مکس و پرنده

عنوان لاتین
Max and bird

کتاب تصویری «مکس و پرنده» درباره مکس، بچه‌گربه سیاه کوچولویی، است که در کتاب «مکس شجاع» به دنبال شکار موش بود. در آغاز این داستانِ بامزه، مکس می‌خواهد پرنده شکار کند اما برخلاف قانون طبیعت با پرنده دوست می‌شود و پرنده آداب دوستی را به مکس یاد می‌دهد.

این پرنده کوچک هنوز بلد نیست پرواز کند و از مکس کمک می‌خواهد ولی مکس هم چیزی درباره پروازکردن نمی‌داند. به‌این‌ترتیب آن‌ها به کتابخانه می‌روند و در بخش پرواز چند کتاب امانت می‌گیرند. مکس و پرنده پس از چند هفته مطالعه شروع می‌کنند به تمرین پرواز؛ با این حال موفق نمی‌شوند و تصمیم می‌گیرند از کبوتر بپرسند اما کبوتر هم به آن‌ها کمک چندانی نمی‌کند. مکس و پرنده از تمرین و تلاش برای پروازکردن دست نمی‌کشند تا این‌که بالاخره پرنده موفق می‌شود پرواز کند.

زبان کتاب «مکس و پرنده» ساده و روان است و برای بلندخوانی مناسب. داستان کتاب پرکشش و جذاب است و کودک از شنیدن یا خواندن آن برای چندبار خسته نمی‌شود. این کتاب مانند دیگر کتاب‌های کودکان باز هم به این نکته اشاره دارد که هرکس می‌تواند با کسی که کاملا متفاوت از اوست دوست باشد و آن‌ها به هم کمک کنند. این داستان نشان می‌دهد با تلاش و پشتکار می‌توان به بعضی از هدف‌های خود رسید. اشاره به کتابخانه و این‌که «کتابخانه‌ها همه چیز را بلدند.» نیز نکته‌ای قابل‌توجه است؛ کودک می‌آموزد هنگامی‌که چیزی را نمی‌داند کتابخانه و کتاب می‌تواند به او کمک کند.
در تصویرهای کتاب وجود تضاد در رنگ‌ها توجه مخاطب را جلب می‌کند. مکس و بیشتر شخصیت‌های کتاب سیاه‌اند با چشم‌های درشت که در زمینه‌ای به رنگ‌های مختلف مثل زرد، قرمز، نارنجی، سبز، آبی و... کشیده شده‌اند.

درباره نویسنده کتاب «مکس و پرنده»

اد ویر نویسنده و تصویرگر کتاب‌های تصویری زاده ۱۹۷۳ است و در لندن زندگی می‌کند. کتاب‌های او برنده جوایز مختلفی شده‌اند و به استناد نیویورک‌تایمز بسیار پرفروش بوده‌اند. کتاب «مکس شجاع» یکی از کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز است و ساندی تایمز آن را در فهرست یک‌صد اثر کلاسیک جدید برای کودکان قرار داده است. کتاب «مکس شجاع» یکی از نامزدهای مدال کیت گرین‌وی بود و تاکنون به بیش از پانزده زبان ترجمه و چاپ شده است.

ویر در سال ۲۰۱۱ برای کتاب «ساعت خواب هیولاها» برنده جایزه کتاب‌های خنده‌دار رولد دال شد و یک سال بعد اد این افتخار را داشت که، در کنار مایکل روزن، یکی از چهار داور این جایزه باشد.
اد ویر فعالیت گسترده‌ای در مدرسه‌های سرتاسر انگلستان و دنیا داشته است و کارگاه‌هایی در زمینه داستان‌خوانی و تصویرگری برگزار کرده است. او هم‌چنین به‌عنوان سخنران در جشنواره‌های زیادی در انگلستان و کشورهای دیگر دعوت شده است.

گزیده‌هایی از کتاب

پرنده گفت: فکر کنم حالا می‌خواهی یک لقمه چپم کنی، نه؟
مکس گفت: وای! یک خوراکی لذیذ. فراموشش کرده بودم.
مکس فکر کرد. یک فکر خیلی طولانی ...
مکس گفت: من نمی‌خواهم تو را بخورم. دوست‌ها از این کارها نمی‌کنند. می‌شود به‌جایش پرواز کردن تو را تماشا کنم؟
پرنده گفت: بله؛ و اولین پرواز دایره‌ای‌اش را اجرا کرد.

برگردان
آرزو قلی زاده
تصویرگر
Ed Vere, اد ویر
تهیه کننده
بهار مشفق
سال نشر
۱۳۹۷
ناشر
نویسنده
Ed Vere, اد ویر
پدیدآورندگان
گروه سنی
معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان
Submitted by editor3 on