رامونای هشت ساله (مجموعه کتاب رامونا)

عنوان لاتین
Ramona Quimby, age 8 (Ramona)

کتاب «رامونای هشت ساله» جلد ششم از مجموعه کتاب «رامونا» ست. داستان این جلد داستان رفتن رامونا به کلاس سوم و روبه‌رو شدنش با مسائل جدید است. رامونا که از رفتن به کلاس سوم خیلی خوشحال است؛ با مشکلاتی هم روبه روست. مثل اینکه باید برای حفظ شرایط خانواده‌اش بعدازظهرها به خانهٔ دوستش برود تا مادرش بتواند تمام وقت کار کند، اما مشکل بزرگ این است که در آن‌جا باید با دختر کوچک خانواده «ویلاجین» هم‌بازی شود و او را مشغول کند، کاری که برای رامونا خیلی سخت است.

علاوه بر مشکل بازی با دختر کوچولو، رامونا باید از عهده هم‌کلاسی جدیدش یعنی «دنی» هم بر بیاید. او باید با این فکر که معلم کلاس سومش او را دختر پردردسری می‌شناسد هم سر کند و برای حل این مشکل راهی پیدا کند. با این‌که رامونا و خانواده‌اش در این دوره در حال کلنجار رفتن با مشکلات زیادی هستند و روزگار سختی را می‌گذرانند؛ اما می‌دانند که خانوادهٔ صمیمی و خوشحالی هستند، البته به قول رامونا در بیشتر اوقات!

مجموعه کتاب «رامونا» شامل هشت جلد است که در هر جلد اتفاقاتی در خانه خانواده «کوییم‌بی» رخ می‌دهد، و این اتفاقات محوریت داستان را تشکیل می‌دهند. غیر از جلد اول کتاب که با محوریت «بئاتریس»، دختر بزرگ خانواده روایت می‌شود، بقیه جلدها حول محور «رامونا» دختر کوچک خانواده می‌گذرد.

در هر جلد مجموعه کتاب، رامونا بزرگ‌تر و با مشکلات و اتفاقات متفاوتی روبه‌رو می‌شود. هشت جلد کتاب شامل «رامونا و بیزس (رامونا و خواهرش)»، «رامونای آتیش پاره»، «رامونای شجاع شجاع»، «رامونا و پدرش»، «رامونا و مادرش»، «رامونای هشت ساله»، «رامونا همیشه راموناست» و «دنیای رامونا» هستند.

رامونا داستان کودکی جستجوگر است، داستانی است که با علاقه آن را می‌خوانید و با ماجراهایش همراه می‌شوید. رامونا کودکان و حتی بزرگسالان را مشتاق می‌کند تا هیجانات، ترس‌ها و شادی‌هایش را دنبال کنند.

«بورلی کلی یری» نویسنده کتاب اهل آمریکا و ایالت پورتلند است. او متولد 1916 است و پس از پایان تحصیلاتش در رشته علوم کتابداری، به کتابداری رو آورد. کتابدار شدن و تماس با کودکان باعث شد تا متوجه شود باید برای کودکان کتاب‌های باکیفیت‌تری نوشته شود، پس شروع به نوشتن کرد. کلی یری کتاب‌های زیادی را از سال 1942 تا به حال برای کودکان نوشته است. بعضی از شخصیت‌های داستان‌های کلی یری در داستان‌های زیادی حضور دارند؛ مثل «رامونا کوییم‌بی»، «هنری هاگینز» و «رالف اس موش». این شخصیت‌ها در کتاب‌های چند جلدی کلی‌یری حضور دارند. او علاوه بر مجموعه کتاب‌هایش آثار دیگری نیز دارد، مانند: آقای «هنشاو عزیز»، «دختری اهل یامیل»، «جوراب‌ها» و بیش از 50 کتاب دیگر.

از میان آثار کلی یری «آقای هنشای عزیز» در سال ۱۹۸۴ مدال نیوبری را کسب کرد، و نشان افتخار نیوبری در ۱۹۷۸ به «رامونا و پدرش» و «رامونا کویم بی‌هشت سال»  در سال ۱۹۸۲ اعطا شد. کلی‌یری برنده جایزه کتاب ملی در‌بخش داستانی کودکان (شومیز) برای «رامونا و مادرش» در سال ۱۹۸۱، جایزه کتاب کودک ویلیام آلن وایت برای «جوراب‌ها» 1973، مدال رجینای انجمن کتابخانه‌های کاتولیک 1980، و جایزه برای هر کودک یک کتاب شورای کتاب کودکان 1985 شد. بیشتر اتفاقات در داستان‌های کلی‌یری در اطراف پارک پورتلند رخ می‌دهد، یعنی جایی‌که او کودکی‌اش را پشت سر گذاشته است. مجسمه «رامونا کوییم بی‌ را هم می‌توان در گرند پارک پورتلند مشاهده کرد.

«پروین علی‌پور» مترجم کتاب‌های رامونا در نشر فندق، دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی از دانشگاه تهران است. در کارنامه او می‌توان بیش از ۷۰ اثر در حوزه ادبیات کودکان یافت و به همراه سه مترجم دیگر برجسته‌ترین مترجم بیست سال پس از انقلاب اسلامی شناخته شده است. علی‌پور علاوه بر نوشتن و ترجمه داستان و شعر برای کودکان، در زمینه‌های علمی و آموزشی، مطبوعاتی، تدریس و داوری آثار در جشنواره‌های گوناگون فعالیت داشته است.

کتاب‌های رامونا توسط نشر کیمیا و با ترجمه احمد کسائی‌پور نیز به چاپ رسیده‌اند.

گزیده‌هایی از کتاب

آقای کوییم‌بی نقاشی‌اش را دور نگه داشته بود و تماشا می‌کرد. رامونا گفت: «خب ...، گمانم بهتر است بروم بیرون و اسکیت‌بازی کنم.»

پدرش پرسید: «مطمئنی چیزی را فراموش نکرده‌ای؟ »

رامونا خود را به ندانستن زد و پرسید: «چه چیزی را؟ »

پدرش گفت: «شام را!»

به این ترتیب، سوالی که از صبح پا در هوا مانده بود، جواب پبدا کرد! موضوع، کاملاً جدی بود!

رامونا به بئاتریس گفت: «گیر افتادیم! حالا دیگر لازم نیست زیادی خوب باشیم!»

برگردان
پروین علی‌پور
تصویرگر
تصویرگر
Alan Tiegreen, آلن تایگرین
سال نشر
1398
ناشران
نویسنده
Beverly Cleary, بورلی کلی‌یر
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on