فرمانروای عالم هپروت

عنوان لاتین
The Emperor Of Absurdia

همه‌‌ی ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که پسرکی از تختش می‌افتد. اگرچه موضوع داستان ساده است، نویسنده به‌سادگی از کنار این موضوع نمی‌گذرد و آن را به ماجرایی خیال‌انگیز تبدیل می‌کند.

 «کریس ریدل» با یاری جستن از قدرت خیال‌پردازی و جادوی تصویر، اتاق ساده‌ی یک پسر‌بچه را به سرزمینی شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند. در این کتاب به‌جز ماجرای داستان، هیچ‌چیز عادی نیست. اشیای اتاق پسرک همه موجوداتی عجیب‌و‌غریب‌اند که شخصیت دارند.

 

 

 

شخصیتی به نام «غول جالباسی» موجود بامزه و بزرگی است که در آغاز داستان، پسرک در آغوش او سقوط می‌کند. به کمک این غول به شکار شال‌گردن می‌رود. نویسنده با چیرگی فعلِ پیدا کردن را به شکار کردن بدل کرده است. در ادامه‌ی داستان با این جمله‌ی شگفت‌انگیز روبه‌رو می‌شویم: «ناهار یکهو شکست...» مگر ناهار می‌شکند؟ بله اگر نویسنده «کریس ریدل» باشد و ناهار تخم اژدهای آب‌پز، چنین چیزی امکان‌پذیر است! البته اژدها یا همان ناهار بعد از شکستن پرواز می‌کند و پسرک این بار به شکار اژدها می‌رود.

در این داستانِ جذاب بالش‌ها تپه‌اند، گل‌های روتختی باغ گل‌اند، فنرهای ماهی‌های تزیینی کوه‌اند، چتر درختی عجیب است که پرنده‌ای نوک‌تیز در آن لانه دارد. زیر تخت هم غاری تاریک و بزرگ است و پسرک فرمانروای این سرزمین خیالی است.

تصاویر کتاب با جزئیاتی بسیار تمام آنچه یک کودک برای تخیل و خروج از قواعد روزمره نیاز دارد، در اختیار او قرار می‌دهد. «تایمز» درباره‌ی این اثر گفته است: «کتابی که می‌توان بارها خواند.» و «نشریه آبزرور» گفته: «تصویرهای رؤیایی این کتاب، چشم هر کودکی را به خودش خیره می‌کند.»

این کتاب برنده‌ی «مدال نستله» و برگزیده‌ی فهرست «کیت گرین اوی» شده است.

