خرس کیتی گم شده! (مجموعه کتاب مشکلات یک دختر آتش پاره)

عنوان لاتین
Mr. Tubs is Lost!

کیتی وسایلش را گم می‌کند و حالا نوبت گم‌شدن به خرس عروسکی او آقای تابز رسیده ‌است. «خرس کیتی گم شده!» داستانی از رابطه کیتی و خرسش و احساس هرکدامشان درباره گم‌شدن آقای تابز است.

خرس عروسکی کیتی همه‌جا همراه با اوست، از دندان‌پزشکی تا گردش‌های خانوادگی، آن‌ها خیلی یک‌دیگر را دوست‌دارند و همه روزشان را با هم می‌گذرانند، گم‌شدن وسایل کیتی هم یک رویداد عادی‌شده که حتی خرس عروسکی کوچک او، آقای تابز هم با این شرایط کنار ‌آمده و سعی می‌کند تا از او مراقبت‌کند. تا اینکه یک روز وقتی برای گردش با خانواده به جنگل رفته‌اند به‌خاطر دعوای کیتی و برادرش همه چیز پخش ‌و ‌پلا می‌شود و مجبور ‌می‌شوند به خانه برگردند و کیتی از ناراحتی یادش ‌می‌رود خرسی عزیزش را پیدا‌ کند و با خود ببرد. شب، جنگل، جانوران و جانوران مختلف، ترس و شجاعت آقای تابز و ناراحتی‌های کیتی ماجراهایی‌است که ادامه‌‌دارد تا این‌که آقای تابز نوری در تاریکی می‌بیند و این نور نور چراغ قوه‌ کسی نیست جز پدر کیتی که برای پیداکردن آقای تابز به جنگل برگشته ‌است.

نویسنده در روند داستان تلاش‌کرده احساسات عروسک را در رو‌به‌رویی و همراهی با کیتی به ویژه زمانی که گم می‌شود بیان‌کند، این روند می‌تواند به مهارت آموزی کودک در مدیریت وسایل شخصی‌اش کمک‌کند. در جریان داستان هم پذیرش خانواده و حتی خود عروسک را شاهد هستیم که به نوعی کوششی برای دور کردن استرس از کودک و همراهی با او برای حل مسئله ‌است.

مانند بیشتر کتاب‌های کودک، کتاب «خرس کیتی گم شده!» نیز کتابی تصویری است. تصویرها جدا جدا هستند و متن مابین آن‌ها نشانده ‌شده است یا نقش و نگار همه صفحه را فرا گرفته است و متن با رنگ‌های مختلف در آن نوشته شده‌است. گاهی نیز برخی از گفتگوها در ابرکی در تصویر جای داده شده‌اند.

داستان با واژه‌هایی ساده و مناسب این گروه سنی به صورت سوم شخص و با شعری با عنوان شعر مورد علاقه آقای تابز بیان می‌شود.

«بل مونی» نویسنده اهل انگلستان است و در کالج دانشگاهی لندن (UCL) تحصیل کرده‌است. مونی نوشتن را از سال 1980 شروع‌ کرده و تاکنون بیش از سی عنوان کتاب نوشته ‌است. او در بسیاری از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز شرکت کرده است که شهرت او را افزایش داده است. او حالا در حال نوشتن سفرنامه و رمان بلندی از کیتی است. او درباره کتاب‌های کیتی می‌گوید: «راستش را بخواهید کیتی دختر کوچولوی خود من است. گرچه بهتر است بگویم هم هست و هم نیست. چون نویسنده‌ها از چیزی در دنیای واقعی الهام می‌گیرند و بعد به آن شاخ و برگ می‌دهند.» در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید:«اولین داستان را درباره دختر شیطانی نوشتم که نمی‌خواست مسواک بزند، کیتی از آن خوشش آمد همین شد که کتاب دوم را هم نوشتم و بعد یک دفعه متوجه شدم که هشت کتاب درباره کارهایی که نمی‌خواهیم بکنیم، نوشته‌ام.»

«خرس کیتی گم شده» از مجموعه کتاب «مشکلات یک دختر آتش پاره»است. کتاب «نمی‌خواهم بگویم بله» نیز از این همین مجموعه چاپ شده است.

«بل مونی» مجموعه دیگری از داستان‌های کیتی را با عنوان «کیتی دختر آتش‌پاره» با ناشر دیگری به چاپ رسانده است. از این مجموعه 14 جلد منتشر شده است.

فعالیت پیشنهادی برای کتاب خرس کیتی گم شده!

 

برگردان
زهره حسین‌زادگان
تصویرگر
Margaret Chamberlain, مارگرت چمبرلین
سال نشر
1384
نویسنده
Bel Mooney , بل مونی
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
مژگان کلهر
Submitted by admin on