بدن تو مال خودته

عنوان لاتین
Your Body Belongs to You

کتاب «بدن تو مال خودته» نه تنها برای کودکان بلکه برای پدرها، مادرها و معلم‌ها هم کاربردی است. همه ما باید بیاموزیم که بدن هر کس تنها متعلق به خود اوست و این‌که هیچ کودک و بزرگی مجبور نیست از شرم و خجالت به آغوش دیگری برود و یا به دیگری اجازه دهد او را به زور در آغوش کشد. کتاب «بدن تو مال خودته» برای جامعه ما کتاب مهمی است. جامعه‌ای که گاه کودک را برای میل‌های خودمان در بغل پدربزرگ، فامیل یا دوستی می‌فرستیم تا شرمنده نشویم. اما در این کتاب نویسنده به همه ما گوشزد می‌کند تنها کسی که می‌تواند اجازه در آغوش کشیده شدن دهد، صاحب بدن است، چه کودک باشد و چه بزرگ.

 

 

جلوتر که می‌رویم در کتاب راهکارهایی به کودک آموزش داده می‌شود تا اگر به تنهایی هم توان نه گفتن ندارد از بزرگ‌تری برای نه گفتن کمک بگیرد. به کودک تاکید می‌شود که گاهی ممکن است نه گفتن او چندان مورد توجه قرار نگیرد، و در این‌جاست که یا او باید بلندتر نه بگوید یا از بزرگ‌تری کمک بگیرد.

در کتاب سعی شده در کنار هشدار دادن به کودک برای مراقبت از بدن خود، لذت‌بخش بودن بوسیده شدن و در آغوش کشیده شدن هم مورد توجه قرار گیرد.

کتاب «بدن تو فقط مال خودته» تنها به قرار گرفتن کودک در فضای شرم و خجالت و اجبار نمی‌پردازد، بلکه در‌بخش های دیگر کتاب، کودک را با اندام‌های خصوصی‌اش آشنا می‌کند. کتاب می‌گوید‌بخش هایی که با مایو پوشیده می‌شود اندام خصوصی توست و هیچ‌کسی جز در شرایط خاص اجازه دست زدن به آن‌ها را ندارد. بعد از این مرحله نیز به کودک تاکید می‌کند که درصورت بروز این اتفاق، مسئله را حتما با پدر یا مادر در میان بگذارد.

شاید عنوان کردن تمام این مسائل از جمله بوسیدن‌های دوستانه و لمس‌های غیردوستانه در کنار هم و در یک کتاب باعث گیج شدن کودک شود و گاهی باعث اشتباه گرفتن تعرض و ابراز محبت گردد. به نظر می‌رسد این کتاب برای سنین زیر دبستان باشد و این‌گونه است که امکان گیج شدن کودک برای تشخیص این فضاها احتمال بیشتری پیدا می‌کند.

«کورنیلیا اسپل من» از نویسندگان مطرح در زمینه آموزش روابط و احساسات به کودکان است. او مجموعه‌ای نیز با عنوان «من چگونه احساس می‌کنم» برای کودکان نوشته است. خانم اسپل من که پیش از این روان‌درمان‌گر کودکان بوده است، هم‌اکنون علاوه بر نوشتن برای کودکان به فعالیت‌های هنری نیز مشغول است.

«تری وایندر» تصویرگر آمریکایی کتاب نیز بیش از 20 کتاب برای کودکان تصویرگری کرده است.

«جواد کریمی» مترجم کتاب «بدن تو مال خودته» که در زمینه واژه‌گزینی تحصیل نموده است، کتاب‌های دیگری نیز با موضوع احساسات برای کودکان ترجمه کرده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به «لمس خوب، لمس بد» و «رازهایی که نباید مخفی کرد» اشاره نمود.

 

برگردان
جواد کریمی
تصویرگر
تصویرگر
Teri Weidner, تری وایدنر
سال نشر
1398
نویسنده
Cornelia Maude Spelman, بکورنیلیا اسپل من
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
مهسا درویش
ویراستار
Submitted by skyfa on