چمدان شگفت‌انگیز هاپو

عنوان لاتین
Just right for two

کتاب «چمدان شگفت‌انگیزهاپو» یک کتاب تصویری است با تصویرهای زیبا و لطیف و داستانی دل‌گرم کننده در ستایش و اهمیت دوستی.

داستان کتاب «چمدان شگفت‌انگیز هاپو» درباره‌ یک سگ کوچولو یا همان هاپو است. او چیزهای استثنایی و هرچه را که نیاز دارد در چمدان آبی بزرگش می‌گذارد: از یک تکه سنگ گرد تا یک دکمه‌ی قرمز.  شب‌هنگام هاپو خودش را گلوله می‌کند و روی چمدان آبی بزرگش، که درست به اندازه خودش جا دارد، می‌خوابد. اما صبح که بیدار می‌شود می‌بیند که موشی روی چمدان آبی بزرگ خوابیده است. هاپو خیلی عصبانی می‌شود و به موشی می‌گوید نمی‌تواند آن جا بخوابد چون همه‌ی چیزهای استثنایی‌ا‌‌ش داخل چمدان است.موشی از هاپو می‌خواهد داخل چمدان آبی بزرگ را ببیند و به او پیشنهاد می‌دهد تا با هم بازی کنند. بعد از بازی موشی می‌رود و هاپو تنها می‌شود. هاپو برای این‌که حالش بهتر شود سراغ چمدان آبی بزرگش می‌رود اما چیزی استثنایی پیدا نمی‌کند. پس سراغ موشی می‌رود و از او می‌خواهد با هم به دنبال یک چیز استثنایی بگردند. هرکدام از یک طرف راه می‌افتند و می‌گردند و می‌گردند تا این‌که به هم می‌خورند. هاپو موشی را بلند می‌کند و می‌فهمد که موشی همان چیز استثنایی است که به دنبالش بوده است. شب که شد با هم بالاآمدن ماه را تماشا کردند و بعد کنار هم روی چمدان آبی بزرگ هاپو خوابیدند.
تریسی کوردروی راجع به کتاب «چمدان شگفت‌انگیز هاپو» می‌گوید: سگ فکر می‌کند برای همه چیز برنامه‌ریزی کرده است و در زندگی‌اش، به غیر از محتویات چمدانش، به چیز دیگری نیاز ندارد. موش با جسارت روی چمدان آبی بزرگ می‌خوابد. سگ به خاطر چیزهای استثنایی که درون چمدانش است از این کار عصبانی می‌شود. به‌مرور موش به سگ می‌آموزد ممکن است چیز دیگری هم وجود داشته باشد که در چمدان آبی بزرگ نباشد. آن چیز لذتِ داشتن یک دوست است. یک دوست برای بازی کردن، با هم بودن و حتی تقسیم کردن یک سیب خوش‌مزه. در آخر سگ به این نتیجه می‌رسد که روی چمدان آبی بزرگ برای هر دو آن‌ها جا هست، درحالی که در ابتدای داستان تصور می‌کرد این چمدان فقط مناسب خودش است.

درباره نویسنده‌ کتاب «چمدان شگفت‌انگیز هاپو»:

تریسی کوردروی در سال ۱۹۶۵ در جنوب انگلستان به دنیا آمد. ابتدا به عنوان معلم دبستان کارش را آغاز کرد. بعد از به دنیا آمدن اولین دخترش خانه‌نشین شد تا از او نگه‌داری کند. بعد از چند سال دوباره مشغول به کار شد و به بچه‌هایی که به خاطر بیماری‌های طولانی‌مدت از تحصیل بازمانده بودند، ادبیات درس می‌داد. در طول این مدت به نوشتن برای کودکان علاقه‌مند شد. کوردروی از سال ۲۰۱۰ تاکنون حدود ۴۵ جلد کتاب کودک نوشته است.

برگردان
محبوبه نجف‌خانی
تصویرگر
Rosalind Beardshaw, رزالیند بردشاو
تهیه کننده
بهار مشفق
سال نشر
۱۳۹۷
ناشر
نویسنده
Tracy Corderoy, تریسی کوردروی
Submitted by editor3 on