژانس تبلیغاتی فعالیت داشته است.
راس احتمالا بیشتر به خاطر تصویرگری مجموعه‌ «هنری زلزله» از فرانچسکا سایمون شناخته می‌شود و با نویسندگانی چون رولد دال، پائولا دانزیگر، مایکل پالین و جین ویلیس همکاری داشته‌ است.
 راس به پاس خدماتش در عرصه‌ تصویرگری کتاب کودک، در سال ۲۰۰۴ از طرف بریتانیا نامزد‌ دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن بود.

 

 

برگردان
آتوسا صالحی
تصویرگر
Tony Ross, تونی راس
تهیه کننده
بهار مشفق
سال نشر
۱۳۹۵
ناشر
نویسنده
Francesca Simon, فرانچسکا سایمون
ویراستار
حسین فتاحی
Submitted by editor3 on