نگارنده اولین معرفی کتاب فرمانروای عالم هپروت: لیلا کفاش‌زاده


آخرین‌باری که خواب دیدید کی بود؟ خواب‌تان چه رنگی بود و آیا همه چیز سر جای خودش قرار داشت یا اینکه دنیا شکل دیگری بود؟!
کریس ریدل یکی از آن افرادی است که خواب‌های رنگی و عجیب ‌وغریب زیادی می‌بیند. برای همین هم یکی از جذاب‌ترین خواب‌هایش را در کتاب «فرمانروای عالم هپروت» برای ما به تصویر کشیده است.از همان تصویر روی جلد پیداست که در این کتاب با داستانی سرراست مواجه نیستیم. در حقیقت، ما با ورق زدن «فرمانروای عالم هپروت» به سرزمین عجایب و شگفتی‌ها وارد می‌شویم؛ سرزمینی که در آن هیچ‌چیز آن‌طور که به نظر می‌‌رسد نیست.
در این کتاب، با پسری همراه می‌شویم که از تختش پایین می‌افتد و به دنیایی رؤیایی و عجیب‌وغریب پرتاب می‌شود؛ دنیایی که در آن فرمانروایی بی‌چون ‌وچرای همه‌چیز به دست اوست و حتی می‌تواند به غول پشمالوی چوب‌ رختی اتاق هم دستور بدهد!
در این دنیای تازه، درخت‌ها پرنده‌اند و چترها درخت‌اند و آسمان پر از ماهی‌هایی است که خُرخُر می‌کنند! فرمانروای کوچولوی داستان هم عاشق شکار کردن است، حالا فرقی نمی‌کند که این شکار، شکار یک شال‌گردن از لانه‌ی پرنده‌ای بر سر قله باشد یا دنبال کردن یک اژدها!
کتاب «فرمانروای عالم هپروت»، داستانی تصویری است که بار عمده‌ی پیشبرد ماجرا را تصاویر به دوش می‌کشند؛ تصاویری با جزئیات بسیار دقیق و بی‌شمار که بی‌شک هر  مخاطبی را شگفت‌زده می‌کند. اما این پایان ماجرا نیست. تازه وقتی‌ به صفحه‌ی پایانی می‌رسیم می‌فهمیم هریک از شخصیت‌های داستان از کجا پا به ماجرا گذاشته‌اند! 
نقاشی‌های ریدل، به‌ویژه، به دلیل جزئیات شگفت‌انگیز و عناصر فانتزی جذاب‌ درون آثارش، سبک وی را از دیگران متمایز می‌کند. این آثار، که سبكی هوشمندانه، جذاب و گیرا دارند، به‌شدت مورد استقبال كودكان و بزرگ‌سالان قرار گرفته‌اند. او تاکنون خالق نزدیک به بیست کتاب بوده که تصویرگری و نویسندگی آنان را نیز خود بر عهده داشته است؛ همچنین کتاب‌های بسیاری را از سایر نویسندگان تصویرگری کرده است.
ریدل تا به امروز، جوایز و افتخارات بسیاری به دست آورده است. او در سال ۲۰۱۵، برای دو سال به عنوان نهمین سفیر ادبیات کودک انگلستان برگزیده شد؛ مقامی افتخاری که کمپانی پیرسن و بنیاد بوک تراست انگلستان هر دو سال یک بار به یک نویسنده یا تصویرگر برجسته در ادبیات کودک این کشور اهدا می‌‌کند. از دیگر افتخارات ریدل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای تصویرگری کتاب «یک چیز دیگر»، در سال ۱۹۹۵، مدال کیت گرین‌وی از او قدردانی کرد؛ همچنین این اثر، در سال ۱۹۹۷، جایزه یونسکو را برایش به ارمغان آورد.
  • دریافت جایزه راگازی بولونیا برای کتاب «داستان‌های قو» در سال ۱۹۹۸
  • دریافت مدال کیت گرین‌وی برای تصویرگری کتاب «دزد دریایی: خاطرات روزانه‌ی جک کارپنتر» در سال ۲۰۰۱ و همچنین برای تصویرگری کتاب «گالیور» نوشته جاناتان سوئیفت در سال ۲۰۰۴
  • دریافت جایزه‌ی اسمارتیز برای تصویرگری کتاب (Fergus Crane) نوشته پائول استوارت در سال ۲۰۰۴
  • دریافت جایزه‌ی کتاب کودک ردهاوس برای کتاب «اتولاین و گربه‌ی زرد» (Ottoline and the Yellow Cat) در سال ۲۰۰۸
  • دریافت جایزه‌ی کتاب کاستا (در بخش کودکان) برای کتاب «دختر گوت و روح یک موش» (Goth Girl and the Ghost of a Mouse)  در سال 2013
  • کتاب تصویری «فرمانروای عالم هپروت» نیز برگزیده‌ی فهرست گیت گرین‌اوی است و مدال نِستله را برای او به ارمغان آورده است. همچنین منتقدان، در رسانه‌های معتبر، «فرمانروای عالم هپروت» را ستوده‌اند:

پابلیشینگ نیوز:  بهترین اثر کریس ریدل!
آبزِروِر: تصویرهای رؤیایی این کتاب، چشم هر کودکی را به خودش خیره می‌کند.
بوک سِلِر: گردشی در دنیای شگفتی‌ها و عجایب!
تایمز: کتابی که می‌توان بارها خواند.
این کتاب برای بلندخوانی و نمایش خلاق مناسب است.

نگارنده دومین معرفی کتاب فرمانروای عالم هپروت: مریم عبدالرزاق

گزیده‌هایی از کتاب

 فرمانروای عالم هپروت خواب بود و داشت عجیب‌ترین خواب عالم را می‌دید. تا اینکه ناگهان با صدای خِرچ‌خِرچ ماهی آسمانی از خواب پرید. ماهی آسمانی مشغول جویدن درخت‌های چتری بود.

 

برگردان
حسام سبحانی‌طهرانی
تصویرگر
تصویرگر
Chris Riddell, کریس ریدل
سال نشر
چاپ دوم 1398
ناشر
نویسنده
Chris Riddell, کریس ریدل
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on